arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

تزریق واکسن ایرانی به داوطلبان مازندرانی ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که تزریق واکسن کرونای ایرانی - کوبایی به داوطلبانی که در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که تزریق واکسن کرونای ایرانی - کوبایی به داوطلبانی که در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت شروع می‌شود.

 دکتر قاسم اویس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت که کار ثبت نام از داوطلبان برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن در مازندران ادامه دارد و تاکنون یکهزار و ۲۰۰ نفر در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ثبت نامشان را نهایی کرده اند.

وی با اعلام این که سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران سه هزار داوطلب است ، افزود که شهروندان ساکن شهرستان های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار به عنوان زیرمجموعه این دانشگاه می توانند برای شرکت در کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی داوطلب شوند.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت دارد و کارآزمایی بالینی بر روی شهروندان داوطلب بابلی را نجام می دهد. این دانشگاه هم سه هزار سهمیه دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار مشارکت شهروندان واجد شرایط شهرستان های چهارگانه در کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی شد و گفت : داوطلبان برای ثبت نام به سامانه اینترنتی به آدرس https://www.pasteurcovac.ir مراجعه کنند .

وی افزود : شهروندان ۱۸ تا ۸۰ ساله ای که ساکن شهرستان های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار باشند ، در صورت برخورداری از سلامت عمومی و نداشتن بیماری‌های زمینه می توانند در این کارآزمایی شرکت کنند.

امنیت بالای واکسن ایرانی - کوبایی

دکتر اویس به شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی انیستیتو پاستور ایران نستب به امنیت بالای این واکسن اطمینان خاطر داد و گفت : از آن جایی که این واکسن از امنیت بالایی برخوردار است و تجربه ساخت واکسن مشترک ایران و کوبا در هپاتیت نیز وجود دارد، تاکنون بیشتر مدیران مراکز بهداشتی و درمانی استان برای شرکت در کارآزمایی ثبت نام کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که خودش و ۲ فرزندش هم برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی داوطلب شده اند ، افزود : افرادی که در کارآزمایی شرکت می کنند ، در اولویت دریافت دز کامل واکسن کرونا قرار خواهند گرفت.

وی افزود : دانشگاه علوم پزشکی مازندران علاوه بر این که هزینه ایاب و ذهاب داوطلبان را تا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می کند ، از هر داوطلب سه بار آزمایش مختلف رایگان گرفته و جواب آزمایشات را تحویل آنان خواهد داد.

 

واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد ، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

مرحل سوم کارآزمایی این واکسن مشترک ایران و کوبا در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله مازندران و بابل انجام می شود.

این واکسن بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

مرگ تایید شده بر اثر واکسن در مازندران رخ نداد

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین با بیان این که همه واکسن های کرونای تولیدی دنیا در شرایط اضطرار از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه گرفتند، اظهار داشت : هر یک از این واکسن ها دارای عواض است و این عوارض به نسبت های مختلف ازجمله جمعیت ، داشتن بیماری های مختلف زمینه ای در آن جمعیت متفاوت است.

وی با اعلام این که تا کنون ۱۱۰ هزار نفر از گروهای های هدف تعیین شده از سوی وزارت بهداشت از جمله کادر درمان دولتی و بخش خصوصی،سالمندان و جانبازان مازندران واکسن کرونا دریافت کردند ، گفت : چهار نفر از این تعداد پس از دریافت واکسن فوت شدند که با بررسی های صورت گرفته هیچ ارتباط منطقی بین دلایل مرگ این افراد با عوارض واکسن کرونا به دست نیامده است.

اویس افزود : همان طوری که بسیاری از افراد دارای بیماری خاص از جمله سرطان برای ادامه حیات خود عکسبرداری هایی انجام می دهند یا داروهایی می خورند که دارای عوارض جدی است ، واکسن کرونا نیز عوارضی دارد ، اما طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین عوارض واکسن کرونا ایرانی - کوبایی تب و لرز بوده که امری طبیعی در همه واکسن ها محسوب می شود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌ علوم پزشکی مازندران و بابل هم‌اکنون ۷۹۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۹۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.


 ایرنا 

نظرات بینندگان