arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

نوبخت: مطلقا برای ریاست جمهوری کاندید نمی‌شوم

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که به احتمالا کاندیداتوری وی اشاره داشت، گفت: مطلقا کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‎ام را هم تدوین کرده‎ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: محمدباقر نوبخت در گفت‌وگویی که در کلاب هاوس برگزار شد، درمورد بودجه ریزی بر مبنای عملکرد توضیح داد: نکته مثبت بودجه ریزی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بودجه دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عملکرد بود که در پیوست شماره چهار قانون نیز ذکر شده است.

وی ادامه داد: خدماتی که دستگاه‌ها دارند به فعالیت تبدیل شده و برای فعالیت‌ها قیمت تمام شده تعیین و بررسی کردیم و به مجلس ارائه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد باید اهداف مورد نظر نیز احصا و بعد پول پرداخت شود. البته بخش بزرگی از بودجه به پرداخت حقوق و دستمزد اختصاص دارد که چه دستگاه عملکرد متناسب داشته باشد چه نداشته باشد، باید پرداخت شود.

نوبخت در ادامه در مورد جزییات یارانه‌های پیدا و پنهان توضیح داد: اولین محوری که در اصلاح ساختار بودجه تعیین شد، شناسایی همه یارانه‌های پیدا و پنهان بود که ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان احصا کردیم و به شورای عالی اقتصاد هم میزان مالیاتی که به دلیل معافیت دچار کمبود می‌شود نیز ارائه شد.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از مالیات‌ها که به صورت قانونی معاف هستند از این امتیاز استفاده می‌کنند.

*آخرین وضعیت دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درمورد آخرین‌ وضعیت دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: این لایحه در سازمان برنامه و بودجه درحال نهایی شدن است و احتمالا در هفته جاری یا نهایتا اوایل هفته آینده به دولت می‌رود و تلاش می‌شود قبل از اتمام کار دولت، به صورت قانون از مجلس تحویل بگیریم.

*دستکاری در بودجه بحث داخلی مجلس است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درمورد اینکه گفته می‌شود مجلس بودجه را دستکاری کرده است، گفت: رابطه سازمان با بودجه از ۲۹اسفند قطع شد و تنها بخش متفاوت بخشی از جداول بود که اواسط فروردین به دولت ابلاغ اما رد شد و دوباره توسط رئیس قوه مقننه به رئیس جمهور ابلاغ شد. اما اینکه ارقام تغییر کرد یا خیر، بحث داخلی مجلس است.

*جزییات تامین مالی دولت از بورس

نوبخت در ادامه با بیان اینکه دولت از بورس به شیوه‌ای که به این بازار اسیب وارد نشود، تامین مالی کرد، توضیح داد: دولت به دو روش با بازار سرمایه در ارتباط است. نخست انتشار اوراق بود که  دولت همیشه متعهد بوده است.

وی ادامه داد: رابطه دیگر زمانی بود که شاخص بورس به شدت افزایش پیدا کرد و در آن زمان همه متخصصان به دولت پیشنهاد کردند برای گرفتن التهاب بازار، سهام خود را در بازار عرضه کند که اینکار انجام شد و ۳۴ هزار میلیارد تومان عرضه کرد تا جلوی رشد سریع شاخص گرفته شود.

*مطلقا برای ریاست جمهوری کاندید نمی‌شوم

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که به احتمالا کاندیداتوری وی اشاره داشت، گفت: مطلقا کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‎ام را هم تدوین کرده‎ام.

نظرات بینندگان