arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

رئیس کل بانک مرکزی: کاهش نرخ ارز ربطی به ارزپاشی بانک ندارد/ تزریق پول به بورس تا ۲ روز دیگر / اگر می‌خواستم سیاسی برخورد کنم، ذخایر اسکناس کاهش می‌یافت؛ این ذخایر اکنون بهتر شده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: موضوع تورم در کشور بحثی ساختاری است و باید اول ببینیم ریشه تورم از کجاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کل بانک مرکزی گفت: موضوع تورم در کشور بحثی ساختاری است و باید اول ببینیم ریشه تورم از کجاست.

به گزارش «انتخاب»، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: متاسفانه ۲۰ درصد تبدیل به کف تورم ما شده است و موضوع‌هایی مانند کرونا و تحریم به آن شوک وارد می‌کند و ما دو ناترازی مهم داریم که موجب ایجاد تورم می‌شود که شامل ناترازی صادرات غیر نفتی و واردات کشور و نیز بودجه دولت است.

وی گفت: در کوتاه مدت با سیاست پولی فقط می‌توانیم جلوی نوسانات کوتاه مدت را بگیریم. در سال‌های متمادی با تثبیت نرخ ارز، تورم را کنترل کردیم و به محض از بین رفتن این تثبیت، تورم افزایش پیدا می‌کند.

همتی تصریح کرد: علت محقق نشدن تورم هدف یکی آثار ناشی از کرونا و دیگری فشار حداکثری ناشی از تحریم‌ها بود.

وی افزود: هدف گذاری به این معناست که میخواهیم به سمت ۲۲ الی ۲۴ درصد برویم، چون میدانیم که هسته سخت تورم وجود دارد و اواخر سال گذشته قیمت کالا‌های اساسی جهش زیادی داشت که این باعث شد تورم هم تاثیر بپذیرد و افزایش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: از ۲۹ واحد درصد رشد پایه پولی ۲۷ واحد درصد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی بوده یعنی ۲۷ درصد ناشی از تبدیل دارایی‌های ارزی مسدودی به ریال بوده است.

وی گفت: هدف گذاری تورمی برای سال ۱۴۰۰ تعدیل و اطلاع رسانی می‌شود و بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات کلان به تنهایی نیست و نیازمند کمک سایر قواست.

همتی گفت: در اقتصاد نیاز به یک اصلاح ساختاری جدی داریم و باید نگرش مان را نسبت به اقتصاد تغییر بدهیم و اگر در سال گذشته با همکاری دولت اوراق بدهی دولتی را منتشر نمی‌کرد رشد نقدینگی به ۷۶ درصد می‌رسید.

همتی افزود: زمانی که درآمد‌ها تحقق نیابد و هزینه‌های بودجه افزایش یابد و درآمد‌های نفتی نیز کاهش یابد موجب تشدید ناترازی و رشد نقدینگی می‌شود.

وی ادامه داد در سال گذشته ۹۰۰ هزار فقره وام ازدواج با نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد تومان اعطا شده است و مجلس در محاسبه مصارف قرض الحسنه برای وام ازدواج در بودجه دچار اشتباه محاسباتی شد.

همتی تصریح کرد: مصارف قرض الحسنه را نمایندگان مجلس در بودجه ندیدند. در واقع این فرض که ۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی وام ازدواج مربوط به بودجه ۱۴۰۰ فقط ۱۵ درصد از کل منابع قرض الحسنه است، درست نیست.

وی افزود: تسهیلات تکلیفی در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه سال ۱۴۰۰ این رقم به ۶۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی حدود شش برابر افزایش یافته است.

در سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط اعطا شده است که امسال برنامه داریم که به ۱۰۰ هزار میلیارد برسانیم.

نرخ ارز باید کاهش یابد
رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه بانک مرکزی نهاد سیاسی نیست ، گفت: به دستور مقام معظم رهبری باید ارزش پول ملی افزایش یابد این یعنی نرخ ارز باید کاهش یابد.

همتی افزود: اعتقادی به ارزپاشی ندارم و مداخله فعلی در بازار ارز مداخله بانک مرکزی نیست و مداخله ناشی از ارز صادرکنندگان است و بانک مرکزی به عنوان بازارساز موظف به ممانعت از نوسانات ارز است.

وی گفت: روش مدیریت بازار ارز سه سال است که تغییر کرده است, روش ما ارز پاشی نیست و در این راستا بازار متشکل ارزی ایجاد شده است و امروز بانک مرکزی یک دلار هم در نیما عرضه نداشته است.

همتی گفت: فرآیند مذاکرات و انتظارات موجب می شود که روند بازار ارز رو به کاهش باشد و هیچ مشکلی در تامین ارز واکسن کرونا نداریم و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است. پیش بینی یک میلیارد دلار برای خرید واکسن کرده ایم.

همتی ادامه داد: هر درخواستی از طرف وزارت بهداشت باشد، فورا ارز آن تامین می‌شود و در خرداد و تیرماه نتایج خوبی برای تولید واکسن کرونا داخلی داریم لیکن برای تامین ارز واکسن خارجی هم تعللی نشده است.

وی افزود: محموله ۹ میلیون دوز در راه است و در خرداد ماه محموله دوم کوواکس می آید و از روسیه هم در حال خرید واکسن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون دو میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی تامین کردیم و از این مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای خریدنهاده های دامی و۵۰۰ میلیون دلار برای خرید دارو تامین شده است.

همتی افزود:در شرایط جنگ اقتصادی، نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. خوشبختانه هرجور شده تامین ارز برای مصارف اصلی کشور انجام شده است و شرایط ارزی ما نسبت به گذشته بهتر است و بهتر نیز خواهد شد.

همتی تصریح کرد: ما سیاسی برخورد نخواهیم کرد و مطمئن باشید اگر می خواستم سیاسی برخورد کنم ذخایر اسکناس کاهش می یافت و این در حالی است که ذخایر اسکناس بهتر شده است.

نظرات بینندگان