arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷: عسکراولادی و بادمچیان از عدم حمايت من از جناح‌شان گله داشتند؛ به آنها گفتم رفتار خودتان اين وضع را در جامعه ایجاد کرده است

خاطرات آیت الله هاشمی: آقايان [حبیب‌الله] عسكراولادى، [اسدالله] بادامچيان و [ابوالفضل] توكلى‌بينا آمدند. از عدم حمايت من از جناح‌شان گله داشتند و سوابق ارادت و دوستى خودشان با من را گفتند. به آنها گفتم، رفتار خودتان اين وضع را در جامعه ايجاد كرده است. از عدم توجه افكار عمومى به آنها نگران‌اند.گفتم، بد تبليغ‌ كردن خودتان، عامل است. از من خواستند، براى رفع اين وضع و فعال‌شدن روحانيت و ... كمك كنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى بهروز آمد. گفت مشغول نوشتن بيوگرافى من است و نياز به مصاحبه‌هاى طولانى با من دارد. نيم‌ ساعتى در مورد چگونگى پيدا شدن فكر رفتن به قم و چگونگى وارد شدن به فضاى سياسى و توجه و اعتماد ويژه و عميق امام به من و موارد ديگر مصاحبه‌كرد. به خاطر كوه‌نوردى طولانىِ امروز صبح، هنوزكمى خسته بودم.

آقاى [علی] اكبر مالك آمد. از فرهنگيان قديمى است و 87 سال سن دارد. شاعر است. شعرى كه دربارة خدمات من سروده بود، آورد و گفت، مدرسه‌اى تحت مديريت او بگذاريم. از روحيه پير مرد 87 ساله كه يك پايش هم اخيراً شكسته، تعجب‌ كردم. چندكتاب از اشعارش را آورده بود. از كتاب‌هايم به او هديه دادم.

آقاى دكتر [محمدرضا] مخبر[دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی] آمد. گزارشى از عملكرد شوراى عالى انقلاب فرهنگى و مصوبه آن دربارة اينترنت داد كه براساس همان سياست‌هاى اعلان شده دولت سازندگي است. براى فعاليت در دبيرخانه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] مشورت‌كرد.

آقايان [حبیب‌الله] عسكراولادى، [اسدالله] بادامچيان و [ابوالفضل] توكلى‌بينا آمدند. از عدم حمايت من از جناح‌شان گله داشتند و سوابق ارادت و دوستى خودشان با من را گفتند. به آنها گفتم، رفتار خودتان اين وضع را در جامعه ايجاد كرده است. از عدم توجه افكار عمومى به آنها نگران‌اند.گفتم، بد تبليغ‌ كردن خودتان، عامل است. از من خواستند، براى رفع اين وضع و فعال‌شدن روحانيت و ... كمك كنم.

عصر اعضاى شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت آمدند. ازكارهاى مهم براى عمران و سازندگى و نيز اداره مناسب انتخابات‌ مجلس و رياست‌ جمهورى قدردانى‌كردند و موارد زيادى از مشكلات دولت جديد را شمردند؛ از جمله وضع بد اقتصادى، ركود و بيكارى و عدم تحويل نيروى انتظامى به وزارت‌كشور، مخالفت فرمانده سپاه با سياست دولت و حمايت بعضى از بزرگان از او، مثل ریيس دفتر رهبرى و آقاى [حسین] مظاهرى [رییس حوزه علمیه] در اصفهان و محسن رضايى و... دخالت شوراى نگهبان در انتخابات، با حذف نامزدها و نگرانى از انتخابات [مجلس]خبرگان و رفتار بد با شهردار تهران و مديران‌كشور و فشارهاى جناح راست بر دولت و مشكلات قوه قضایيه و از من خواستندكه مثل گذشته كه مشكلات و بحران‌هاى كشور را رفع مى‌كرده‌ام، براى رفع اين مشكلات‌كمك‌كنم. تقاضاى ملاقات‌هاى منظم و حضور در دانشگاه‌ها را داشتند. از اظهارات امروز رهبرى در پاسخ به سئوالات دانشجويان دانشگاه تهران كه گفته‌اند در انتخابات خبرگان، مثل انتخابات مجلس، نبايد انتقاد شود، نگران بودند و گفتند، دانشجويان را براى مخالفت، بسيج مى‌كنيم.

به دفتر تحكيم  و گروه مؤتلفه گفتم كه من تصميم دارم كنار بمانم، براى اينكه نظام روى پاى خود باشد و وابسته به من نباشد، ولى به طور غيررسمى، هرجا بتوانم، براى رفع مشكلات‌كمك مى‌كنم. فائزه، [نماینده تهران] آمد و براى روزنامه زن مشورت‌كرد.

آقايان [مسعود] روغنى زنجانى، [مرتضی] الويرى و [رضا] امراللهى آمدند. مشكلات سياسى و اقتصادى كشور و بى‌نظمي دولت و ریيس‌جمهور را گفتند و اينكه نفوذ رهبرى در جامعه‌كم شده است. آقاى زنجانى‌گفت، در مدرسه دخترانه‌اى كه دخترش مى‌رود، تعدادی  قرآن به عنوان هديه حكومتي آورده‌اند و دانش‌آموزان نگرفته‌اند. آقاى الويرى‌گفت، در يك اجتماع دانشجويى، يك نفر پشت تريبون، صريحاً گفته كه مشكلات از بالاي نظام است و چاره‌اى نمى‌توانيم بكنيم. از من خواستند، در هر دو جهت اقدام كنم و گفتند، غير از تو،كسى نمي‌تواند اين مشكلات را حل‌كند. سياست خود را گفتم؛ قانع نشدند.

نظرات بینندگان