arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

علی مطهری در انتخابات ثبت نام کرد / مطهری: فعلا تصمیمی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم / ۲۰ روز است با لاریجانی صحبت نکرده ام؛ نمی دانم می خواهد بیاید یا نه / اگر شورای نگهبان کاسه داغ تر از آش نشود، رد صلاحیت اتفاق نمی‌افتد / کابینه باید افراد متخصص با تجربه را در بر بگیرد؛ چه اصولگرا چه اصلاح طلب، چه آقا چه خانم، چه شیعه و چه سنی

علی مطهری با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی مطهری در انتخابات ثبت نام کرد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

به گزارش «انتخاب»، علی مطهری با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

مطهری در جمع خبرنگاران با تبریک عید فطر گفت: در شرایط ویژه هستیم و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پیام بسیار مهمی برای دنیا دارد.

وی با بیان اینکه مشارکت برای غربی ها ، آمریکایی‌ها، اروپایی ها و کشورهای همسایه ما همچنین برای چین و روسیه هم پیام دارد، اضافه کرد: مشارکت در رفع سریعتر تحریم‌ها و احیای برجام و در بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم هم اثر خواهد گذاشت. بنابراین مردم فکر نکنند شرکت کردن یا نکردن آنان در انتخابات فرقی به حال آنان ایجاد نمی‌کند و تاثیری نخواهد داشت و چیزی اصلاح نخواهد شد.

نایب رییس پیشین مجلس گفت: می‌توانیم با حضور در انتخابات به ۷۰ تا ۸۰ درصد آرزوهای خود برسیم و امیدوارم مشارکت فعالی از طرف مردم داشته باشیم. مردم ما مردمی هستند که هر وقت احساس کنند انقلاب اسلامی نیازمند کمک و حضور آنها است وارد می‌شوند.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش با توجه به در لیست ۱۴ نفره نهاد اجماع ساز حضور نداشته‌اید آیا با اعضای این نهاد به طور جداگانه صحبتی داشته اید یا نه و به نفع فرد مورد نظر اصلاح‌طلبان کنار می کشید یا نه گفت: بنده به طور مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌ام. ساز و کار اجماع ساز به بنده توجهی نداشته است چون من اقدامی در این زمینه نکردم در لیست نیستم اما اینکه در آینده و در آستانه روز انتخابات چه اتفاقی بیفتد به رای کاندیداها بستگی دارد.

وی ادامه داد: کسی که رای بهتری دارد، دیگران باید به او کمک کنند تا پیروز شود تا فردی از طرف مقابل پیروز نشود اما فعلا تصمیمی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم و تا آخر هم خواهم ماند.

مطهری درباره تایید صلاحیت و رد صلاحیت خود گفت: امیدوارم این اتفاق نیفتد و شورای نگهبان تغییر در رویه خود بدهد که این اظهارنظر را دلیل عدم التزام عملی به اسلام تلقی نکند. اگر کسی اظهار نظری داشته باشد، دلیل عدم التزام عملی به اسلام نیست و خود مقام معظم رهبری بارها این حرف را زدند و گفتند اگر کسی نظری مخالف نظر من را داشته باشد باید حرف خود را بزند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر مبنا قانون اساسی باشد شورای نگهبان باید بر همین روش عمل کند و کاسه داغ تر از آش نشود و امیدوارم رد صلاحیت اتفاق نیفتد اما اگر دوستان اصراری برای این کار داشته باشند در نهایت تابع قانون هستیم و کاری از ما بر نمی‌آید.

وی درباره اینکه چه برنامه‌هایی برای آزادی بیان، رفع مشکلات زنان و فعالیت زنان مانند دوچرخه سواری دارد، گفت: مساله آزادی بیان از آرمان‌های انقلاب بوده است. عدالت اجتماعی و اعتلای فرهنگی جزوه شعارها و آرمان‌های انقلاب بوده است. در این قسمت‌ها واقعاً کوتاهی کرده‌ایم و آسیب‌هایی داریم که باید برطرف شود.

نایب رییس پیشین مجلس افزود: مشکل اساسی در حوزه ورزش و حضور آنان در استادیوم‌ها جز شنا نداریم. به هر حال بی‌جهت ما موضوع را طولانی کردیم هیچ مرجع تقلیدی نمی‌تواند بگوید دوچرخه سواری بانوان ممنوع است کسی که پوشش خود را رعایت می‌کند ممنوعیتی برای انجام این کار نباید داشته باشد و بی‌جهت مسائل زنان را بزرگ نکنیم.

مطهری خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش اسلامی هم اجباری نیست و مردم از روی انتخاب و با اعتقاد رعایت می کنند. عده ای هستند که به طور نسبی رعایت می‌کنند و ممکن است پوشش کامل نداشته باشند و نباید به این مسائل دامن زد.

این فعال سیاسی همچنین درباره حضور علی لاریجانی یکی از نزدیکان وی در انتخابات گفت: حدود ۲۰ روز است چه حضوری و چه تلفنی با ایشان صحبت نکردم و واقعا اطلاع ندارم که می خواهد بیاید یا نه.

وی ادامه داد: علی لاریجانی آدم سیاسی است و مانند همه سیاسیون پیچیده است اگر هم بیاید مانند بقیه کاندیدا ها است من حتی بدون اطلاع ایشان وارد صحنه انتخابات شدم پس و ورود یا عدم ورود ایشان هیچ تأثیری در شرکت من نخواهد داشت.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا باهم قهر هستید گفت: نه به خاطر ماه رمضان و مسائل کرونا دیدار و صحبتی نداشته ایم و از ستاد انتخابات که برگردم خدمت ایشان می‌رسم و عید را تبریک می‌گویم.

مطهری درباره کابینه خود در صورت رییس جمهور شدن،گفت: به طور کلی معتقدم کابینه باید افراد متخصص با تجربه را در بر بگیرد چه اصولگرا چه اصلاح طلب چه آقا چه خانم چه شیعه و چه سنی. باید اصلح را انتخاب کنیم و همه در قدرت باشند اینکه گروهی روی کار می‌آید و همه گروه های مقابل را بیرون می ریزد بیشتر در کشور ما رایج بوده است اما من چنین عمل ممی کنم.

وی افزود: برای معاون اولی در ذهن من برخی از این افرادی است که امروز کاندیدای ریاست جمهوری هستند برای وزارتخانه ها هم همینطور که گفتن اسم آن ها جالب نیست.

نایب رییس پیشین مجلس با بیان اینکه معتقد به دولت ائتلافی هستم، ادامه داد: هیچ تعصب گروهی ندارم. نمی‌توان قول داد سه وزیر اهل سنت می گذارم یا هشت وزیر زن. ادعای این چنینی ندارم و این درست نیست اما باید ببینیم برای پست چه کسانی صالح هستند و از بین آنا که اصلح هست را انتخاب کنیم ممکن است و آن فرد اصلح اهل سنت باشد یا اینکه زن باشد.

وی اضافه کرد: انتخاب زن پیام ویژه ای دارد زن را انتخاب می کنیم و اگر دو شیعه و سنی امتیاز مساوی داشتند و فرصت برای هر دو وجود دارد و هر دو برابر باشند در اینجا اهل سنت را انتخاب می کنیم که این پیام خوبی برای دنیای اسلام و اتهاماتی که به ما می‌زدند، دارد.

نظرات بینندگان