arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

اتحادیه اروپا: روسیه قصد الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین را دارد

براساس سندی که اتحادیه اروپا به تازگی با کشورهای عضو به اشتراک گذاشته، این بلوک معتقد است که روسیه تلاش می‌کند تا به تدریج بخش‌هایی از شرق اوکراین را به مسکو الحاق کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: براساس سندی که اتحادیه اروپا به تازگی با کشورهای عضو به اشتراک گذاشته، این بلوک معتقد است که روسیه تلاش می‌کند تا به تدریج بخش‌هایی از شرق اوکراین را به مسکو الحاق کند.

به گزارش  بلومبرگ، اتحادیه اروپا در این سند می‌گوید: اقدامات کرملین از جمله سازماندهی انتخابات غیرقانونی و صدور پاسپورت برای ساکنان محلی با هدف الحاق دوفاکتوی مناطق شرق اوکراین به روسیه صورت می‌گیرند که تحت کنترل دولت کی‌یف نیستند. سرویس اقدام خارجی اروپا گزارشی را در این زمینه آماده خواهد کرد.

این در حالی است که روسیه بارها برنامه‌ها برای تصرف این مناطق را رد کرده و تاکید دارد که به توافق صلح ۲۰۱۵ میلادی که براساس آن این مناطق به خودمختاری قابل توجهی در داخل اوکراین دست یافته‌اند، متعهد است.

به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، جنگی در این مناطق جدایی‌طلب در گرفت. اگرچه درگیری‌های گسترده میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۵ میلادی پایان یافت اما درگیری‌های پراکنده مرگبار تا به امروز ادامه یافته و جان بیش از ۱۳ هزار تن را گرفته است.

از ماه گذشته به دنبال استقرار نیروهای روسیه در مناطق مرزی، تنش‌ها میان اوکراین و روسیه بالا گرفته است.

این سند اتحادیه اروپا گزینه‌هایی را ارائه می‌کند که این بلوک می‌تواند برای تقویت مقاومت اوکراین در برابر اقدامات تهاجمی روسیه انجام دهد. این گزینه‌ها به شرح ذیل هستند:

* تقویت حمایت‌ها در مقابله با تهدیدات هیبریدی از جمله مقابله با تهدیدات سایبری و اطلاعات غلط

* کمک به برنامه واکسیناسیون کرونای اوکراین به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر به منظور اجتناب از تضعیف بیشتر این کشور از طریق یک بحران بهداشتی و اقتصادی-اجتماعی طولانی

* تقویت امنیتی انرژی به منظور کاهش وابستگی به روسیه

* ارتقای تلاش‌ها برای اجتناب از به رسمیت شناخته شدن پاسپورت‌های روسی صادر شده برای ساکنین کریمه و بخش‌هایی از دونباس

* مجوز دادن به مشارکت اوکراین در برخی از پروژه‌های امنیتی اتحادیه اروپا

نظرات بینندگان