arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

ونزوئلا واکسن تک‌دوزی اسپوتنیک را تایید کرد

مقامات ونزوئلا تزریق واکسن تک‌دوزی اسپوتنیک در این کشور را تایید کردند. این نسخه به عنوان یک راهکار موقتی برای مهار کرونا در کشورهایی که در بحران ویروس هستند، محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ونزوئلا واکسن تک‌دوزی اسپوتنیک را تایید کرد

ایرنا: مقامات ونزوئلا تزریق واکسن تک‌دوزی اسپوتنیک در این کشور را تایید کردند. این نسخه به عنوان یک راهکار موقتی برای مهار کرونا در کشورهایی که در بحران ویروس هستند، محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رویترز، مقامات روسیه دوشنبه هفته پیش اعلام کردند در حال آزمایش‌ بالینی نسخه تک‌دوزی از واکسن اسپونتیک هستند. محققان این نسخه از واکسن را که "Sputnik-Light" نام دارد، یک راهکار موقتی برای کشورهایی با میزان عفونت بالا می‌دانند.

در حال حاضر در سراسر روسیه نسخه دو دوزی از واکسن تزریق می‌شود و واکسن تک‌دوزی فقط برای صادرات به مناطقی که در اوج بحران قرار دارند به عنوان یک راهکار موقتی برای مصونیت نسبی درنظر گرفته شده است.
این واکسن توسط موسسه Gamaleya واقع در مسکو تولید شده است.

به گفته مقامات روسیه این واکسن تک‌دوزی هزینه‌ای کمتر از ۱۰ دلار به ازای هر دوز دارد و ۷۹.۴ درصد در برابر کووید ۱۹ کارایی دارد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

واکسیناسیون سالمندان از هفتم اردیبهشت سال جاری با گروه سنی ۸۰ سال به بالا در ایران آغاز شد.

نظرات بینندگان