arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

رهبر مخالفان اسد؛ ميهمان دولت چين

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه شرق نوشت:

يكي از مهم‌ترين كشورهاي متحد دولت سوريه امروز ميزبان يكي از مهم‌ترين مخالفان بشار اسد است.

سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام كرده است كه برهان غليون، رييس شوراي ملي سوريه ششم تا نهم ماه مي ‌(17 تا 20 ارديبهشت) در پكن خواهد بود؛ رهبر مخالفان سوري كه نه تنها خواهان تعامل با دولت بشار اسد نيست، بلكه مطالبه‌اش سرنگوني حكومت اوست.

به گزارش چايناديلي، «ليو وايمين» سخنگوي وزارت خارجه چين مي‌گويد كه غليون به دعوت «مركز روابط خارجي ملت چين به كشورش مي‌آيد.» ليو افزود: «رهبر مخالفان سوري در ديدار خود از چين با برخي مسوولان وزارت خارجه هم ديدار خواهد كرد.»

با اين حال چيني‌ها مي‌گويند كه موضع چين در مورد دولت و مخالفان سوري تغيير نمي‌كند. آنها مي‌گويند كه چين ملتزم به اصولي است كه به ميثاق سازمان ملل و معيارهاي حاكم بر روابط خارجي احترام بگذارد و به صلح و ثبات در خاورميانه و منافع ملت سوريه نيز پايبند است.

سخنگوي وزارت خارجه چين مي‌گويد كه كشورش همچنان به روابط خود با دولت و مخالفان سوريه براي حل بحران اين كشور ادامه مي‌دهد. چين و روسيه از جمله كشورهايي بودند كه دو دوره متوالي با استفاده از حق وتوي خود مانع صدور قطعنامه تند عليه دمشق در شوراي امنيت سازمان ملل شدند و اعلام كردند كه موافق طرح صلح فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در سوريه هستند.

 طرحي كه به نظر مي‌رسد با وجود حضور ناظران در دمشق و ديگر شهرهاي سوريه، تاكنون دستاورد چشمگيري نداشته است. با اين حال به نظر سازمان ملل هنوز مي‌توان به اجراي طرح كوفي عنان در جهت برقراري صلح و امنيت اميدوار بود، اما ايالات متحده معتقد است كه جامعه جهاني بايد به شكست اين طرح اقرار كند.

مقامات ايالات متحده نسبت به كارآيي طرح كوفي عنان ابراز بدبيني مي‌كنند. به نظر دواير رسمي آمريكا طرح صلح كوفي عنان به هدف اصلي خود، يعني برقراري آتش‌بس در سوريه، دست نيافته است و براي جامعه جهاني زمان آن فرا رسيده كه چاره ديگري بينديشد.

جي كارني، سخنگوي مطبوعاتي كاخ‌سفيد مي‌گويد: «وقتي مي‌بينيم كه دولت سوريه به سرسختي ادامه مي‌دهد، جامعه بين‌المللي بايد به شكست خود اعتراف كند.» اين در حالي است كه ديپلمات‌هاي سازمان ملل متحد، همچنان به پشتيباني از طرح صلح كوفي عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب، ادامه مي‌دهند، هرچند كه تغيير مشهودي در جهت برقراري صلح و آرامش در اين كشور ديده نمي‌شود.

 با اين حال احمد فوزي، سخنگوي عنان، روز جمعه در ژنو گفت كه اجراي اين طرح به طور كلي در جهت مثبتي قرار دارد. بنا به تصويب شوراي امنيت قرار است روي هم ۳۰۰ نفر به عنوان ناظر بين‌المللي به سوريه اعزام شوند. تاكنون كشورهاي عضو ۱۵۰ نفر را براي اين ماموريت تعيين كرده‌اند. در حال حاضر حدود ۵۰ نفر ماموريت خود را در سوريه آغاز كرده‌اند.

درگيري‌ها در سوريه گوياي همه چيز است. ارتش هنوز شهرهاي سوريه را ترك نكرده است و در شرايطي كه تنها دو روز به انتخابات پارلماني در سوريه باقي مانده است، منابع مخالفان اسد از درگيري‌هاي تازه خبر داده‌اند. روز شنبه انفجار دست‌كم يك بمب در يكي از خيابان‌هاي اصلي دمشق ۹ خودرو را تخريب كرد. به گفته‌ شاهدان، اين انفجار در خيابان الثوره اتفاق افتاد و تلفاتي در بر نداشته است.

همچنين به گزارش مخالفان دولت سوريه وقوع انفجار در حومه حلب، دومين شهر بزرگ سوريه، منجر به مجروح شدن چندين نفر شد. ديده‌بان حقوق‌بشر سوريه كه از گروه‌هاي مخالف دولت به شمار مي‌رود، اعلام كرده است كه دست‌كم پنج نفر در انفجاري در حومه حلب كشته شده‌اند. گفته شده است كه يك اتوبوس، هدف انفجار بوده است. به گزارش آسوشيتدپرس، محمد سعيد، از مخالفان دولت مدعي شده است كه انفجار در يك كارواش متعلق به يكي از اعضاي گروه الشبيحه‎ رخ داده است. الشبيحه از گروه‌هاي لباس‌شخصي طرفدار دولت سوريه خوانده مي‌شود.

روز جمعه هم به دنبال مراسم نمازجمعه در شهرهاي مختلف سوريه، تظاهرات گسترده‌اي عليه دولت بشار اسد برگزار شد و بنا به ادعاي مخالفان دولت، دست‌كم 10 نفر در اثر حمله نيروهاي دولتي به تظاهركنندگان كشته شدند. اما كميته هماهنگي انقلاب سوريه روز شنبه اعلام كرد كه در تظاهرات روز جمعه «پايبندي و وفاداري» در مناطق مختلف اين كشور 43 نفر از مخالفان به دست نيروهاي امنيتي كشته شدند.

در تظاهرات روز جمعه در شهر حلب هم چند دانشجو جان خود را از دست دادند. اين شهر كه تاكنون از نقاط نسبتا آرام سوريه تلقي مي‌شد، اين هفته شاهد راهپيمايي‌هاي گسترده‌ ضددولتي بود كه مركز آن در دانشگاه حلب قرار داشت. گفته مي‌شود كه در حمله نيروهاي دولتي به خوابگاه دانشگاه حلب دست‌كم چهار دانشجو كشته شدند. مخالفان دولت سوريه مي‌گويند كه با توجه به ادامه كشتار، آنها قصد دارند شركت در انتخابات پارلماني را تحريم كنند.

اين در حالي است كه در جريان كارزار انتخاباتي در شهرهاي درعا و ادلب دو نامزد نمايندگي مجلس كشته شده‌اند. همزمان، بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد و وزير خارجه آلمان در ملاقاتي كه باهم در نيويورك داشتند از اوضاع سوريه ابراز نگراني كرده‌اند.
در اين ديدار وزير خارجه آلمان از سازمان ملل خواست تا قبل از اينكه آتش جنگ در سوريه به همه جا سرايت كند، براي جلوگيري از وخامت اوضاع اقدام كند. اين دو سياست‌مدار از نقض آتش‌بس توسط دولت بشار اسد شديدا انتقاد كرده‌اند.
نظرات بینندگان