arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

انستیتو پاستور ایران: تا آخر تابستان ماهیانه چهار میلیون و از اول پاییز ماهیانه ۷ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران با تاکید براینکه اگر کرونا نبود شاید در هیچ برهه زمانی انتظار نداشتیم فرایند و مسیر تولید واکسن در کشور تسریع شود، گفت: براساس هدف گذاری انجام شده تا آخر تابستان ماهیانه چهار میلیون دوز واکسن و از اول پاییز ماهیانه ۶ تا ۷ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد. وی افزود: خوشبین هستیم با کنترل کرونا، با پلتفرمی که به انستیتو پاستور منتقل شده بتوانیم سایر واکسن ها را نیز تولید کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران با تاکید براینکه اگر کرونا نبود شاید در هیچ برهه زمانی انتظار نداشتیم فرایند و مسیر تولید واکسن در کشور تسریع شود، گفت: در این مسیر با چالش هایی مواجه بوده ایم که انتظار داریم همه متولیان امر به رفع این چالش ها و تسریع فرایند تولید واکسن داخلی کمک کنند.

احسان مصطفوی در هجدهمین وبینار عصرانه داغ سلامت، با موضوع تولید داخلی واکسن کووید ۱۹؛ راه های طی شده و پیش رو که عصر امروز (دوشنبه_ ۲۷ اردیبهشت) برگزار شد، اظهار کرد: براساس هدف گذاری انجام شده تا آخر تابستان ماهیانه چهار میلیون دوز واکسن و از اول پاییز ماهیانه ۶ تا ۷ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.

وی با تاکید براینکه در دل تهدید کرونا فرصتی برای کشور ایجاد شد تا بسیاری از راه های توسعه زیرساخت های واکسن در این فرصت تسریع شود، گفت: خوشبین هستیم با کنترل کرونا، با پلتفرمی که به انستیتو پاستور منتقل شده بتوانیم سایر واکسن ها را نیز تولید کنیم.

این اپیدمولوژیست در مورد چالش ها در مسیر تولید واکسن داخلی نیز گفت: اگر کرونا نبود شاید انتظار نداشتیم در هیچ برهه زمانی فرایند و مسیر تولید واکسن اینقدر تسریع شود. برخی از زیرساخت های تولید واکسن قابلیت تولید داخلی را دارد و برخی نیازمند واردات است، اما به طور کلی خیلی از زیرساخت های تولید واکسن نیاز به حمایت در بالاترین سطوح کشور را دارد و به طور کلی وقتی با چالش ملی مواجه هستیم انتظار داریم همه متولیان امر مسیر رفع مشکلات را تسریع کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران هدف گذاری این مجموعه را رسیدن به تولید ماهیانه ۶ تا ۷ میلیون دوز واکسن در کشور تا ۳ تا ۴ ماه آینده اعلام کرد و افزود: انستیتو پاستور نیز برای تولید واکسن نیروی انسانی خود را تقویت کرد و تصمیمات استراتژیکی نیز در سطوح مختف کشور برای کمک به این مجموعه گرفته شد که به تحقق اهداف پیش بینی شده کمک می کند.

وی در ادامه با اشاره به تاسیس انستیتو پاستور ایران در سال ۱۲۹۹ به عنوان عضوی از شبکه بین المللی انستیتو پاستور، یادآور شد: اولین انستیتو پاستور دنیا ۱۳۰ سال پیش در پاریس توسط لوئی پاستور و برای اولین بار برای واکسیناسیون هاری تاسیس شد و بعد از آن شعبی در تمام نقاط دنیا برای کنترل بیماری های واگیر تاسیس شد.

مصطفوی با اشاره به اینکه ایران دهمین شبکه انستیتو پاستور در دنیا است، گفت: متعاقب جنگ جهانی اول و پاندمی آنفلوآنزا و بیماری های مثل وبا، طاعون و خشکسالی های آن مقطع زمانی انستیتو پاستور ایران شکل گرفت و یکی از اولین برنامه های آن واکسیناسیون آبله بود.

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران خیلی زود به عنوان یک موسسه تاثیرگذار در دنیا مطرح شد، افزود: در طول یکصد سال فعالیت انستیتو پاستور غیر از تولید واکسن آبله و نقشی که در کنترل آن ایفا کرد، در تولید و توسعه واکسن های وبا و هاری و ب. ث. ژ نیز ایفای نقش کرد و واکسن هایی به اقصی نقاط دنیا ارسال کرد. همچنین واکسن های دیگری مثل هپاتیت، حصبه و دیفتری در انستیتو پاستور ایران تولید شد.

به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در شروع پاندمی کووید ۱۹، انستیتو پاستور ایران ابتدا به عنوان مسئول کارگروه تشخیص کووید ۱۹ ایفای نقش کرد، افزود: انستیتو پاستور این وظیفه را همچنان با همکاری وزارت بهداشت دنبال می کند. همچنین توسعه شبکه آزمایشگاهی را سرلوحه کار قرار دارد و امروز بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه دولتی و خصوصی داریم که تست های استاندارد تشخیص کووید می گیرند.

وی با یادآوری اینکه تولید واکسن کرونا از روزهای اول سرلوحه کار و جزو اهداف انستیتو پاستور بود که در شرح وظایف بالادستی نیز به این مجموعه محول شد، خاطرنشان کرد: در ابتدا یکسری مطالعات و کارهای تحقیقاتی در پلتفرم های مختلف تولید واکسن انجام شد. از همان ابتدا سیاست گذاری این بود که هم صفر تا صد واکسن تولید داخل را دنبال کند و هم از طریق یک موسسه خارج از کشور انتقال تکنولوژی ساخت واکسن را داشته باشیم.

مصطفوی اظهار کرد: از روز اول کشورهای مختلفی هدف گذاری شدند و مراوداتی اتفاق افتاد که نهایتا با توجه به سبقه همکاری بیش از ۲۰ ساله با کشور کوبا، از ماه های اول اپیدمی کووید با انستیتو واکسن سازی فینلای کوبا ارتباط برقرار شد تا واکسن مشترکی تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی را در کوبا طی کرد و فاز سوم کارآزمایی را به صورت مشترک در کوبا و ایران طی می کند، گفت: قرار است این واکسن در ماه های آتی تولید شود تا ضمن اینکه پاسخگوی نیاز کشور باشیم با انتقال تکنولوژی و پلتفرم تولید واکسن بتوانیم در کنار این واکسن سایر واکسن ها را نیز در آینده تولید کنیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه به غیر از این واکسن، قرار است واکسن دیگری را انستیتو پاستور به صورت مستقل تولید کند، افزود: این واکسن هم قرار است به زودی وارد فاز یک کارآزمایی بالینی شود و از صفر تا صد در کشور تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک با کوبا در ۸ دانشگاه علوم پزشکی از جمله اصفهان، توضیح داد: اصفهان برای اولین بار فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را شروع کرد و اولین دانشگاهی بود که ظرفیت سه هزار نفری داوطلبان تزریق واکسن را تکمیل کرد. بعد از آن زنجان، همدان و بندرعباس وارد این کارآزمایی شدند. کرمان، یزد، بابل و ساری چهار شهر بعدی بودند که تا اواسط هفته آینده واکسیناسیون داوطلبان این شهرها نیز تکمیل می شود و ۲۴ هزار نفر مرحله اول واکسن را تزریق خواهند کرد.

این اپیدمولوژیست با اشاره به اینکه مرحله دوم تزریق واکسن انستیتو پاستور ایران و کوبا از هفته آینده در شهر اصفهان شروع می شود، گفت: هدف گذاری این است که در شهرهایی که دو دوز واکسن را دریافت می کنند یک دوره پیگیری چهار ماهه داشته باشیم و در شهرهایی که سه دوز، یعنی یک دوز یادآور را نیز دریافت، دوره پیگیری شش ماهه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون از نظر ایمنی مورد خاصی از این واکسن گزارش نشده، اظهار کرد: براساس شواهد کارآزمایی بالینی، مجوز اضطراری تزریق این واکسن داده می شود، اما اگر بخواهیم نتایج کارآزمایی را داشته باشیم باید تزریق دوز دوم را نیز انجام دهیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا با مشارکت ۲۴ هزار داوطلب در نقاط مختلف کشور جز در حالت اضطرار امکان پذیر نبود، گفت: آنچه در ارتباط با تولید واکسن، کارآزمایی و پوشش واکسیناسیون اتفاق افتاد بخشی متاثر از شرایط خاص کووید بود که واکسن جزو اولویت های کشور در کنترل بیماری قرار گرفت و بسیاری از اتفاقاتی که پیش بینی نمی کردیم در کشور افتاد و انشاالله بتوانیم به سایر اهداف پیش بینی شده برسیم.

وی با اشاره به اینکه پلتفرم های مختلفی برای تولید واکسن در دنیا دنبال می شود، گفت: واکسنی که انستیتو پاستور ایران به صورت مشترک با کوبا تولید می کند واکسنی است که "کنژوگه" شده به این معنی که قطعات ویروس کرونا، به تنهایی در آن به کار نرفته، بلکه بر روی یک حامل پروتئینی سوار شده که باعث می‌شود عملکرد این قطعات در تحریک سیستم ایمنی بدن و اثربخشی آن افزایش یابد.

مصطفوی با بیان اینکه مرحله کنژوگه کردن و یا به اصطلاح سوار کردن آنتی ژن ها و یا پروتئین های ویروس به یک پروتئین ناقل دیگر در صنعت واکسن سازی مساله ای فنی است که در اختیار برخی کشورها بوده و کشور کوبا نیز از جمله آنها محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این واکسن در کارآزمایی ۱ و ۲ انسانی نشان داده که در عین موثر بودن عوارض بسیار کمی دارد، چراکه از کل پروتئین های ویروس استفاده نمی کند و در عین کارآیی، بسیار کم عارضه است.

وی ابراز امیدواری کرد که از پلتفرم تولید این واکسن بتوان برای تولید واکسن های دیگر نیز در انستیتو پاستور ایران بهره برد و افزود: مثل هر واکسن دیگری، مرجع تایید واکسن انستیتو پاستور ایران سازمان غذا و داروی کشور است که در ارتباط با واکسن تصمیم نهایی را می گیرد و ما نیز تابع این تصمیمات خواهیم بود.

نظرات بینندگان