arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

عربستان: به دنبال بازگرداندن حسنی مبارک نيستیم/ملک عبدالله گفته رسانه های سکوت کنند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر عربستان در قاهره گفت:‌« برخلاف برخی اتهامات مبنی بر اینکه ریاض در برابر انقلاب مردم مصر قرار دارد هدف ما حفظ سطح روابط با قاهره است».

احمد القطان در گفتگو به شبکه تلویزیونی الحیات 2 در قاهره با بیان این مطلب گفت: « دیدار اخیر گروه مصری از ریاض بیانگر آن است که مردم مصر با آنچه که در برابر سفارت عربستان در قاهره گذشت موافق نیستند و در واقع از اینکه برخی در ارزیابی هایشان از سیاست های عربستان، زود قضاوت کردند ناراحتند».

وی با هدف متهم کردن رسانه ها و مطبوعات مصری در تنش اخیر میان ریاض و قاهره گفت:‌« پادشاه عربستان در پیامی از رسانه ها و مطبوعات مصری خواست یا آنچه را که به صلاح است بگویند یا سکوت اختیار کنند».

وی افزود: « هم اتباع عربستانی و هم اتباع مصری باید بدانند همه در برابر قانون مساویند و هیچکدامشان مصونیت ندارند در نتیجه مصری ها هم موظفند چون عربستانی ها که به قانون مصر احترام می گذارند به قانون عربستان احترام بگذارند اما برخی در مردم مصر بر این باورند که انقلابشان برای آنان مصونیت آورده است».

وی افزود: « از زمان آغاز انقلاب در مصر تاکنون بدون استناد به دلیلی خاص بارها و بارها عربستان به تلاش هایی علیه مصر متهم شد و حتی عده ای گفتند ریاض نگران آن است که صدای انقلاب مصر به عربستان برسد ولی واقعیت این است که در روابط دو کشور چنین مسائلی معنی ندارد بلکه برخورد ما با مصر بر اساس تاریخ این کشور است و این روابط چه در دوران پادشاهی مصر و چه در دوران جمهوری ادامه داشته است».

به گزارش پایگاه خبری البشیر، القطان برخی از خبرها مبنی بر اینکه عربستان به سبب ناخرسندی از محاکمه حسنی مبارک در پی آن است تا روابطش را با مصر قطع یا نیروی کار مصری را از عربستان اخراج کند نادرست خواند و افزود: «برخلاف چنین اظهاراتی وابسته فرهنگی ما در قاهره به من اطلاع داد که برای اشتغال سه هزار استاد دانشگاه مصری و همچنین اشتغال 1500 پزشک مصری در عربستان با قاهره توافقنامه امضا کرده ایم».

وی افزود:‌« عربستان از همان روزی که مبارک سقوط کرد با شورای عالی نیروهای مسلح روابط خوبی را آغاز کرد ضمن اینکه ما اولین کشوری بودیم که کمک های مالی به مصر ارائه دادیم».
نظرات بینندگان