arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

ایران: گوگل با حذف نام خليج فارس اعتبار خود را خدشه دار مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند روز پس از تصويب توافقنامه استراتژيک آمريکا و افغانستان، سخنگوي وزارت خارجه موضع رسمي جمهوري اسلامي ايران درباره اين توافق نامه را اعلام کرد. رامين مهمانپرست ضمن اعلام نگراني جمهوري اسلامي ايران از امضاي اين توافقنامه، استقرار صلح و امنيت در افغانستان را با خروج کامل نيروهاي خارجي از اين کشور امکان پذير دانست.

مهمانپرست به رفت و آمدها و رايزني هاي غرب با همپيمانانش قبل از مذاکرات بغداد و همچنين شيطنت اخير گوگل در حذف نام خليج فارس از سرويس نقشه اين موتور جستجوي اينترنتي واکنش نشان داد.

تأکيد بر خروج نيروهاي خارجي از افغانستان

به گزارش خبرگزاري فارس، رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره امضاي پيمان استراتژيک آمريکا و افغانستان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مراتب نگراني خود را از امضاي پيمان همکاري هاي راهبردي بين آمريکا و افغانستان اعلام مي کند. وجود ابهام در وضعيت آينده پايگاه هاي نظامي آمريکا در افغانستان و عدم شفافيت در نحوه وظايف امنيتي آمريکا از محورهاي نگراني ايران و کشورهاي منطقه است.مهمان پرست با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران معتقد است استقرار صلح و امنيت در افغانستان با خروج کامل نيروهاي خارجي و تعطيلي پايگاه هاي نظامي و از طريق انجام گفت و گوهاي بين الافغاني در چهارچوب شوراي عالي صلح امکانپذير خواهد بود، افزود: براساس امضاي پيمان استراتژيک با آمريکا نه تنها مشکلات امنيتي افغانستان را حل نکرده بلکه همانند ده سال گذشته روند ناامني و بي ثباتي در اين کشور را تشديد خواهد کرد.

رايزني هاي غرب قبل از نشست بغداد جنگ رواني و تبليغاتي است

تهران - سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درباره مذاکرات بغداد گفت: رفت و آمدها و رايزني هاي غرب باهمپيمانانش قبل از مذاکرات بغداد، براي تغيير فضاي مذاکرات و بدست آوردن يکسري امتيازات است اما بايد بدانند، اجازه نخواهيم داد به حقوق ملت بزرگ ايران خدشه اي وارد شود. «مهمانپرست» اين مطلب را در گفت و گو با ايرنا در پاسخ به سئوالي درباره سفر آتي 'کاترين اشتون' مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به سرزمين هاي اشغالي و نيز همزماني سفر مقامات آمريکايي به دو کشور لبنان و هند با سفر مقامات ايراني بيان کرد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اين رايزني ها همچنين جنگ هاي رواني و تبليغاتي براي ايجاد يک فشار سازماندهي شده قبل از آغاز مذاکرات بغداد است. دستيار ويژه وزير امور خارجه تاکيد کرد: اين گونه مسائل در اراده و خواست ملت ايران و نمايندگان آنها در مذاکرات، خللي ايجاد نخواهد کرد و بي تاثير است.

مهمان پرست اضافه کرد:  البته اگر آنها بخواهند با هم رايزني داشته باشند در چارچوب اختيارات خودشان است اما آنچه به ما مربوط مي شود اين است که مشکلات جهان فعلي با مشارکت و همفکري همه کشورها حل خواهد شد. مهمانپرست افزود: موضوعات مختلفي در شرايط فعلي در رابطه با ايران از جمله گفت و گوهايش با ۱+۵، تحولات منطقه و بيداري اسلامي مطرح است و اين مسائل مي تواند تأثيرات فراواني در آينده منطقه خاورميانه داشته باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه کرد: نقش و نفوذي که جمهوري اسلامي ايران در افکار عمومي ملت ها دارد، باعث شده است تا تحرکات زياد سياسي بين کشورهاي مختلف صورت گيرد.

اعزام هيئت فني و حقوقي براي مذاکرات وين

مهمان پرست در پاسخ به سووال ديگري درباره گفت و گوهاي آتي ايران و آ‍ژانس بين المللي انرژي اتمي که قرار است اواخر ارديبهشت ماه جاري انجام شود، گفت: اين گفت و گوها، فني و حقوقي بوده و طبيعي است يک هيئت فني از سوي سازمان انرژي اتمي براي انجام آن به وين اعزام شود.

تا کنون ۷ بخشنامه در سازمان ملل براي استفاده صحيح از نام خليج فارس صادر شده است

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين افزود: بررسي نوع همکاري ها و پاسخگويي به برخي ابهامات در دستور کار اين گفت و گوها قرار دارد. سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با اقدام گوگل درباره  حذف نام خليج فارس با بيان اين که اقدام لازم براي جلوگيري از چنين انحرافي صورت خواهد گرفت بر نقش مردم در اعتراض به چنين اقداماتي در فضاي سايبري و مجازي تاکيد کرد. رامين مهمان پرست در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به اين که اقدام وزارت خارجه در رابطه با جعل و حذف نام خليج فارس از سوي سايت گوگل چه بوده است؟ گفت: در فضاي سايبري تهاجم دنياي غرب براي کامل کردن جنگ رواني اش عليه ايران باعث شده ارزشهايي که خود آن را تعريف مي کند را زير پا بگذارد. تلاش گوگل براي در نظر نگرفتن اسناد تاريخي و حذف نام خليج فارس اعتبار اين سايت را خدشه دار مي کند. وي گفت: مردم دنيا مي دانند که نمي توان براي انگيزه هاي سياسي نام جعلي بر روي يک منطقه گذاشت. سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح کرد: ما همواره به طور رسمي پيگيري کرده ايم که نام خليج فارس به طور صحيح استفاده شود. تاکنون در سازمان ملل هفت بخشنامه و دستورالعمل براي استفاده صحيح از نام خليج فارس صادر شده است و اين مساله به تمامي اعضا منتقل شده است.

مهمانپرست ادامه داد: اقدام به جعل و يا حذف نام خليج فارس پيش از اين بارها اتفاق افتاده است. در موسسات جغرافيايي و مطالعاتي از نام جعلي براي خليج فارس استفاده مي کردند. اما با اقدام ما و پيگيري هايمان آنها عذرخواهي کردند و نام صحيح را به کار بردند و در اين مورد هم تمام تلاش خود را انجام مي دهيم تا جلوي اين نوع انحرافات گرفته شود. سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر نقش مردم و اعتراض خودجوششان به اين نوع اقدامات خاطرنشان کرد:  نقش مردم کشورمان و تمام کساني که در دنيا به دنبال حقايق هستند مي تواند در مقابله با چنين تحريک هايي کارساز باشد. چنانچه مردم کشورمان اعتراضشان را به طور وسيع اعلام کنند، اين مساله در فضاي ديپلماسي عمومي بسيار تاثيرگذار است و مي تواند جلوي انحرافات ساير موسسات جغرافيايي و مطالعاتي و غيره را بگيرد.

مطهرنيا: ايران بايد اقدام گوگل را از طريق مراجع رسمي پيگيري کند

انوار-مهدي مطهرنيا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان درباره شيطنت اخير گوگل اظهار داشت: آن چه که گوگل انجام داده است ايجاد يک فضاي گفتماني منفي در مسئله «خليج فارس» به عنوان يکي از اساسي ترين نقاط احساس ملت ايران است.وي افزود: جمهوري اسلامي ايران بايد اعتراض به اين اقدام گوگل را از طريق مراجع رسمي حقوقي پيگيري و قواعد حقوقي ناظر بر اين اقدام را با توجه به جايگاه موتور جستجو گوگل مورد توجه قرار دهد.اين استاد دانشگاه افزود: البته پيگيري حقوقي اين موضوع بايد با توجه به جايگاه حقوقي که گوگل در فضاي سايبر دارا است انجام شود.وي تأکيد کرد: از منظر سياسي موضع گيري نخبگان و متفکران ايران در سراسر جهان در موضع گيري مردم در شبکه هاي اجتماعي و افکار عمومي در سطح توده ها در تغيير عملکرد اين موتور جستجو تأثير خواهد داشت.در همين حال داوود هرميداس باوند استاد دانشگاه نيز در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اقدام اخير سايت گوگل در تغيير عنوان خليج فارس گفت: به نظر مي رسد اعتراضات عمومي به خصوص اعتراض ايرانيان در سراسر جهان، مورخين، انديشمندان، محققين و جغرافيدانان مي تواند در اين زمينه موثر باشد.داوود هرميداس باوند، استاد دانشگاه تأکيد کرد: نام خليج فارس نامي تاريخي و جغرافيايي است که از زمان قرن پنجم قبل از ميلاد تا به امروز از سوي جامعه بين الملل گذاشته شده و اين نامي نيست که خود ايرانيان آن را برگزيده باشند. حتي اسناد موجود در سازمان ملل و ديگر سازمان هاي بين المللي، عنوان خليج فارس را محفوظ داشته اند و حتي يک بار مجله نشنال جغرافي، نام جعلي براي خليج فارس استفاده کرد که با مخالفت ها و اعتراضات ايراني ها در داخل و خارج و حتي محققين روبه رو شد و مجبور شد که آن را به نام اصلي و حقيقي بازگرداند.در عين حال اين استاد دانشگاه اعتراض جمهوري اسلامي ايران به جوامع بين المللي درباره اقدام اخير گوگل به مصلحت اين کشور ندانست. وي گفت: اين اقدام به جامعه بين المللي ممکن است باعث شود که اين مسئله وارد جريان جديدي شود.

نظرات بینندگان