arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

اظهارنظرها درباره رياست مجلس نهم و فراکسيون هاي جديد مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با برگزاري دور دوم انتخابات و کامل شدن مجلس نهم اظهارنظرها درباره رياست مجلس و تشکيل فراکسيون هاي مختلف در دوره آينده مجلس که از ۷خرداد آغاز مي شود، جدي تر شده است. حجت الاسلام رسايي عضو جبهه پايداري و نماينده تهران در مجلس درگفت وگو با ايسنا احتمال ايجاد اتفاق نظر بين جبهه پايداري و جمعيت رهپويان و ايثارگران براي تعيين رئيس مجلس نهم را قوي دانست و افزود:اگر رفتارهاي خلاف شان و قانون مراوداتي که بين کانون هاي موجود در مجلس با نمايندگان تازه وارد اتفاق نيفتد تصور مي کنم رياست حداد عادل بر مجلس نهم مورد اجماع نمايندگان باشد. وي تاکيد کرد: فراکسيون هاي زيرشاخه فراکسيون اصول گرايان درباره پست هاي هيئت رئيسه نيز مذاکراتي داشته اند.

وي در عين حال به فارس گفت: جبهه پايداري با قاطعيت از رياست حداد عادل بر مجلس نهم دفاع مي کند.

۳ جريان در مجلس نهم فعال خواهند بود

رسايي درباره ترکيب سياسي مجلس نهم اظهار داشت: جبهه پايداري به عنوان يک طيف، لاريجاني و سنتي هاي مجلس به عنوان جريان دوم و جرياني نزديک به توکلي و زاکاني نيز به عنوان سومين جريان موثر در ترکيب سياسي مجلس نهم هستند.وي هم چنين درباره رياست مرکز پژوهش ها تاکيد کرد: علي رغم احترامي که براي وي قائل هستم اما با توجه به عملکرد آقاي توکلي بهتر است رئيس اين مرکز در اين دوره تغيير کند.

محمد جواد ابطحي: از شلمچه گرفته تا باغ گيلاس همه دارند تلاش مي کنند

همزمان محمد جواد ابطحي عضو فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس هشتم در گفت وگو با ايسنا با اشاره به آغاز رايزني ها درباره رياست مجلس تاکيد کرد: از شلمچه گرفته تا باغ گيلاس همه دارند تلاش مي کنند.وي در عين حال تاکيد کرد: لاريجاني قدرت لابي دارد که از سوي باهنر انجام مي شود و در چند دوره نشان داده شده باهنر بر روي نمايندگان جديد تاثيرگذاري بيشتري دارد.وي افزود: شاخه هاي اصول گرايي از جبهه متحد موتلفه و پايداري تشکيل خواهد شد.

باهنر: لاريجاني محبوب ترين فرد بين نمايندگان است

از سوي ديگر محمدرضا باهنر در گفت وگو با خبر آنلاين درباره رياست توامان مجلس با فراکسيون اکثريت تاکيد کرد: رياست همزمان مجلس و فراکسيون اصول گرايان در مجلس هشتم مزايايي داشت چرا که لاريجاني محبوب ترين فرد بين نمايندگان است که توانمندي لازم را هم براي ايجاد تعامل ميان نمايندگان داشت.وي درباره فراکسيون هاي مجلس نهم نيز گفت: فراکسيون اصول گرايان در مجلس آينده داراي گرايش هاي مختلفي خواهد بود. وي افزود: پيش بيني مي شود که دو گرايش عمومي جبهه پايداري و جبهه متحد اصول گرايان داراي فراکسيون هاي مجزا و خرده فراکسيون هاي سياسي و تخصصي مجزايي هم ذيل آنها تشکيل شود.

جلالي: وضعيت لاريجاني براي رياست مجلس مناسب تر است

کاظم جلالي نيز نماينده شاهرود در ارزيابي از رياست احتمالي مجلس نهم گفت: در شرايط فعلي وضعيت دکتر لاريجاني براي رياست مجلس مناسبت تر است وي همچنين افزود: رهروان ولايت، رهپويان وانقلاب ۳ فراکسيون مجلس نهم خواهند بود.

رئوفيان: راي جبهه ايستادگي به لاريجاني خواهد بود

همچنين ابوالقاسم رئوفيان عضو جبهه ايستادگي در گفت وگو با ايسنا درباره رياست مجلس اظهار داشت: در اين مسئله نام لاريجاني و حداد عادل بيشتر مطرح است اما راي جبهه ايستادگي به لاريجاني خواهد بود.

آشتياني: جامعتين دخالتي در موضوع رياست مجلس نمي کند

درحالي که اسدا... بادامچيان نماينده تهران در گفت وگو با خبر آنلاين با بيان اين که اعضاي جبهه پايداري مي دانند که تا علي لاريجاني در مجلس حضور دارد محال است شخص ديگري بتواند بر کرسي رياست تکيه بزند تاکيد کرد: لاريجاني مورد تاييد جامعه مدرسين حوزه علميه و مراجع تقليد است.حجت الاسلام محمد آشتياني نماينده قم در مجلس درباره حمايت جامعتين از رياست حداد عادل و يا لاريجاني به مهر گفت: جامعتين در اين موضوع دخالت نخواهد کرد.

رايزني اعضاي جبهه پايداري با حداد عادل در صحن مجلس

فارس گزارش داد: روز گذشته حداد عادل در گوشه اي از صحن علني مجلس در حال صحبت کردن با روح ا... حسينيان رئيس فراکسيون انقلاب اسلامي و عضو جبهه پايداري بود. هم چنين مهر خبر داد: حميد رسايي در غيبت حسين فدايي در جلسه روز گذشته بر صندلي هميشگي وي در کنار حدادعادل نشسته بود و با حداد عادل رايزني مي کرد براساس اين گزارش رايزني با حداد عادل تنها منحصر به رسايي نبود بلکه ديگر اعضاي جبهه پايداري از جمله روح ا... حسينيان و علي اصغر زارعي هم گفت وگوهايي با وي داشتند.

خباز: مشخص نيست چه کسي به طور قطع رئيس مجلس خواهد بود

خباز عضو فراکسيون خط امام (ره) مجلس به ايسنا گفت: رقابت ميان لاريجاني و حداد عادل براي رياست مجلس تنگاتنگ است وي پيش بيني کرد در اين دوره برخلاف دوره هاي قبلي مشخص نيست که چه کسي به طور قطع رئيس مجلس خواهد بود.

ترقي: رئيس مجلس نهم بايد بتواند انسجام اصول گرايان را حفظ کند

حميدرضا ترقي فعال سياسي و عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي در گفت وگو با خراسان ضمن بيان اين که بيش از دو سوم از نمايندگان مجلس نهم را اصول گرايان تشکيل مي دهند اظهار داشت: بخش ديگري از منتخبان مجلس نهم شامل اصلاح طلبان غيرشاخص و نيروهاي مستقل هستند با توجه به اين که دو سوم نمايندگان را اصول گرايان تشکيل مي دهند، فراکسيون جبهه متحد اصولگرايان تشکيل خواهد شد.وي در ادامه افزود: سعي بر اين است اصول گرايان در مجلس نهم وحدت خود را حفظ کنند و نقش رئيس مجلس در اين مسئله بسيار تاثيرگذار خواهد بود. ترقي تاکيد کرد: بنابراين رئيس مجلس بايد کسي باشد که محوريت مجموعه اصول گرايان را به عهده بگيرد و اصول گرايان را در عرصه هاي مختلف در کنار يکديگر حفظ کند و اين ويژگي براي انتخاب رئيس مجلس نهم مهم است.وي درباره گمانه زني ها در مورد رياست مجلس نهم گفت: اگرچه حداد عادل و لاريجاني گمانه هاي جدي اين پست هستند گزينه جدي در نظرسنجي بين نمايندگان مجلس نهم مشخص خواهد شد. ترقي تاکيد کرد: اين دو گزينه بين نمايندگان طرفداران جدي دارند و رقابت نزديکي وجود دارد به نظر مي رسد اين مسئله نيازمند جلسات متعدد اصول گرايان است که بتوانند در مباحث اقناعي و استدلالي ضرورت دلايل انتخاب هرکدام از آقايان را مورد بررسي قرار دهند و براساس مصالح آينده مجلس و کشور فرد موردنظر انتخاب شود.

نظرات بینندگان