arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

نانوایی‌ها در صدر شکایات بهداشتی/میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی

سوش هندی و آفریقایی کرونا در چند استان جنوبی کشور شناسایی و هر لحظه خطر طغیان موجی سهمگین تر از قبل وجود دارد؛ با این حال طبق اعلام وزارت بهداشت همچنان در کشور میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی ۶۷ درصد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سوش هندی و آفریقایی کرونا در چند استان جنوبی کشور شناسایی و هر لحظه خطر طغیان موجی سهمگین تر از قبل وجود دارد؛ با این حال طبق اعلام وزارت بهداشت همچنان در کشور میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی ۶۷ درصد است.

 در حال حاضر به گفته وزارت بهداشتی‌ها از قله موج چهارم کرونا عبور کردیم و کووید۱۹ در اکثر استان‌های کشور سیر نزولی به خود گرفته است، اما همچنان نیاز به مراقبت به ویژه در سه استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد؛ چراکه نگرانی‌هایی از گسترش سوش ویروس هندی و آفریقایی در این استان‌ها وجود دارد و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضدکرونایی ممکن است آنچه در موج چهارم، با کرونای انگلیسی اتفاق افتاد، این بار سهمگین‌تر از قبل با دو سوش هندی و آفریقایی موج آفرینی کند.

بر این اساس همچنان باید از برگزاری تجمعات، مراسماتی مانند جشن‌های عروسی و برگزاری دورهمی‌ها بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین سفرهای غیرضروری و... پرهیز کرد تا به موازات افزایش واکسیناسیون و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، بتوان از خطر بروز موج پنجم بیماری کووید-۱۹ در کشور پیشگیری کرد.

در حال حاضر بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۷.۰۹ درصد است. روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تا روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

 

کمترین و بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کدام استان‌هاست؟

همچنین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تفکیک استان‌های کشور از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در نقشه زیر قابل مشاهده است و همانطور که می‌بینید بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سه استان یزد، سمنان و زنجان با میزان رعایت ۷۵ تا ۸۱ درصد بوده و کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی با میزان ۴۵ تا ۵۷ درصد بوده است.

 

در عین حال بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۶۷.۰۹ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را با ۸۱.۳۶ درصد در زنجان و کمترین میزان آن را با ۴۵.۰۴ در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌کنیم.

 

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور طی این مدت، ۶۹.۷۹ درصد بوده است. در این شاخص نیز بیشترین میزان رعایت مربوط به استان سمنان با ۸۳.۴۳ درصد رعایت است.

 

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۶۹.۱۲ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در این شاخص مربوط به استان یزد با ۸۳.۹۲ درصد بوده و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۴۸.۸۳ درصد رعایت بوده است.

 

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۶۸.۰۷ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۴.۵۳ درصد مربوط به استان یزد است.

 

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه، ۶۷.۰۹ درصد بوده است که استان یزد با ۸۴.۰۹ بیشترین میزان رعایت و سیستان و بلوچستان با ۴۵.۰۴ کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

 

میانگین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها به تفکیک دانشگاه‌های ۷۵.۶۵ درصد است. همچنین میانگین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ۸۴.۶۵ درصد است.

 

 

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۵۹۶۰۷ مورد بازرسی انجام شده است.

 

همچنین طی این مدت تعداد ۲۹۴۸۱ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۴۰۱ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

 

باید توجه کرد که به ترتیب سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌ها و ... قرار دارند.

 

در حوزه صنایع نیز به ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی و سایر، کشاورزی، دامپروری و معادن، مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی و صنایع ساخت و ساز بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را طی مدت ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

 

 

میزان شکایات مردمی در بخش بهداشت سامانه ملی ۱۹۰ به شرح زیر است:

تعداد کل تماس های پاسخ داده شده ۶۶۷۲ تماس بوده و تعداد کل شکایات ثبت شده ۱۸۱۶ شکایت بوده است. در عین حال شکایت از عدم رعایت موازین بهداشتی در محیط کار (در رابطه با ۱۹-COVID ) همچنان در صدر جدول قرار دارد. بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی نانوایی‌ها بوده که اکثرا به دلیل عدم رعایت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش می‌شود.

همچنین ۶۰ درصد شکایات نیز از عدم رعایت موازین بهداشتی در محیط کار بوده است.

 

در عین حال بیشترین شکایت مردمی به میزان ۴۶ درصد از نانوایی‌ها، ۲۶ درصد از اماکن مسکونی، ۱۱ درصد از اغذیه فروشی های ساندویچ و پیتزا، ۹ درصد از سلف سرویس و رستوران‌ها و هشت درصد از بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها بوده است.

 ایسنا

نظرات بینندگان