arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
هاآرتص:

بنی گانتس و نفتالی بنت در حال سقوط هستند، پس چه کسی به جای نتانیاهو خواهد نشست؟

اگر بخواهیم به صورت فوتبالی شرایط را توضیح دهیم باید بگوییم زمانی که مدافع در موقعیت خود باقی نمی ماند این اجازه را به نتانیاهو می دهد که یک گل بزند و به هدف خود برسد. او دولتی ندارد که رسیدگی به فسادش را متوقف کند، اما رفتن از یک انتخابات به انتخابات دیگر در راس دولت موقت باعث می شود که او در یک سمت رسمی باقی بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی تنها با هدف اطلاع رسانی و اگاهی از تحلیل های آنان در «انتخاب» انجام می شود و به هیچ عنوان به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

هاارتص نوشت: در اسرائیل سناریویی در حال پیاده سازی است که پس از پنجمین دوره انتخابات سراسری کاملاً محتمل به نظر می رسید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه مطلب آمده است:  اکنون محتمل ترین سناریو با نزدیک شدن به پایان کار یائیر لاپید که مأمور تشکیل دولت پس از کنار زدن بنیامین نتانیاهو شد، در حال انجام است. مهم اینکه، وقتی مردم در حال جشن گرفتن برای تشکیل دولت جدید بودند، یک مقام مسئول در بحبوحه ی این وقایع، شور و اشتیاق را مهار و خاطر نشان کرد که نفتالی بنت ضعیف ترین حلقه این تلاش ها بود. البته شواهد نیز نشان می دهد که حق با او بود.

بنت تا آنجا که شناخته شده، یک انسان صادق است. نیت های او خوب است و شخصیتش با کمی جذابیت و جاه طلبی همراه است، اما چهره قدرتمندی نیست.

صرف نظر از شدت فشاری که وی متحمل شده بود و همچنین اقدامات دردناکی که شریک سیاسی وی یعنی آیلت شاکد انجام داد، می توان گفت که بنت وقتی در مسیر تشکیل دولت قرار گرفت، ثابت کرد که ویژگی های لازم برای به دست گرفتن قدرت در خیابان بالفور را ندارد.

بدیهی است، رئیس یک حزب که نمی تواند اعضای خود را تحت کنترل درآورد و در اولین تلاش هایش برای ترتیب دادن راهپیمایی به منظور رسیدن به آرمان های سیاسی اش دچار تزلزل می شود، نمی تواند نخست وزیر باشد. همچنین باید توجه داشت که مثلاً اگر نتانیاهو در وضعیت بنت قرار داشت، می توانست از فرصت هایش به نحو احسن استفاده کند، حتی به قیمت واگذاری موقعیت های کلیدی به حماس و حزب الله.

بنت نسخه سازمان یافته تر و نیرومندتری از بنی گانتس است، کسی که بر فشارها غلبه کرد و در حالیکه کاهول لاوان را کنار زد به دولت نتانیاهو وارد شد. گفتنی است، در آن زمان من از ایجاد یک دولت وحدت ملی به عنوان راه حل احتمالی برای مقابله با هرج و مرج سیاسی در اسرائیل حمایت می کردم. اما به شرطی که تمام احزاب سیاسی مرتبط با کاهول لاوان از جمله حزب یش عتید تحت کنترل لاپید در یک جبهه قرار بگیرند و در مقابل نتانیاهو بایستند. گانتس با توجه به اینکه انتخابات قبلی برای او مصیبت بار بود، از هشدارهای کرونایی و احتمال برگزاری یک انتخابات دیگر ترسید. همانطور که بنت از هیاهوی وحشتناک جنگ که بر اثر ناآرامی های سراسری و اقدامات شاکد ایجاد شده بود، ترسید.

گانتس و بنت قربانی هرج و مرج تشدید شده توسط نتانیاهو شدند. شرایطی که برای همه سخت است تا در آن بردباری شان را حفظ و با تیزهوشی عمل کنند. هر دوی این افراد تسلیم شرکای کم و بیش کوتوله ی خود شدند. این افراد خرده پا در سیاست، دولت هایی را به باد فنا دادند که گانتس و بنت می توانستند به خوبی آنها را ایجاد و اداره کنند. گانتس تسلیم یواز هندل و زوی هاوزر شد و بنت هم در مقابل شاكد و آمیچای چیكلی کوتاه آمد. به این ترتیب، دو سیاستمداری که محتمل ترین جایگزین ها برای نتانیاهو بودند، قربانی قوانین قهری انتخابات شدند.

در مقابل این دو، شرکای آنها لاپید و گیدئون ساعر در بلوک طرفدار تغییر قرار دارند. این دو نشان داده اند که ثابت قدم هستند و کنترل کامل احزاب را در دست دارند. لاپید از زمان اخراج از دولت سوم نتانیاهو موضع ثابت و مستمری داشته است و در گذشته نیز ثابت کرده است که در کارش جدی است.

ساعر وقتی که در مقابل نتانیاهو ایستاد، هدف حملات وحشتناک از درون و بیرون حزب لینکود قرار گرفت اما استقامتش را از دست نداد. بنابراین می توان گفت که این دو یعنی ساعر و بنت حداقل از نظر استحکام ذهنی می توانند نخست وزیر شوند. البته آویگدور لیبرمن هم نشان داده است که می تواند در این سمت خوب عمل کند. اما کسانی که به نتانیاهو به خاطر فساد و نژادپرستی اش حمله می کنند، نمی توانند از لیبرمن به عنوان نخست وزیر حمایت کنند.

اگر بخواهیم به صورت فوتبالی شرایط را توضیح دهیم باید بگوییم زمانی که مدافع در موقعیت خود باقی نمی ماند این اجازه را به نتانیاهو می دهد که یک گل بزند و به هدف خود برسد. او دولتی ندارد که رسیدگی به فسادش را متوقف کند، اما رفتن از یک انتخابات به انتخابات دیگر در راس دولت موقت باعث می شود که او در یک سمت رسمی باقی بماند. این یک امتیاز مثبت برای نتانیاهو است و تا زمان بازنشستگی دادستان کل برایش زمان می خرد. پس از یک سال وحشتناک در تمامی جبهه ها اعم از همه گیری فلج کننده، جنگ، درگیری های داخلی و مسائل دیگر، یافتن مسائل دلگرم کننده دشوار است.

اما یادمان باشد که شما نمی توانید دو بار در یک رودخانه قدم بگذارید و مطمئناً پنج بار هم نمی توانید این کار را بکنید. پدیده ساعر الان به جناح راستی های شبه دولتمرد هم گسترش یافته است. کسانی که عمدتا توسط چپ گرایان مورد استفاده قرار می گیرند، این افراد هرگز به راستی ها رای نداده اند و اکنون دلتنگ مناخم بگین و لیمور لیونات هستند. این پدیده اکنون به راستی های دیگر هم سرایت می کند، کسانی که اگرچه از نتانیاهو بیزار نیستند، اما حداقل متوجه می شوند که او نمی تواند دولت را تشکیل دهد.

شرایطی که در بالا شرح داده شد، آهسته اما پیوسته در حال رشد است. در نهایت، ما باید برای بهبود شرایط اعصاب فولادین داشته باشیم.

نظرات بینندگان