arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

امتحانات نهایی تهران زیر ذره‌بین پروتکل‌های بهداشتی

امتحانات پایان سال تحصیلی پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت و تأثیر آنها در سرنوشت دانش‌آموزان با وجود محدودیت‌های کرونایی با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا حضوری برگزار می‌شود، در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرای آنها از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد تاکید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امتحانات پایان سال تحصیلی پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت و تأثیر آنها در سرنوشت دانش‌آموزان با وجود محدودیت‌های کرونایی با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا حضوری برگزار می‌شود، در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرای آنها از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد تاکید است.

با تداوم شیوع کرونا در کشور امسال دومین سالی است که دانش‌آموزان آموزش مجازی و غیرحضوری را تجربه می‌کنند و به تبع روند ارزشیابی پایان سال تحصیلی نیز متفاوت است، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تمامی پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با تفویض اختیار به شورای مدارس و معلمان با بهره‌مندی از روش‌هایی همچون ارزشیابی‌های مستمر، مشارکت دانش‌آموزان، پرسش و پاسخ، حل تمرین، انجام پروژه، آزمون‌های آنلاین و آفلاین تعیین خواهد شد.

با توجه به اهمیت و تاثیر نمرات امتحانات پایان سال تحصیلی پایه‌های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش‎‌آموزان با پیشنهاد وزارت آموزش ‌و پرورش و موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا این امتحانات از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد به صورت حضوری و طبق مقررات برگزار می‌شود.

به گفته غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی، پایه نهم، پایان دوره متوسطه اول است و دانش‌آموزان باید بر اساس نمره‌ای که در آزمون‌های پایه نهم دریافت می‌کنند، تعیین سطح شوند و هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کنند و با توجه به اینکه نمره دانش‌آموزان پایه دوازدهم هم تا ۳۰ درصد در نتایج کنکور آنان تأثیر خواهد داشت، بنابراین برای اینکه در این دو پایه حق دانش‌آموزان ضایع نشود، باید آزمون‌های استاندارد و کشوری داشته باشیم.

همچنین سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرده است: با توجه به شرایط کرونایی و وضعیت خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و رفع نگرانی والدین این دانش‌آموزان، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پایه نهم دوره اول متوسطه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در خرداد به صورت مجازی و غیرحضوری و آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پایه دوازدهم مانند سایر دانش‌آموزان عادی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت «دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات» را به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد که این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا بر پایه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، با تأکید بر اقدامات هوشمند و نسخه ۰۵ دستورالعمل بازگشایی مدارس در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی، تنظیم و تصویب ‌شده است.

برگزاری ایمن امتحان‌های حضوری شامل امتحانات نهایی، المپیادهای علمی، امتحان ورودی مدارس استعداد درخشان و هر گونه امتحانی که نیاز به تجمع دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان در مدت کوتاهی در مدارس یا محل‌های پیش‌بینی‌شده دارد، می‌شود.

در بخشی از این دستورالعمل تاکید شده که از تجمع دانش‌آموزان و همراهان در محل‌های مختلف حوزه برگزاری امتحانات جلوگیری شود، دانش‌آموزان در تمام طول حضور در شهر محل امتحان با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد، آبی حتما از ماسک استفاده کرده و رعایت اصول بهداشت فردی را نیز مورد توجه قرار دهند.

چینش صندلی‌ها در حوزه‌های امتحانی باید به گونه‌ای باشد که فاصله ۲ متر بین امتحان‌دهندگان و چهار متر فضا برای هر دانش‌آموز رعایت شود، قرار گرفتن مواد ضدعفونی کننده برای استفاده به خصوص ورودی‌ها و خروجی‌ها الزامی است و تمامی دانش‌آموزان قبل از ورود دست‌های خود را ضدعفونی کنند، ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت ww.salamat.gov.ir و... از دیگر موارد ذکر شده در این دستورالعمل است.

فعالیت حدود ۱۶۰۰ حوزه امتحانی در تهران

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی به خبرنگار ایرنا گفت: در شهر تهران یکهزار و ۱۱۸ واحد آموزشی مجری برگزاری امتحانات هماهنگ استانی برای حدود ۹۵ هزار دانش‌آموز پایه نهم و حدود ۵۰۰ حوزه امتحانات نهایی مجری برگزاری امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم هستند.

حمیدرضا کلاهی افزود: تلاش ما این بوده که تراکم جمعیت دانش‌آموزی در حوزه‌های امتحانی کاهش داشته باشد، فاصله صندلی‌ها از یک متر به ۲ متر افزایش پیدا کرده است و علاوه بر ناظران ثابت برای صیانت از امنیت سوالات، در هر حوزه امتحانی مراقبان بهداشت و سلامت آموزش دیده حضور دارند.

وی با اشاره به تجهیز حوزه‌های امتحانی به تب‌سنج و راکت موبایل یاب اظهارداشت: مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای تمامی حوزه ها تدارک دیده شده و اگر دانش‌آموزی ماسک نداشت، در اختیار او قرار داده شود، علاوه بر نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی درباره رعایت نکات بهداشتی تلاش شده است که از تجمع اولیا و دانش‌آموزان در هنگام ورود به حوزه جلوگیری شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یک ساعت قبل از شروع امتحانات درب حوزه‌ها باز می‌شود و به محض ورود دانش‌آموزان در محوطه مدرسه، تب‌سنجی انجام و دست‌های دانش‌آموزان ضدعفونی می‌شود و بعضا کف کفش‌های آنان با موکت‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده در ورودی، ضدعفونی می‌شود.

وی افزود: هر روز در شهر تهران نظارت بالینی و گروهی از حوزه‌های امتحانی در سه محور کنترل پروتکل‌های بهداشتی، فرایندهای قبل و بعد از آزمون انجام می‌شود، یک روز قبل از آزمون، گندزدایی و ضدعفونی حوزه‌ها باید انجام شود، بعد از پایان آزمون این روند دوباره انجام می‌شود.

کلاهی بیان کرد: برای آمادگی برگزاری امتحانات، جلساتی با اعضای ستاد امتحانات، روسای حوزه‌های اجرا، تصحیح، کارشناس مسئولان سنجش و حراست و بهداشت و سلامت مناطق برگزار شده است، برای نخستین بار کلیپ آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قبل، حین و بعد آزمون توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تهیه و برای استفاده سایر استان‌های کشور هم در گروه سنجش کشور در بستر شبکه «شاد» قرار داده شده است.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: اگر اولیا و دانش‌آموزان مواردی در حوزه‌های امتحانی برخلاف دستورالعمل‌های ابلاغی مشاهده کردند، موارد را به اداره ارزیابی عملکرد مناطق اطلاع دهند که موضوع همان روز توسط اداره ارزیابی و عملکرد و سنجش رسیدگی و نظارت‌های بالینی از حوزه‌ انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: دغدغه و اولویت آموزش و پرورش، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ امنیت و سلامت دانش‌آموزان در اجرای امتحانات نهایی و هماهنگ استانی است، خانواده‌ها سرمایه اجتماعی ما هستند و آنها را ارج می‌نهیم، همچنین مدرسه، خانه امن دانش‌آموزان است و همان طور که در خانه‌ها مراقب فرزندان خود هستیم در حوزه‌های امتحانی و در مدارس سعی می‌کنیم مراقب سلامت و امنیت دانش‌آموزان باشیم.

کلاهی افزود: در سه دوره برگزاری امتحانات نهایی در سال گذشته(خرداد، شهریور و دی) هیچ گونه گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزی در حوزه‌های امتحانی به کرونا یا اینکه منجر به فوت شود، نداشتیم که قدردان زحمات عوامل اجرایی و مراقبان سلامت در این حوزه‌ها هستیم، هر چند که نیروهای بهداشت و سلامت جهادگران این عرصه هستند اما ایثار، فداکاری و جهاد همکاران آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت کمتر از نیروهای بهداشت و درمان نیست.

نظارت‌های سختگیرانه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی

نظارت بر نحوه برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم از سوی مسئولان آموزش و پرورش هم از زمان آغاز امتحانات مورد توجه است، در شهر تهران علاه بر بازدید مدیران و کارشناس مسئولان بهداشت و سلامت مناطق، مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز از حوزه‌های امتحانی بازدید کردند، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز امتحانات نهایی پایه دوازدهم در ۲۷ اردیبهشت با حضور در مدارس هجرت، فردوسی و ابن‌سینا در تهرانسر منطقه ۹ و اسدی لاری در منطقه ۱۸ آموزش و پرورش شهر تهران، از حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و حوزه تصحیح اوراق دبیرستان فردوسی، بازدید و از نزدیک در جریان چگونگی برگزاری امتحانات قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از حوزه امتحان نهایی، از خانواده‌ها خواست تا از تجمع در اطراف حوزه‌های امتحان نهایی خودداری کنند و عنوان کرد: نظارت‌های سختگیرانه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه های متحانی در دستور کار است.

حاجی میرزایی از افزایش حوزه‌های امتحان نهایی از ۴ هزار حوزه به ۷ هزار حوزه امتحان نهایی در سراسر کشور خبر داد و افزود: با هدف افزایش فاصله بین دانش‌آموزان در جلسه امتحان، ۳ هزار حوزه امتحانی جدید ایجاد کردیم.

وی گفت: همکاران فرهنگی حداکثر تلاش خود را در مراقبت از دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی به کار می‌گیرند، بنابراین دانش‌آموزانی که دارای شرایط ویژ ه هستند، در فضای دیگری استقرار می‌یابند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حضور برخی والدین پیرامون حوزه امتحان نهایی مورد بازدید اظهارداشت: به دغدغه خانواده‌ها در خصوص فرزندانشان احترام می‌گذارم، سلامتی دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد و همانند خانواده‌ها، ما نیز نگرانیم بنابراین، تمام سعی و تلاش خود را برای رفع دغدغه والدین به کار می‌گیریم.

حاجی میرزایی گفت: وابستگی موضوعات مختلف از جمله؛ برگزاری کنکور، اعلام نتایج و آغاز سال تحصیلی دانشگاه و ... موجب شد تا امتحانات نهایی را در موعد مقرر و طبق روال سال‌های گذشته برگزار کنیم.

وی با تاکید بر نظارت‌های سختگیرانه در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهارداشت: دانش‌آموزان در حین ورود و یا خروج از مدرسه، از اجتماع در کنار دوستان خود جداً خودداری کنند، خانواده‌ها نیز از اجتماع در کنار هم بپرهیزند ما نیز حداکثر مراقبت از دانش آموزان را در دستور کار داریم.

در ادامه نظارت بر امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم وزیر آموزش و پرورش ۲۹ اردیبهشت از حوزه امتحانی هنرستان فنی و حرفه‌ای بنکدار منطقه ۱۱ شهر تهران، ۳۰ اردیبهشت، از حوزه امتحانی دخترانه سمیه واقع در منطقه یک شهر تهران و سوم خرداد از حوزه امتحانی فاطمه الزهرا(س) منطقه ۱۹ تهران سرزده بازدید کرد.

سوم خرداد، محمد امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، پانته‌آ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، مینو زمان مدیر آموزش و پرورش منطقه هشت، کمالی کارشناس نظارت و ارزیابی وزارت آموزش پرورش و کوشا معاون متوسطه از روند برگزاری امتحانات نهایی منطقه هشت با حضور در دبیرستان‌های کمیل و رضوان بازدید کردند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بازدید از حوزه‌های امتحانی، حفظ سلامتی دانش‌آموزان را در اولویت دانست و به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط عوامل اجرایی حوزه، در کنترل ورود و خروج منظم دانش‌آموزان، فاصله ۲متری و محل برگزاری در بزرگترین فضای مدرسه با تهویه مناسب تاکید کرد.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز سوم خرداد با همراهی عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش، یدالله شهبازبیگی مدیر آموزش و پرورش منطقه پنج و منصور سیف رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش شهر تهران از حوزه‌های برگزاری امتحانات پایه دوازدهم در هنرستان پیامبر(ص)، دبیرستان ولایت، دکتر مصاحب، شهید مهدیزاده و پروفسور حسابی این منطقه بازدید کرد.

در جریان این بازدید نحوه رعایت فاصله اجتماعی، رعایت تاکیدات و پروتکل‌های بهداشتی و نحوه برگزاری امتحانات و استقرار دانش‌آموزان، امکانات موجود حوزه‌ها، نحوه چاپ و توزیع سئوالات مورد بررسی قرار گرفت.

سوم خرداد نیز با ادامه امتحانات حضوری در پایه نهم و دوازدهم، جلال دلقندی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با همراهی حمید شاه منصوری مدیر منطقه ۱۲ سرزده از حوزه امتحانی هنرستان کوثر و مرکز تصحیح اوراق منطقه بازدید کرد و از نزدیک در جریان چگونگی برگزاری، نحوه رعایت آیین نامه امتحانات، تهیه و توزیع سوالات امتحانی و رعایت کامل دستورالعمل‌ها قرار گرفت.

دلقندی با تقدیر از مشارکت و همراهی دبیران در فرآیند تصحیح اوراق امتحانی ابراز امیدواری کرد با تلاش فرهنگیان در این زمینه، نتایج و نمرات امتحانات در اسرع وقت به خانواده‌ها و دانش‌آموزان اعلام شود.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز علاوه بر همراهی با وزیر آموزش و پرورش در بازدیدهای ۲۷ اردیبهشت، ۲۸ اردیبهشت با همراهی محمد بداغی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با حضور در ۶ واحد آموزشی در مناطق ۶، هفت و ۱۱، از حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی پایه‌های دوازدهم و نهم بازدید کرد.

۲۹ اردیبهشت نیز مدیرکل آموزش و پرورش به همراه رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش از چند حوزه امتحانی در مدارس منطقه یک و دوم خرداد از حوزه‌های امتحانی در منطقه ۱۹ بازدید کرد و از نزدیک در جریان چگونگی برگزاری امتحانات و نحوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قرار گرفت.

همچنین فولادوند چهارم خرداد به همراه محسن طالبی مدیر منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران از حوزه امتحان نهایی دبیرستان دوره اول غفاری این منطقه بازدید کردند، در این بازدید نحوه برگزاری، صورت‌ جلسه امتحانات، چگونگی حضور و غیاب دانش‌آموزان، مشکلات دانش‌آموزان کندنویس، سالن برگزاری امتحانات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران برای ارتباطات مردمی و برقراری ارتباطات شفاف و بدون واسطه میان فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به نام Tehranedubox@ در بستر شبکه «شاد»(شبکه آموزش دانش‌آموزی) کرده است.

فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند مسائل مربوط به آموزش و پرورش شهر تهران و مدارس اعم از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی را در قالب پیام‌های نوشتاری، صوتی و تصویری از طریق این سامانه اطلاع دهند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به صورت دائم این سامانه را رصد کرده و به تمامی مواردی که از این طریق ارسال می‌شود، رسیدگی ویژه خواهد شد.

 ایرنا

نظرات بینندگان