arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

روایت ایهود باراک از تحلیل آیت الله هاشمی در سال 2003: او می گفت، اسرائیل خرج یک بمب است

باراک اظهار داد: از من انتقاد می کنند که چرا ایران را آزار می دهم؟! اما حقیقت این است که ایران مشکل بزرگ دنیا است. این کشور فرش و پسته تولید می کند اما در حقیقت به دنبال سلاح هسته ای است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با روزنامه اسرائیل الیوم گفت: رفتار برخی مقامات سابق امنیتی به امنیت اسرائیل ضربه می زند، آنها به ایران خدمت می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"؛ وی افزود: زمانی که "بگین" نخست وزیر اسرائیل تصمیم به حمله به راکتور هسته ای عراق گرفت، هیچ توافقی وجود نداشت. در آن زمان حتی مخالفت های زیادی هم وجود داشت.



باراک اضافه کرد: دیسکین در مورد مسئله ایران اظهار نظر کرده است اما تخصص وی در حوزه ی ایران تیست.
 
خبرنگار "اسرائیل الیوم" پرسید: در روز "نکبت" شما در سخنرانی تان به خطبه هاشمی رفسنجانی در سال 2003 اشاره کردید. از اظهارات رفسنجانی چه چیزی را دریافتید؟

او پاسخ داد: رفسنجانی در آن زمان رئیس جمهور بود و اظهارات او در حالی است که او به نبست بسیاری از سیاستمداران ایرانی، یک میانه رو محسوب می شود.

به گفته ی باراک، اظهارات هاشمی عمق تفکر ایران را نشان می دهد.

وزیر دفاع اسرائیل می افزاید: وی می گفت در مقابل مسلامانان، فقط اسرائیل وجود دارد. رفسنجانی سپس توزان قدرت در جهان در زیر سایه بمب اتمی را تحلیل می کند. روسیه، چین و امریکا هر کدام تقریبا به اندازه یک قاره هستند. هر کدام از انها قادر به نابودی یکدیگر هستند. به همین دلیل است که رهبران این کشورها تصمیمات جمعی و عاقلانه می گیرند. این اسراتژی جواب داد. چراکه هر یک از بازیگران متوجه شدند که اجاره ایجاد درگیری دخلی در کشورشان را ندهند. چون خطر کشتار متقابل وجود دارد.

باراک در ادامه ی تحلیل اظهارات رییس جمهور وقت ایران می گوید: رفسنجانی نتیجه می گیرد که در مورد اسرائیل و ملت های مسلمان ماجرا تفاوت دارد.

بر اساس ارزیابی او، اسرائیل ژاپن نیست که پس از نابود شدن دو شهرش توسط دو بمب اتمی بازهم به صحنه بازگردد و پس از 15 سال به یک بازیگر منطقه ای و بین المللی تبدیل شود. از نظر او اسرائیل بسیار کوچک است و خرج آن یک بمب است و اگر تنها یک بمب در اسرائیل انداخته شود، این رژیم به حالت درخشان سابقش باز نمی گردد.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"؛ وزیر دفاع اسرائیل افزود: رفسنجانی می گوید، اگر کشوری به ما حمله کند ما هم تلافی می کنیم. اما 20 ملت مسلمان دیگر هم منتظر اقدام علیه اسرائیل هستند. وی سپس گفت اسلام باقی خواهد ماند اما اسرائیل باقی نخواهد ماند. هاشمی می گوید، نیازی نیست که بر روی بمب حک شود که متعلق به چه کشوری است. آن بمب به راحتی می تواند از طریق کشتی منتقل شود و به بندری می رسد و به راحتی منفجر می شود.

باراک اظهار داد: از من انتقاد می کنند که چرا ایران را آزار می دهم؟! اما حقیقت این است که  ایران مشکل بزرگ دنیا است. این کشور فرش و پسته تولید می کند اما در حقیقت به دنبال سلاح هسته ای است.

وی در ادامه از حمایت امریکا و تامین بودجه دفاعی تشکر می کند و می گوید: ما به نقطه ای از توافق و همکاری بالایی با پنتاگون و کنگره رسیده ایم.

وزیر دفاع اسرائیل می افزاید: در مورد دولت اوباما اشتباه نکنید، این دولت به صورت بی سابقه ای از ما حمایت کرده است.

نظرات بینندگان