arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰

مصرف یک وعده قلیان برابر با نیکوتین ۷۰ نخ سیگار است

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره با بالابودن میزان نیکوتین در قلیان، گفت: هر وعده مصرف تنباکوی بدون طعم قلیان معادل نیکوتین موجود در ۷۰ نخ سیگار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره با بالابودن میزان نیکوتین در قلیان، گفت: هر وعده مصرف تنباکوی بدون طعم قلیان معادل نیکوتین موجود در ۷۰ نخ سیگار است.

عباسعلی درستی روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران، با باراز نگرانی از اینکه مصرف و اقبال به مصرف فلیان در میان خانواده های ایرانی روز به روز در حال گسترش است، افزود: این در حالی است که خطرات قلیان کشیدن در جامعه به خوبی تبیین و تشریح نمی شود تا آحاد مردم بدانند که آثار سوء هر وعده یک ساعته استفاده از قلیان ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از مصرف یک نخ سیگار است.

وی اظهار کرد: افراد با کشیدن قلیان دود ناشی از سوختن تنباکو را استنشاق می‌کنند و به داخل ریه‌های خود می‌ فرستند که بسیار مضر است، اما با این حال استفاده از آن در سراسر دنیا به ویژه در منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است و جوانان بیشتر به سمت کشیدن قلیان روی می‌آورند به گونه ای که طی سال‌های اخیر استفاده از قلیان در بین جوانان در این منطقه و ایران نسبت به سیگار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

درستی با بیان این‌ که استفاده از قلیان بسیار اعتیاد آور است، یادآور شد: اوقات فراغت از جمله مسائلی است که به قوی ‌ترین شکل ممکن با مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و بیشتر افراد برای سرگرمی و پر کردن زمان فراغت خود اقدام به مصرف قلیان می‌کنند، در حالی که بسیاری از نوجوانان و جوانان مصرف کننده قلیان از زیان‌های عمل خود آگاه نیستند و حتی جنبه‌های فیزیولوژیک و عصبی آن نیز برایشان اهمیتی ندارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی سال‌های اخیر مصرف قلیان در میان دختران به شدت افزایش یافته است، اعلام کرد: اکنون ۱۵ درصد از جوانان کشور به طور مستمر قلیان مصرف می‌کنند که به دلیل دسترسی آسان به آن، احتمالا سراغ دیگر مواد دخانی هم خواهند رفت.

درستی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ های انجام گرفته، یکی از علل مصرف قلیان در بین پسران ارتباط صمیمانه بـا دوسـتان سیگاری و در گروه دختران نیز تفریح و سرگرمی است و پر کردن اوقات فراغت، بیکاری، علاقه داشتن به مصرف قلیان، حفظ روابط همبستگی با دوستان، رفع خستگی و در دسترس بودن قلیان و باور به این‌که دود قلیان کمتر از دود سیگار ضرر دارد، از دیگر علل مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوان می باشد.

وی با بیان این‌که قبح مصرف قلیان در فرهنگ ایرانی از بین رفته است، گفت: اکنون جوانان و نوجوانان به راحتی در کنار خانواده از قلیان استفاده کنند و حتی خانواده‌هایی که نسبت به مصرف سیگار فرزندان خود حساسیت دارند، با قلیان مخالفتی ندارند و در نتیجه عواملی چون ارزانی نسبی، دسترسی آسان و نداشتن فعالیت‌های آموزشی برای مقابله با قلیان، بر مساعد شدن وضعیت استفاده از قلیان در کشور دامن زده است.

وی درباره خطرات استفاده از قلیان بر سلامت افراد، گفت: تنباکوی قلیان حاوی سموم زیادی از جمله مونوکسیدکربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان است که حتی پس از عبور از آب نیز وجود دارد و این سموم باعث بروز بیماری‌های ریوی، سرطان، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها می‌شوند.

درستی با بیان این‌که زغال و خاکستر زغالی که برای داغ کردن تنباکو در قلیان استفاده می‌شود، حاوی سموم با مقادیر بالای مونوکسید کربن، فلزات و مواد شیمیایی مولد سرطان هستند، اظهار کرد: دود دست دوم قلیان ترکیبی از دود تنباکو و دود حاصل از سوختن زغال است و در نتیجه برای افرادی که آن را استنشاق می‌کنند، به ویژه کودکان خطرات جدی دارد.

معاون بهداشت ریس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز هفته دخانیات از چهارم تا دهم خرداد ماه، گفت: این هفته به منظور افزایش آگاهی عمومی به خصوص جوانان در خصوص تاثیرات مضر مصرف دخانیات از سرطان تا بیماری‌های تنفسی مزمن و اهمیت کاهش و ترک مصرف آن‌ها نامگذاری شده که شعار روز ملی دخانیات امسال نیز " تعهد من، ترک قلیان" می باشد.


ایرنا 

نظرات بینندگان