arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی به ثبات رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با روند بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر وضعیت ثابتی را در استان خراسان جنوبی شاهد هستیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تداوم داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با روند بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر وضعیت ثابتی را در استان خراسان جنوبی شاهد هستیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تداوم داشته باشد.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در حاشیه حضور ویدئوکنفرانسی استاندار و مسوولان استانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: پس از خیزهای قبلی کرونا به کف بیماری رسیدیم اما الان نمودار ثابت است و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شکل‌گیری مجدد روند افزایشی را بیشتر می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت تزریق واکسن کرونا افراد بالای ۸۰ سال بدون نوبت واکسینه می‌شوند و می‌توانند به مراکز تجمیعی و خودرویی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای ورود واکسن کرونا تاکنون ۵۴ هزار و ۵۶۰ دوز واکسن وارد استان شده که ۳۷ هزار و ۹۶۷ نفر در نوبت اول واکسینه شدند و ۳ هزار و ۵۷۶ نفر نوبت دوم واکسن را گرفته‌اند.

وی یادآور شد: از این تعداد تاکنون ۸۱ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال استان و در ارتباط با سنین ۷۵ تا ۷۹ سال ۴۷ درصد واکسینه شدند.

دهقانی اظهار داشت: بقیه گروه‌ها به جز ۸۰ سال به بالا باید در سایت سلامت ثبت‌نام کنند تا زمان و مکان تزریق برای آنان اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی جدید از مرداد ماه واکسیناسیون دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان آغاز می‌شود.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: تاکنون هیچ واکسنی به جز یک واکسن که در کشور خودش استفاده شده، برای تزریق به افراد زیر ۱۸ سال مجوز نداشته است و در ایران هم احتمالا افراد بالای ۱۸ سال واکسینه خواهند شد.

وی درباره ورود واکسن ایرانی به استان اظهار داشت: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارا است اما روند تزریق واکسن در استان از میانگین کشوری بالاتر است و در ارتباط با واکسن ایرانی هم به محض توزیع در کشور سهمیه استان وارد خواهد شد.

دهقانی در ارتباط با مباحثی که برای قطعی برق و مشکل اکسیژن بیماران در فضای مجازی مطرح شده است گفت: خوشبختانه مراکز درمانی خراسان جنوبی به دیزل ژنراتور مجهز است و در صورت قطعی برق تجهیزات حیاتی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند اما این موضوع نباید تکرار شود.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از امروز (هشتم خرداد) که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، تعداد مناطق نارنجی خراسان جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به چهار شهرستان رسید.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و در حال حاضر هیچ نقطه قرمز (خیلی پرخطر) در این استان نداریم.

خراسان جنوبی از هفته دوم فروردین امسال وارد موج چهارم کرونا شد به طوری که اواخر فروردین ماه هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

با توجه به تعطیلات پیش‌رو طبق تصویب ستاد ملی کرونا ترددهای بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه ممنوع است.

 ایرنا 

نظرات بینندگان