arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

برای تاسیس صرافی چقدر سرمایه نیاز است؟

اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» که در جلسه شورای پول واعتبار مطرح و به تصویب رسیده است، ابلاغ شد. بر اساس دستورالعمل یاد شده، حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های صرافی وابسته به مؤسسات اعتباری و نیز شرکت‌های صرافی تضامنی در استان تهران و شهرهای بزرگ شامل؛ اصفهان، ‌اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، ‌ قم و ارومیه، ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس اعلام بانک مرکزی حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های صرافی ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

به گزارش بانک مرکزی، اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» که در جلسه شورای پول واعتبار مطرح و به تصویب رسیده است، ابلاغ شد.

بر اساس دستورالعمل یاد شده، حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های صرافی وابسته به مؤسسات اعتباری و نیز شرکت‌های صرافی تضامنی در استان تهران و شهرهای بزرگ شامل؛ اصفهان، ‌اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، ‌ قم و ارومیه، ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

همچنین در شرکت‌های صرافی ‌وابسته به مؤسسات اعتباری، مجموع تعهدات مالی ناشی از حواله‌های صادره به مشتریان در هر زمان، حداکثر به میزان مبلغ مورد تعهد مندرج در تاییدیه هیات مدیره موسسه اعتباری مبنی بر ایفای کامل تعهدات مورد اشاره توسط صرافی‌ وابسته خواهد بود.

براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت‌های صرافی برای تاسیس شعبه باید حداقل پنج سال سابقه فعالیت مجاز داشته باشند، عملکرد آنها توسط بانک مرکزی تایید شود و مجوز از بانک مرکزی داشته باشند و حداقل سرمایه مورد نیاز باید معادل ۷۵ درصد محل استقرار شعبه باشد.

علاوه براین شرکت‌های صرافی برای ایجاد باجه به منظور خرید و فروش نقدی ارز باید موافقت بانک مرکزی را کسب کنند و تصدی سمت مدیرعامل در شرکت صرافی و تمدید دوره مسئولیت منوط به اخذ تاییدیه صلاحیت از بانک مرکزی است.

در دستورالعمل ابلاغی تاسیس صرافی تاکید شده انجام هرگونه عملیات صرافی در بسترهای معاملاتی برخط داخلی و استفاده از رمزارزهای استخراج شده داخلی برای واردات، صرفاً بر اساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی، امکان‌پذیر است و اعطای هرگونه تسهیلات توسط مؤسسات اعتباری به شرکت صرافی ممنوع است.

همچنین آن دسته از صرافی‌های موجود که مدت اعتبار اجازه‌نامه فعالیت آن‌ها بعد از تاریخ ابلاغ این بخشنامه منقضی می‌شود، حداکثر ظرف ۲ سال مهلت دارند، شرایط خود را با مفاد دستورالعمل جدید تطبیق دهند.

به گزارش ایرنا، براساس قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.

با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است و همه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.



نظرات بینندگان