arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

هشدار؛ هرمزگانی‌ها بی خیال از کرونا نشوید

هرمزگانی‌ها بی خیال وغافل از کرونا نشوید، این مهمان ناخوانده هر روز رنگ عوض می‌کند، با تغییراتی در خودش قوی‌تر از قبل شده و سعی در ماندن دارد؛ آمده است تا عزیزانمان را از ما بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هرمزگانی‌ها بی خیال وغافل از کرونا نشوید، این مهمان ناخوانده هر روز رنگ عوض می‌کند، با تغییراتی در خودش قوی‌تر از قبل شده و سعی در ماندن دارد؛ آمده است تا عزیزانمان را از ما بگیرد.

 امروز این ویروس در همه نوع چینی، انگلیسی، هندی و آفریقایی هم اکنون هرمزگان را درنوردیده؛ بیشتر شهرهای این استان قرمز شده لذا آن را دست کم نگیرید. چرا که به قیمت جان تان تمام می‌شود.

شیوع کووید ۱۹ در ۲ تا سه هفته اخیر در استانمان (هرمزگان) باتوجه به مرزی بودن و مهاجرپذیربودن آن واز طرفی هم به خاطر گرما و شرجی هوا و محصور شدن در فضاهای بسته، حادتر شده است و شهرهای آن یکی پس از دیگری به سمت قرمز شدن پیش رفته است، در مقابل برخی از مردم نیز ساده انگارتر شده‌اند، گویی با وجود گذشت حدود یک سال و خورده‌ای از انتشار این ویروس چموش و همچنین با وجود افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها در تمامی رده‌های سنی، هنوز نمی‌خواهند وجود آن را باور کنند.

با وجود افزایش مبتلایان ومرگ ومیر ، برخی‌ها هم به خیال زدن ماسک و تزریق واکسن کرونا فکر می‌کنند از این ویروس در امان هستند و در این شرایط به جای رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی، هر روز شاهد کمرنگ تر شدن آن هستیم.

این ویروس وقتی که آمد همه فکر می‌کردیم پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت اما با گذشت روزها و ماه‌ها به ما نشان می‌دهد که پای رفتن ندارد، مهمانی، سمج است که به نوعی زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است.

فکر نمی‌کردم کرونا یک ماه خانه نشینم کند

اما برای اینکه مردم خطرهای ویروس کرونا که هر روز جهش یافته تر از قبل می‌شود، را بدانند به عینه سراغ برخی از افرادی که یا مبتلا شده و یا به نوعی درگیر این بیماری هستند، رفتیم.

یک زن ۴۱ ساله خانه دار که بیماری کووید ۱۹ در اواخر فروردین ماه امسال او را خانه نشین کرده بود، گفت: باتوجه به اینکه در آن زمان شهر بندرعباس در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت، به اصرار شوهر و فرزندانم و حتی برادر شوهرم مجبور شدم به عروسی برادرزاده شوهرم در منطقه ایسین (بندرعباس) بروم که بعد از برگشت از این جشن، سرفه‌های شدید و بدن درد به سراغم آمد و امانم را بریده بود.

مهدیه می‌گوید: به خیال اینکه سرماخوردگی شدید و یا آنفولانزا بوده است و با استراحت و خود درمانی خوب می‌شوم، به پزشک مراجعه نکردم و این باعث شد که بدنم روز به روز ضعیف تر و ناتوان تر شود و حس می‎کردم بند بند استخوان‌هایم با سوزش دردی که داشت درحال کِش آمدن است.

خلاصه بعد از یک هفته تا ۱۰ روز با ناتوانی جسمی که در خود حس می‌کردم به پزشک مراجعه کردم و به محض تست دادن متوجه شدم که کرونا گرفته‌ام و مجبور شدم در خانه قرنطینه شوم؛ از این که عروسی هم رفته بودم بسیار پشیمان شدم.

البته ناگفته نماند در این مدت که درگیر بیماری بودم خانواده شوهرم حتی به صورت تلفنی هم حال واحوالی از من نگرفتند چه برسد به اینکه که حضوری به عیادتم بیایند، از مردم عاجزانه می‌خواهم که به عروسی‌ها، ختم اموات و خلاصه دورهمی‌های خانوادگی و اقوام نه بگویند و سلامت خود و خانواده شان را به خطر نیاندازند.

بدون ماسک جرات رفت وآمد ندارم

دوستم فریده هم که در داروخانه مشغول به کار است و خوشبختانه مرحله اول واکسن کرونا را هم زده است، می‌گوید: با این که واکسن زده‌ام بازهم جرات نمی‌کنم بدون ماسک رفت و آمد کنم! حتی در داروخانه با ماسک و پروتکل‌های بهداشتی و به صورت شیفتی با همکاران کار می‌کنم.

وی که مجبور شده بود به عروسی پسردایی‌اش (البته به تنهایی بدون دختران ۲ ساله و چهارساله اش) برود، گفت: در آنجا دست دادن به یکدیگر و کنارهم نشستن همچون قبل عادی شده بود و وقتی زن دایی‌ام به من دست داد مجبور شدم دستش را رد کنم اما در جواب گفتم که ببخشید شاید ما ناقل ویروس باشیم و درست نیست که دست یکدیگر را بگیریم.

فردای آن روز متوجه شدم که زن دایی ام در عروسی پسرش به کرونا مبتلا شده است که بدون علائم بوده و بعد از چند روز بیماری اش مشخص می‌شود.

هرچند در آن لحظه به نظرم زن دایی ام ناراحت شد اما بهتر از این است که دچار ویروس کرونا شویم و ماه‌ها خود و خانواده را درگیر این بیماری مهلک ببنیم.

به دیگران نیز توصیه دارم که حتما ماسک بزنند و از دورهمی‌ها هرچند اگر مجبور باشند به جد خودداری کنند؛ چرا که در داروخانه ای که مشغول ام به عینه می‌بینم مردم برای درمان خود و عزیزانشان در به در دنبال داروهای کرونایی هستند.

بیماران کرونایی حتی در روستاها هم زیاد شده‌ است

یک بهورز خانه بهداشت که در یکی از روستاهای شهر بندرعباس نیز مشغول به خدمت است، گفت: بیماران کرونایی در روستاها زیاد شده است و هرروز چندین مراجعه کننده مشکوک به کووید ۱۹ از سنین مختلف (از کودک گرفته تا بزرگسالان)، داریم.

حسین خادمی افزود: چند روز پیش بود که مردی جوان مشکوک به کرونا که سرفه‌های شدیدی می‌کرد و تب نسبت بالایی هم داشت، به خانه بهداشت مراجعه کرد تا از آن تست کرونا بگیرم به محض اینکه نمونه ای از مخاط بینی او گرفتم، سریع نشان داد که مبتلا به ویروس کرونا است.

این بهورز خانه بهداشت که در ۲ مرحله نیز واکسن کرونا زده است، گفت: زمانی که تست می‌گرفتم این مرد جوان سرفه شدیدی کرد که بدنم آلوده شد و سریع به محض ورود به منزل حمام کرده و حتی خود را به مدت چند روزی قرنطینه کردم که مشخص شد با ماسکی که زده بودم و دریافت واکسن کرونا، خوشبختانه به این ویروس مبتلا نشدم.

این بهورز می‌گوید: برگزاری مراسم عروسی‌، ختم، جشن‌های تولد، دورهمی‌ها و سفرهای اقوام و آشنایان سبب افزایش این ویروس در روستایمان شده است که به جد توصیه می‎کنم عزیزانتان را با برگزاری چنین مراسم‌هایی قربانی نکنید.

جاهای شلوغ نروید

اما جدای از موارد یادشده کرونا در کمین بی احتیاطی رفتار مردم هم است؛ چرا که شاهد هستیم مردم ما با بی‌خیالی و ناباوری از این ویروس در معابر و محافل آن هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن ظاهر می‌شوند، دورهمی‌های خانوادگی برگزار می‌کنند و حتی به سفر می‌روند که همه این‌ها می‌تواند تشدید کننده این بیماری برای خود و دیگران باشد.

خانم معلمی در رابطه با رفتار نامناسب بازاریان و شهروندان با ویروس کرونا می‌گفت: برای خرید وسایلی مجبور شدم به بازار شهرمان بروم که خیلی شلوغ بود. هرچند مردم ماسک به صورت داشتند اما خبری از رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نبود! فروشنده‌ها با خیال راحت از نبود کرونا و با بی‌احتیاطی در کنار هم نشسته بودند.

فروشنده‌ای با صدای بلند مشتری‌ها را ترغیب می‌کرد که سیب درختی و لیموترش را زیرقیمت بازار می‌فروشم و مردم هم با عجله به سمت فروشنده حرکت می‌کردند! گویی نمی‌دانستند که اگر کرونا بگیرند ارزانی میوه برایشان چند میلیون تومان آب می‌خورد و حتی شاید به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود. نمی‌دانم مردم ما تا کی می‌خواهند این بیماری مهلک را باور کنند که هست و خطر دارد.

نانوایی محل مان بی خیال از کرونا

ساعت هشت و نیم شب بود که سری به نانوایی لواش محل مان زدم تا نان بگیرم، در آنجا متوجه شدم که برخلاف روزهای اولی که نانواها ماسک زده و حتی برخی‌هایشان دستکش هم دست می‌کردند؛ اکنون شاطر نانوایی بدون ماسک کنار تنور در حال سروکله زدن با مشتریان است.

گاهی هم ماسک را زیرچانه اش می‌آورد و به محض آمدن مشتری به صورت می‌زند که این هم درست نیست؛ چرا که امکان میکروب و ویروس زیاد است و با همین دست آلوده به مردم نان می‌دهند.

وقتی هم از این وضعیت شان گلایه مند می‌شویم که حداقل به مردم رحم کنید؛ در جواب می‌گویند: «شما بیایید در این گرمای هوای بندرعباس کنار تنور با ماسک بایستید، آیا می‌توانید چند دقیقه دوام بیاورید؟» و با مکث می‌گوید: «می‌توانید به نانوایی دیگری بروید یا همین که هست».

البته ناگفته نماند نانوایی‌مان از وقتی که کرونا آمده است، پول کاغذی را قبول نمی‌کنند و فقط از طریق کارتخوان انجام می‌شود که این جای شکرش باقی است.

شیشه خودرو را باز کن

دایی من (محمد تیزرو) هم که چندسالی است دیالیز کلیه می‌شود، می‌گوید: مجبورم که در هفته سه بار با خودروهای شخصی و سواری از روستایمان (سرخنگی شمیل) به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس برای دیالیز مراجعه کنم که راننده کولر خودرو را در این هوای گرم و شرجی روشن می‌کند و برای من که بیمارم ضرر دارد.

گاهی از راننده‌ها خواهش می‌کنم که شیشه خودرو را باز کنند اما با گلایه مسافران و راننده‌ها مواجه می‌شوم. البته حق هم دارند با این هوای گرم که نمی‌شود بدون کولر طاقت آورد ولی گناه ما بیماران چیست؟

می‌گوید: هرچند مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌ام اما فضای بسته خودرو آن هم با چهار تا پنج مسافر که مشخص نیست آلوده به این ویروس باشند یا نه، با اینکه ماسک می‌زنم و از ماده ضدعفونی کننده هم استفاده می‌کنم، برایم خطرناک است؛ چرا که در کنار بیماری‌ام اگر مبتلا به کووید ۱۹ هم شوم، دیگر جان سالم به در نمی‌برم.

متاسفانه هر از گاهی در بخشی که دیالیز می‌شوم شاهد از دست دادن هم تختی‌هایم بدلیل دست و پنجه نرم کردن با دیالیز و یا بعضا با کرونا هستم که برایم ناخوشایند است.

برخی از مردم هنوز اهمیت رعایت دستورهای خودمراقبتی را احساس نکرده‌اند

یک جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه نیز گفت: متاسفانه برخی از مردم هنوز اهمیت و ارزش رعایت دستورهای خودمراقبتی کرونا در مورد خود و دیگران را احساس نکرده‌اند و این وضعیت را بیش‌ ازپیش بغرنج می‌کند، لذا آگاهی مردم در این مهم هم به آموزش صحیح و هم نظارت نیاز دارد.

سیدرضا هاشمی‌زاده تاکید داشت: نهادهای دولتی و حاکمیتی باید به طور صحیح از اهرم‌های آموزشی و نظارتی و حتی برنامه‌های تنبیهی و تشویقی برای متوجه کردن همه مردم نسبت به رعایت این مهم بکار بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بندرعباس همچنین از راهکارهای حوزه‌های اجتماعی به پرهیز از جنبه‌های صوری و تشریفاتی پروتکل‌های بهداشتی هم از سوی مسوولان و هم مردم اشاره کرد و افزود: این موضوع یک امر حتمی برای جلوگیری از توسعه و جلوگیری از بحران کروناست.

وی، افزایش آمار مبتلایان و فوت‌ شدگان کرونایی در ۲ تا سه هفته اخیر در هرمزگان را ناشی از بی‌توجهی شهروندان و همچنین رفع زودهنگام محدودیت‌ها دانست و بیان داشت: حتی به فرض اینکه بحران کرونا با تولید واکسن در چندماه آینده کنترل می‌شود باز عوارض کنونی آن در درازمدت خواهد بود، زیرا این ترس همچنان وجود دارد که ویروس دیگری حمله‌ور شود.

هاشمی زاده ابرازداشت: این درحالی است که آمادگی مبارزه با خطرات احتمالی هم باید در شهروند امروزی و هم در مجموعه‎های دولتی پررنگ‌ باشد.

هاشمی زاده از کرونا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های سده اخیر نام برد که برای نخستین بار یک ویروس از خانواده کرونا، پاندومی جهانی(همه‌گیری جهانی) ایجاد کرده و گفت: تاکنون فراوانی ناقلان، سرعت بالای شیوع، کشف نشدن درمان قطعی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همگی از شاخصه‌هایی تبدیل شدن این ویروس به یک بحران جهانی بوده است.

وی ادامه داد: با تغییرات گسترده و همه‌گیری سریع آن، جامعه امروزی نمی‌داند با این پدیده چگونه برخورد کند، بنابراین اگر برنامه درستی برای این موضوع نداشته باشیم در حوزه‌های مختلف دچار مشکلات بیشتری خواهیم بود.

اجرای محدودیت‌های کرونایی درهرمزگان از ۱۲ تا ۲۷ خرداد/فرمانداران بی توجه توبیخ می‌شوند

استاندار هرمزگان نیز روز شنبه هشتم خردادماه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان با اشاره به جدیدترین رنگ بندی کرونایی که از ۱۳ منطقه با وضعیت قرمز در کشور، ۶ شهرستان مربوط به این استان است، گفت: از فردا چهارشنبه ۱۲ خردا تا دوشنبه هفته آینده ۱۷ خرداد، هرگونه رفت و آمد و مسافرت داخل استان از شهر به شهر، از شهر به روستا، از روستا به شهر و همچنین سفر به خارج استان و مسافرت از دیگر استان‌ها به هرمزگان ممنوع است.

فریدون همتی افزود: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، بندرخمیر و قشم هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و فرماندارانی که در هفته آینده مناطق تحت مدیریت آن‌ها در این وضعیت باقی بماند، توبیخ شده و حتی در صورت تداوم عزل می‌شوند.

وی بیان داشت: فرمانداران باید برای کنترل و نظارت بر رعایت محدودیت‌ها و تلاش در راستای کاهش شیوع کرونا در شهرستان‌های خود اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارداشت: باید اقدام قاطع درراستای جلوگیری از جابجایی و سفرهای غیرضروری داخل استان توسط فرمانداران با نظارت قوی و شدید صورت گیرد و از هرگونه رفت و آمد غیرضروری و مسافرت به جد خودداری کنند.

همتی یادآورشد: فرمانداران باید با قاطعیت و با همکاری نیروی انتظامی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی تمامی ورودی و خروجی‌های اصلی هرمزگان و تمامی شهرستان‌ها را به شدت بویژه در مناطق قرمز همچون بندرعباس کنترل کنند.

وی همچنین لزوم رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها را مورد تاکید قرارداد و در تذکری به مدیران، گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند تمامی مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند و باید به تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه درهفته گذشته بیشترین میزان بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حتی نسبت به اوج بیماری درسال گذشته را درهرمزگان شاهد بودیم، اضافه کرد: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان نیز افزایش یافته است که تمامی این موارد نشان‌دهنده کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی اظهارداشت: این وضعیت به معنای عادی انگاری، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، تجمع‌ها و کم‌توجهی به فاصله گذاری در اماکن عمومی درهرمزگان است که موجب افزایش شیوع ویروس کرونا در استان شده است.

استاندار هرمزگان بیان داشت: با وجود تمامی درخواست‌هایی که برای نداشتن دید و بازدید در تعطیلات عید فطر و همچنین برگزاری نماز به صورت محدود داشتیم، اما بازهم شاهد رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش بیماری بویژه در روستاهایی هستیم که کمتر این موارد را رعایت کردند و دچار افزایش ابتلا به کرونا شده‌اند.

همتی یادآورشد: حتی در نمازهای جماعت در روستاها نیز شاهد ابتلای افراد به کرونا بوده‌ایم که نشان می‌دهد باید به طور جدی محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه باتوجه به گرمای هوا نگرانی از افزایش خطر انتقال ویروس کرونا در فضاهای بسته نیز وجود دارد، ادامه داد: محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل متناسب با وضعیت رنگ بندی شیوع کرونا در شهرستان‌های هرمزگان مجدد اعمال می‌شود.

وی افزود: براین اساس در شهرستان‌های در وضعیت قرمز هرمزگان، تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت بوده و مشاغل گروه های ۲، سه و چهار ممنوع و تعطیل خواهند بود.

همتی تصریح کرد: همچنین در شهرستان‌های در وضعیت نارنجی (بندرلنگه، بستک و پارسیان) فعالیت مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است و در شهرستان‌های در وضعیت زرد (حاجی‌آباد، سیریک، بشاگرد و ابوموسی) تنها مشاغل گروه چهار باید تعطیل باشند.

انصاف نیست شهرهای هرمزگان یک پس از دیگری قرمز شود

اکنون که بیشتر استان‌ها از لیست سیاه، قرمز و نارنجی کرونا خارج می‌شوند؛ انصاف نیست که شهرهای هرمزگان یکی پس از دیگری قرمز شود؛ پس باهم با نه گفتن به سفرهای غیرضرور، بیاییم بار دیگر این ویروس را کمررنگ کنیم.

استان هرمزگان اکنون به لحاظ شیوع کرونای هندی و آفریقایی در وضعیت شکننده تر از لحاظ کرونا قرار گرفته است که با شرکت در مسافرت‌های درون وبرون شهری من وشما، هر آن امکان افزایش آن وجود دارد که از کنترل کادر درمان که ماه‌ها با شرایط طاقت فرسا تحمل این بیماری ناخواسته را می‌کنند، خارج می‌شود.

هرمزگان در جدول رنگ بندی‌ها بواسطه قرمز شدن ۶ شهر آن (بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، بندرخمیر و قشم) جزو معدود استان‌هایی است که اکنون نتوانسته از لیست سیاه کرونا خارج شود و از آن می‎ترسیم که تعطیلات پیش روی و مدیریت نکردن سفرهای غیرضرور، رویه را بدتر کند لذا انتظار می‌رود مردم در این زمینه تصمیم درستی بگیرند که خود و دیگران را گرفتار نکنند، چرا که عاقبت کرونا مرگ است.

۲۱ بهمن ماه سال گذشته بود که با ورود واکسن روسی؛ اجرای طرح واکسیناسیون در ایران و به تبع آن درهرمزگان آغاز شد. از آن روز بیش از سه ماه می‌گذرد و بتدریج تزریق واکسن در استان برای گروه‌های هدف از جمله نیروهای بهداشت و درمان، بیماران خاص، سالمندان و شماری از پاکبانان درگیر با زباله‌های عفونی انجام شده است.

با وجود این هنوز هم تعداد زیادی هستند که واکسن نزده‌اند اما به فرض اینکه اگرهم واکسن زده باشیم بازهم باید همگی ماسک بزنیم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و حتی الامکان از خانه خارج نشویم اما شلوغی خیابان‌ها و مراکز عمومی نشان می‌دهد که ما دراین چند ماه رفتار اجتماعی متضادی را از خود نشان داده‌ایم.

در آخر باید گفت که به خودتان سخت بگیرید، کووید ۱۹ همچنان بین شما رد و بدل می‌شود. این که فکر کنید با ساده انگاری می‌توانید به سبک قبلی زندگی تان برگردید سخت در اشتباه‌اید. پس بیایید با توجه بیشتر به اصولی مانند فاصله اجتماعی هم خود و هم دیگر اعضای جامعه بویژه خانواده خود را در امان نگه دارید.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ تعداد فوتی‌های کرونایی در استان در فروردین ماه امسال ۵۱ نفر بود که این آمار هم اکنون (در دهم خردادماه امسال) به هزار و ۲۷۵ نفر رسیده است

در مجموع ۵۱۹ نفر در بیمارستان‌های هرمزگان تحت مراقبت هستند که ۷۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی.یو) بستری بوده و حال ۱۷ نفر از آن‌ها نیز وخیم است.


 ایرنا

نظرات بینندگان