arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

زاکانی: برنامه ام این است که دوشنبه و چهارشنبه در محل های نماز جمعه با مردم صحبت کنم

 علیرضا زاکانی در برنامه تبلیغات تلویزیونی از شبکه یک با بیان اینکه حق اعتراض باید در جامعه ما پذیرفته شود گفت که برنامه ام این است که دوشنبه و چهارشنبه در محل های نماز جمعه و یا هر منطقه دیگری مردم در صورت اعتراض حضور پیدا کرده و صحبت هایشان را مستقیم به مسئولان بیان کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حق اعتراض باید در جامعه ما پذیرفته شود گفت که برنامه ام این است که دوشنبه و چهارشنبه در محل های نماز جمعه و یا هر منطقه دیگری مردم در صورت اعتراض حضور پیدا کرده و صحبت هایشان را مستقیم به مسئولان بیان کنند.

 علیرضا زاکانی در برنامه تبلیغات تلویزیونی از شبکه یک اظهار کرد: من علیرضا زاکانی متولد 12 اسفند 1344 در جنوب شهر تهران هستم. در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم پدرم پهلوان و داور بین المللی کشتی و از دوستان مرحوم جهان پهلوان تختی بود. از پدرم مردم داری و صداقت را یاد گرفتم. 12 ساله بودم که با انقلاب اسلامی حیات مجدد و زندگی جدیدی برایم آغاز شد. چند سال نگذشته بود که در 15 سالگی یعنی ابتدای دوران دفاع مقدس برای دفاع از اسلام، ایران عزیز و شما مردم پا به صحنه نبرد گذاشتم.

وی افزود: در عاشورای 3 قاسم اصغری همرزم من روی سیم خاردار خوابید تا بیش از 100 نفر از میدان مین عبور کنند. اگر او روی سیم خاردار نمی خوابید هر 100 نفر به شهادت می رسیدند. شهید اصغر ارسنجانی آن موقع مجروح بود. در عملیات کربلای 8 در سال 66 درحالیکه خط در حال شکسته شدن بود سراسیمه خود را به انتهای خط رساند و در کانال ماهی آخرین رزمنده امیرحسین اکبری را صدا کرد و گفت که عقب نشینی صورت گیرد. اکنون امیرحسین حضور دارد. خودش می گفت وقتی عقب آمدند دیدند بعثی ها روی فرمانده گردان اصغر ارسنجانی هستند. هنوز پیکر مطهر این شهید به کشور برنگشته است؛ هزاران دلیل و اما و اگر برای قاسم اصغری وجود داشت که روی سیم خاردار نرود و یا اصغر ارسنجانی آن کار را انجام ندهد، اما آنها کجا و برخی از مسئولان ما کجا؟

زاکانی افزود: امروز به شدت بیمناک و امیدوار هستم. بیمناک از اختاپوس فساد و فقر و تبعیض و دشمنان خارجی و تهدیدهای داخلی آنها و امیدوار به همت شما مردم. آنچه امروز فراروی ماست یک تناقض است. اسلام عزیز، ایران متمدن، رهبری آگاه و مردم در صحنه و جغرافیای سیاسی فوق العاده و با ارزش در کنار تمامی امکانات کشور در اختیار این ملت قرار دارد اما در همین شرایط شاهد فقر، فساد، تبعیض، بیکاری و مشکلاتی هستیم که مردم را خرد کرده است. آماده ایم تا با اژدهای هفت سر فساد درگیر شویم و آنچه را داریم در طبق اخلاص قرار دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بعد از جنگ پا در عرصه علم آموزی گذاشتم. در سال 68 بعد از هفت سال ترک تحصیل در کنکور شرکت کرده و در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم. مسیر علم آموزی را تا پایان دوره پزشکی عمومی و بعد پزشکی هسته ای ادامه داده و امروز معلم دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

وی ادامه داد:می توانستم از تحصیلات ممر معاشی کاملا حلال داشته باشم اما ما خودمان را وقف شما مردم کرده ایم. به هیچ وجه تا امروز به جز در بیمارستان دولتی هیچ شغلی در عرصه پزشکی نپذیرفتم. همزمان در دوره دانشجویی فعالیت های دانشجویی را شروع کرده و با مسائل اجتماعی، مصائب و مشکلات آشنا شدم. مسئولیت بزرگترین تشکل دانشجویی با 2200 شعبه در دانشگاه ها و دانشکده ها را داشتم و همواره بر آزادی طلبی، عدالت خواهی، استقلال جویی و علم طلبی تاکید داشت. پایان دوره دانشجویی تجربه گران بها و آغازی بر فعالیت های سیاسی و حضور در عرصه حکمرانی بود.

وی یادآور شد: در سال 82 در انتخابات مجلس هفتم علی رغم میل باطنیم و با اصرار دوستان شرکت کردم. در همان سال اول عضو هیات رئیسه مجلس و هیات رئیسه کمیسیون آموزش شدم و طرح تحول را در مجلس تصویب کردم و بعد از آن دیگر نامزد عضویت برای هیات رئیسه نشدم. آن زمان دیدم که کشور گرفتار بلای اساسی و اژدهای بزرگ دنیا گرایان قدرت پرست، قدرت پرستان بی فکر و عالمان بی عمل شده که همه دست به دست هم داده تا مثلث ثروت، قدرت و خودباختگی در برابر بیگانه را طی کنند.

وی افزود: از هیچ کس نترسیدم و با مفاسد اقتصادی قاطعانه برخورد کردم که نمونه آن تحقیق و تفحص از قوه قضائیه و نظام آموزش عالی و آزمون دستیاری بود که گام های بلندی بعد از آن برداشته شد. این کارها را علی رغم تهدیدات متعدد جانی انجام دادم و برای برخورد با فساد چیزی جز خدا را در نظر نگرفتم. وزرا، عناصر امنیتی، معاونان و برادران رئیس جمهور و گردن کلفتان که برای خود امتیازات ویژه ای قلمداد می کردند را هدف گذاری کردم، نامردی بود که فقط با سرپنجه های فساد برخورد شود و تنه های قطور و گردن های کلفت نادیده گرفته شود، لذا اراده کردم و قریب به 500 شکایت عناصر آنها از من صورت گرفت. این کارها برای صیانت از ده ها میلیارد دلار و صدها میلیارد تومان از امکانات شما مردم بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق فعالیتش در چهار دوره مجلس گفت: اکنون رئیس مرکز پژوهش های مجلس هستم. قبل از مجلس یازدهم در مجمع عالی بسیج با 88 هزار نفر عناصر موثر در شهرستان ها ارتباط داشتم. در مرکز پژوهش ها هم با هزاران اندیشمند و عناصر فکور کار می کنم که مایه افتخار است. بنده توشه ای از زمان دفاع مقدس، فعالیت های دانشجویی و آشنایی با ده ها هزار عضو موثر علمی در سراسر کشور و مواجهه با فساد و حرکت در جریان سیاسی و انقلابی کشور دارم، بارها به اقصی نقاط کشور سفر کرده، حداقل چهار بار به کل استان های کشور رفتم و در برخی از شهرستان ها حضور پیدا کردم. لذا با بدنه انقلابی و خدوم مردم آشنا هستم. سعی ام بر این بود که همواره ارتباط با مردم داشته باشم.

وی ادامه داد: امروز کسانی را می بینیم که خود مسبب مشکلات و فسادها، فقر و تبعیض و نابرابری ها هستند اما با نام آزادی به دنبال فلج کردن اقتصادند. آنها به نام اقتصاد به دنبال پر کردن جیب خود هستند. به همین دلیل کار ما هم آسان و هم سخت است. معتقدم معنویت، عدالت، آزادی، استقلال از هم قابل جدا شدن نیست و پیوستگی آنها باعث پیشرفت کشور می شود. لذا انتخاب راه درست و جهت گیری اساسی برای ما موضوعیت دارد. هشت سال کشور سیاه ترین شرایط را به خود دید ولی امروز هیچ فردی مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد و حتی بانیانش فرار رو به جلو را در پیش گرفتند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مایه بدبختی است که تورم بالای 50 درصد را تجربه می کنیم. باید با اژدهای هفت سر برخورد کرد و حرکت را در این مسیر طی نمود که ماحصل آن تحول عظیم در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر این رویکرد و شناخت ظرفیت ها چهار محور اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت و سیاست خارجی را به عنوان اساس حرکت انتخاب کردیم. ما به دنبال تحول همه جانبه برای یک زندگی خوب در قالب طرحی نو هستیم که این تحول بر پایه عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت شکل می گیرد که متضمن آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است.

زاکانی تاکید کرد: ما به دنبال پیشرفت همه جانبه کشور هستیم. باید از عقب افتادگی گذشته عبور کرده و فصل جدیدی برای جامعه رقم خورد. لذا چهار محور تحولی فوریت، اولویت، ضرورت و فرصت را دنبال می کنیم. فوریت در اقتصاد مدیریت، اولویت در فرهنگ و اجتماع، ضرورت در سلامت و امنیت و فرصت در سیاست خارجی است.

وی توضیح داد: ما در اقتصاد و مدیریت به دنبال هدفگذاری واحد هستیم. امروز تورم، فقر، بیکاری و بی مسکنی بیداد می کند. کانون حرکت ما به سمت جهش تولید است، تمام موانع اعم از تامین مالی، امکانات، مجوزها و مقررات زدایی و مقابله با سیاست های غلط را در پیش خواهیم گرفت. شرایط را به گونه ای فراهم کرده که کار برای تولید کننده راحت شود. همه باید در جهت تحول در تولید گام برداریم تا اشتغال، کاهش تورم، رفع فقر و تحقق عدالت بعد از خلق ثروت و توزیع مناسب آن را شاهد باشیم. برای آن برنامه هایی داریم.

زاکانی تصریح کرد: حق ملت ما نیست که در فقر و فلاکت زندگی کنند. لذا تحول در حوزه جهش تولید را قطعا دنبال می کنیم. البته دو دشمن آن مفاسد اقتصادی و دیوان سالاری هستند که باید آنها را شکست داد، تلاش می کنیم که مردم زندگی آبرومند داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشکل ما عدم عمل به قانون اساسی است گفت: می توان شرایطی را ایجاد کرد که در منازل بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد شده و ادامه آن به کل کشور سرایت پیدا کند. اینکه شرایط فعلی اسفناک است دلیل آن به این بر می گردد که دولت رقیب تولید کننده شده و بانک ها برای خود دکان زده و در خدمت عناصر قدرت پرست و زرسالاران هستند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با طرح این پرسش که چرا بورس به شرایط فعلی دچار شده است، افزود: دلیل آن بی کفایتی مسئولان و دعوت های نابجای آنها است. همان زمان به مردم گفتم که زمینه مهیا نیست و به بورس نروید. وقتی قیمت دلار پایین آمد و ولع خرید آن بود به مردم گفتم مسکن و دلار نخرید. می توان از رانت اطلاعاتی استفاده کرد اما به نفع مردم.

وی افزود: وعده می دهم که در سال اول دولت اقدام و اصلاح با همه وجود در خدمت شایستگان، کارشناسان، عالمان و خادمان باشیم و توجه ویژه ای به رفع مشکلات معیشتی مردم کنیم.

وی با اشاره به برنامه هایش برای ارتقای تعلیم و تربیت و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استفاده از مساجد، آموزش عالی، رسانه ها و فضای مجازی پنج کانون هدفگذاری شده است. امروز نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده که این میزان در دهه 60، 3.9 بود. امروز از جیب می خوریم و جمعیت به سمت پیر شدن است. شاید کسی بگوید که چرا جوانان ازدواج نمی کنند. سن ازدواج در آقایان 30 سال و خانم ها 24 سال است، اما سن اشتغال به 33 سال رسیده است. چرا فکری به حال مردم نمی کنید با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی شود. منزلت و رفاه اقتصادی حق شما مردم است.

زاکانی در ادامه با انتقاد از شیوه تدریس و کتب دانش آموزان در مدارس، گفت: امروز وضعیت مناسبی در مدارس نیست، نگاه غلطی به آموزش و پرورش و آموزش صرف مرتبط با 20 سال پیش شرایطی را ایجاد کرده که خلاقیت، تربیت، اجتماعی شدن را از دانش آموزان گرفته، چون ساختار معیوب است و تحول در 10 سال پیش باقیمانده است.

وی تاکید کرد : باید به خود آمده و شرایط را درست کنیم. این ظلم بزرگی به نسل جوان ماست. باید رسالت اصلی آموزش و پرورش را دریابیم که مردان مرد را برای برپا داشتن و استقلال و آزادی و معنویت و پیشرفت ساخته آینده سازان را تربیت کند.

وی درباره برنامه دولتش برای سلامت و رفاه اجتماعی گفت: دولت اقدام و اصلاح به درد بیماران توجه دارد و معتقد است که آنها نباید درد بی پولی هم بکشند. باید نظام سلامت متحول شود. کرونا باید زودتر از این مهار می شد، اما کو گوش شنوا، در اسفند 98 قرارگاهی در قم تشکیل دادیم اما کسی و گوش شنوایی نبود تا برای مواجهه درست با کرونا همراه شود.

وی اولین وظیفه دولت اقدام و اصلاح ریشه کن کردن فقر مطلق خواند و تصری کرد: توجه به مردم سالاری دینی در کانون اساسی خود قرار دارد. تلاش دولت اقدام و اصلاح این است که نخبگان جامعه را در اداره کشور شریک کند و از ایده های آنها بهره گیرد. لذا اولین گام ما اصلاح خود دولت است. ما تلاش می کنیم تا نظارت و حق آزادی های مدنی را پذیرفته و برای این کار نهادسازی نوین می کنیم.

زاکانی ادامه داد: با توجه به اصول هشت و 27 قانون اساسی برای پذیرش اعتراضات مردمی باید نهادسازی و پایه گذاری شود. لذا با هماهنگی های صورت گرفته دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در محل های نماز جمعه و یا هر منطقه دیگر مردم در صورت اعتراض به موضوعی می توانند حضور داشته باشند و مسئولان هم باید به آنها پاسخ دهند. باید حق اعتراض در جامعه ما پذیرفته شود. مهمترین رکن امر به معروف و نهی از منکر برای مسئولان است.

وی اساس حرکت دولتش را مبارزه با خودکامگی خواند و گفت: باید انسجام ملی ما با مشارکت همگانی و اقتدار ملی همراه شود تا زمینه ای برای تحول در سیاست خارجی را فراهم کند.

وی همچنین اظهار کرد: سیاست خارجی فعلی ما منفعل است. باید سیاست خارجی در خدمت اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و امنیت باشد. لذا توجه به همسایگان 15 گانه، استفاده از ظرفیت های جهان اسلام به ویژه محور مقاومت نگاه به شرق و انجام منطقی مراودات با غرب را در دستور کار قرار می دهیم تا از ظرفیت های خارجی برای کشور استفاده کنیم. سیاست خارجی ما فعال، هوشمندانه و دقیق خواهد بود که به عزت ملی و اقتدار جهانی کمک می کند. تلاش ما این است که از ظرفیت های انقلاب اسلامی استفاده کنیم که ایرانیان خارج از کشور برای ما پیام آوران هستند.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم که ایران عزیز بر قله های افتخار جهانی بایستد. باید علیه فقر، فساد، انحصار طلبی، قیام کرد و پیش به سوی ایران خوب، پیشرفته و سرآمد حرکت کرد.

نظرات بینندگان