arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / در اولین مناظره نامزدها چه گذشت؟ / نامه دولت به صداوسیما پس از اولین مناظره / آنچه به تازگی از مناظره‌ احمدی نژاد و موسوی برملا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

در اولین مناظره نامزدها چه گذشت؟
اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) در صداوسیما برگزار شد. همتی در این مناظره با بیان اینکه این چهار کاندیدا نامزد پوششی رئیسی هستند و اگر این آقایان قسم نخورند که تا آخر انتخابات می مانند جوابشان را نمی دهم / گفت: آقای رئیسی! آیا به من امان نامه می دهید که بعد از این مناظره، علیه من اقدام نکنید؟ رضایی هم گفت: اگر دولت را بگیرم، همتی و برخی دیگر را در دولت به دادگاه می کشانم رئیسی هم با بیان اینکه چرا داد همه را درآورده‌اید؟ چرا اخلاق را رعایت نمی‌کنید؟ گفت: چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ مشروح مناظره را از اینجا بخوانید.

دوشنبه، اعلام تشکیل دولت جدید اسرائیل
رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) اعلام کرد، روز دوشنبه پیروزی رئیس حزب "آینده‌ای هست" در تشکیل دولت چرخشی میان خود و رئیس حزب یمینا را اعلام خواهد کرد؛ گامی که زمینه را برای تصویب یک ائتلاف دولتی جدید فراهم کرده است.

تسویه بدهی گازی عراق به ایران؛ به زودی
احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در گفت و گویی مطبوعاتی در از توافق بر سر جدول بدهی های این کشور خبر داد و افزود: دیون و حقوق واجبی برای پرداخت به طرف ایرانی داریم و این توافق در دیدار دو وزیر برق و مالی و نیز مدیر کل بانک تجاری عراق در خصوص جدول بدهی ها برای بازگرداندن تزریق گاز ایران طی روزهای آینده حاصل شده است. به زودی نسبت به تسویه دیون گازی خود با ایران اقدام می شود.

نامه دولت به صداوسیما پس از اولین مناظره
سخنگوی دولت در پی مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نامه ای به رئیس سازمان صداوسیما نوشت. در این نامه آمده است: متاسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد اتهام‌زنی‌های متعدد ناشی از کم اطلاعاتی و نیز طرح افترائات ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بوده ایم، مجددا تاکید می نماییم در این زمینه لازم است براساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده، به نماینده دولت اختصاص یابد.

آنچه به تازگی از مناظره‌ احمدی نژاد و موسوی برملا شد
مجری مناظرات انتخابات سال ۸۸ با اشاره به پشت صحنه این مناظرات اظهار کرد: پس از مناظره‌ها کاندیداها سریعاً استودیو را ترک می‌کردند، تنها پس از مناظره میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد یک درگیری لفظی کوتاه بین این دو نفر اتفاق افتاد که البته زود تمام شد، قصد دارم محتوای این بگو مگوها را در کتابم بنویسم مورد دیگری در کل مناظرات سراغ ندارم.

روسیه: آمریکا به محض لغو تحریم ها، به برجام می پیوندد
«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت : «ایالات متحده آمریکا به محض لغو تحریم هایش علیه ایران به توافق هسته ای (برجام) می پیوندد.

حمایت روسیه از عادی‌سازی روابط اسرائیل و همسایگان عرب
رئیس‌جمهوری روسیه بر آمادگی این کشور برای ایفای نقش در حل بحران در خاورمیانه تاکید کرد. پوتین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در سن پترزبورگ ‌تاکید کرد که روسیه از عادی‌سازی روابط بین کشورهای منطقه و به ویژه بین اسرائیل و همسایگان عرب استقبال می‌کند.

رخنه کرونا به هتل ایران در بحرین
بازیکن عراقی که در هتل مشترک با تیم ملی ایران به سر می‌برد، با وجود تزریق واکسن در کشورش، به ویروس کرونا مبتلا شده و همین موضوع به علامت سوالی برای همه تبدیل شده است. علی فائز چندی قبل و پیش از حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی همراه با تمام کاروان تیم ملی کشورش واکسیناسیون شده و در فاصله کمتر از یک ماه از دریافت دز اول و دوم واکسن، به ویروس کرونا مبتلا شده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۹۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر رسید. ۱۲۸ بیمار هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۸۰ هزار و ۹۴۱ نفر رسید. تا کنون ۲۰ میلیون و ۵۶۴ هزار آزمایش تشخیص کووید۱۹ انجام و ۴ میلیون و ۷۵۸ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

نظرات بینندگان