arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

افزایش 70 درصدی قیمت سوخت با مصوبه تلفیق/ موج تازه جهش قیمت ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 در واقع به افزایش 70 درصدی بهای بنزین، گاز طبیعی، برق و گازوئیل چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی حاکی از آن است که در 15 ماه نخست جرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از محل آزادسازی قیمت حاملهای مختلف انرژی حدود 25 هزار میلیارد تومان از محل اصل قیمت حامل‌های انرژی بوده است.

با این وجود، دولت سناریوی 135 هزار میلیارد تومانی را برای اعتبار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در قالب لایحه بودجه سالجاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که در نهایت این پیشنهاد با مخالفت شدید اهالی بهارستان مواجه شد.
 
در نهایت اعضای کمیسیون تلفیق روز گذشته اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی را برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند که سهم اعتبار یارانه نقدی از این میزان، 48 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
 
از 66 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، حدود 10 هزار میلیارد تومان از محل یارانه نان، آرد و برق، حدود 4 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض و مابقی (50 هزار میلیارد تومان) از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی تامین خواهد شد.
 
برهمین اساس، با تصویب اعتبارات فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی می‌شود فقط از محل اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت سفید، نفت کوره، CNG و برق حدود 50 تا 54 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود.
 
مقایسه درآمد اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها در مدت 15 ماه با اجرای فاز دوم این جراحی اقتصادی در مدت 9 تا 10 ماه امسال از رشد افسار گسیخته‌ای قیمت حاملهای انرژی حکایت می‌کند.
 
به عبارت دیگر، در صورتی که درآمد بیش از 50 هزار میلیارد تومانی دولت  از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شود، باید منتظر افزایش قیمت حاملهای مختلف انرژی با شیبی بیش از 20 درصد در گام دوم هدفمندسازی یارانه ها باشیم.
 
در این صورت، ظهور بنزین بیش از 1000 تومانی، گازوئیل 300 تومانی و افزایش چند برابری قیمت برق، گاز طبیعی و CNG به عنوان پرطرفدار ترین حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی دور از دسترس نخواهد بود.
 
این در حالی است که بررسی آمارها نشان می دهد در مدت زمان حدود 15 ماه بیش از 51 هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده که از این میزان، تنها 47.9 درصد منابع از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات، 52.1 درصد دیگر شامل 22.7 درصد از محل بودجه عمومی دولت، 11 درصد به طور مستقیم از محل نفت خام و میعانات گازی و 17.6 درصد از محل منابع بانک مرکزی گزارش شده است.
 
افزایش بیش از 20 درصدی قیمت انرژی قانونی نیست
 
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفتگو با مهر در واکنش به احتمال رشد افسار گسیخته قیمت حاملهای مختلف انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: در فاز دوم هدفمندی دولت تنها مجوز افزایش 20 درصدی قیمت حاملهای مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و برق را دارد.
 
نماینده مردم آمل در خانه ملت با اعلام اینکه روز گذشته کلیات درآمد فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد، تصریح کرد: قطعا در تصویب جزئیات موضوع افزایش تا سقف 20 درصدی قیمت حاملهای مختلف انرژی به دولت تذکر داده خواهد شد.
 
وی افزایش بیش از 20 درصدی قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را غیر قانونی اعلام کرد و افزود: برای کسب درآمد هدفمندی یارانه ها در فاز دوم مهلت زمانی خاصی هم تعیین نشده است.
 
افزایش 70 درصدی قیمت گاز و بنزین در فاز دوم هدفمندی
 
الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفتگو با مهر با بیان اینکه کسب درآمد بیش از 50 هزار میلیارد تومانی منجر به افزایش 70 درصدی قیمت حاملهای مختلف انرژی خواهد شد، افزود: اگر اعتبار 135 هزار میلیارد تومانی دولت تصویب می شد که باید انتظار افزایش چندین برابری قیمت سوخت و انرژی در کشور بودیم.
 
نماینده مردم تهران در خانه ملت با یادآوری اینکه در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها قیمت مجموعه سبد حاملهای مختلف انرژی حدود 2.5 برابر افزایش یافت، بیان کرد: اما روز گذشته کمیسیون تلفیق در مجموع با تصویب اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی مانع ظهور بنزین مثلا 2000 تومانی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سورنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
1
58
به کجا چنین شتابان....!!
نظرات بینندگان