arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

جوانفکر: در هيچ كجاي قانون اساسي ننوشته است كه مجلس در راس امور است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: مجلس از قانون گريزي دولت گلايه دارد و دولتي ها از كارشكني مجلس مي گويند. اين موضوعي است كه در سه سال گذشته بارها در مورد آن بحث شده است. علي اكبر جوانفكر ، مديرعامل خبرگزاري ايرنا، مدير موسسه مطبوعاتي ايران و مشاور مطبوعاتي و رسانه يي محمود احمدي نژاد است كه معتقد است دولت تابع قانون بوده و تاكنون كاري غير از اجراي قوانين انجام نداده و بي مهري مجلسي ها به دولت براي اثبات عبارت «مجلس در راس امور است» صورت مي گيرد. با او گفت وگويي داشته ايم.
    
    ديروز آقاي احمدي نژاد نامه يي به آيت الله شاهرودي نوشتند و مصوبه نظارت برعملكرد نمايندگان را مغاير با قانون اساسي دانستند. مگر مرجع تطبيق قوانين با قانون اساسي شوراي نگهبان نيست؟ چرا اين نامه را رييس جمهوري به رييس كميته حل اختلاف قوا نوشتند؟ آيا همچنان معتقديد رفتار آقاي احمدي نژاد در چارچوب قانون است؟

    قانون اساسي به رييس جمهور ماموريت داده است بر اجراي قوانين نظارت كند. رييس جمهور طبق قانون اين اختيار را دارد تا بر اجراي قانون از سوي شوراي نگهبان و تطابق آن با قانون اساسي نظارت كند و حالاهم با استناد به همين قانون اين نامه را نوشته است. و اين كار هم خلاف نيست. ما حقوق شوراي نگهبان را نفي نمي كنيم، شوراي نگهبان حق دارد مصوبه مجلس را رد يا تاييد كند اما رييس جمهور حق نظارت بر اجرايي شدن اين امر را دارد.
    
    يعني رييس جمهور بر عملكرد شوراي نگهبان نظارت كند؟
    شوراي نگهبان كار خود را مي كند، رييس جمهور هم كار خود را. هر كس بايد به وظيفه خود عمل كند. رييس جمهور بايد دقت كند كه شوراي نگهبان مطابق با قانون اساسي عمل مي كند يا نه. اين حق هم حق جديدي نيست. قانون اساسي اين حق را در اختيار رييس جمهور قرار داده است. رييس جمهور بررسي مي كند اگر مطابق قانون رفتار مي شود كه خوب است اگر نه هم پيگيري مي كند تا قانون به طور كامل اعمال شود. اگر آقاي احمدي نژاد نامه يي مي نويسد يا حرفي مي زند بر اساس حقي است كه قانون اساسي براي ايشان تعيين كرده و ايشان آنقدر به قانون معتقد و پايبند است كه حتي ذره يي پا را از آن فراتر نمي گذارد.
    
     با نوشتن اين نامه صحت عملكرد شوراي نگهبان زير سوال نمي رود ؟
    اصلاموضوع به شوراي نگهبان ربطي ندارد. اين اختلاف سه قوه است، بايد هم در كميته حل اختلاف قوا بررسي شود. اشكالي نيست كه اين نامه به آيت الله شاهرودي نوشته شود آقاي شاهرودي با دستور رهبري به رياست كميته حل اختلاف قوا در آمده است و مشكلي نيست بخواهد اين موضوع را بررسي كند.
    
    مگر قانوني را كه شوراي نگهبان تاييد كند نبايد لازم الاجرا باشد؟
    لازم الاجرا بودن بحث ديگري است اما اينكه مفاد قانون اساسي رعايت مي شود تا يك مصوبه تبديل به قانون بشود، وظيفه رييس جمهور است كه بر اين امر نظارت كند. الان اختلافي كه هست اين است كه رييس جمهور به وظيفه قانوني خود عمل مي كند و اين قانون از نظر ايشان مشكلاتي دارد كه به آقاي شاهرودي براي بررسي بيشتر با ذكر دلايل ارجاع شده تا مشكل با قوه مقننه برطرف شود و موضوعي نيست كه بخواهد مشكلي ايجاد كند و به آن پرداخته شود.
    اينكه عده يي حاشيه درست مي كنند ما مسوول نيستيم ما نمي توانيم بگوييم چرا عده يي حاشيه درست مي كنند ، آقاي احمدي نژاد سرگرم كار خودش است شما به عنوان روزنامه نگار ناظريد كه از كاري براي رفاه مردم و آباداني كشور دريغ نمي كند و وظايفش را به خوبي انجام مي دهد اما برخي حاشيه پردازي مي كنند و حرف هايي مي زنند تا فضايي ايجاد كنند كه عرصه تنگ شود و جلوي كارهاي سودمند دولت گرفته شود. ما اهميت نمي دهيم و كار خودمان را مي كنيم. تعجب مي كنم رييس جمهوري كه بايد به خاطر كارهايي كه انجام داده مورد تمجيد قرار بگيرد، چگونه مورد هجمه قرار مي گيرد.
    
    يعني مباحثي كه در مورد قانون گريزي دولت بيان مي شود صحت ندارد؟
    بالاخره تقابل ها هست. اختلافات هست و نمي شود آن را منكر شد اما آنچه اهميت دارد همه بايد در چارچوب قانون فعاليت كنند. آقاي احمدي نژاد همه تلاش خود را مي كند كه فضا دوستانه باشد و هميشه هم تابع قانون بوده و اين را هم اثبات كرده است اما مجلس هم اختياراتي دارد و معتقد است در راس امور است و همه جوره تلاش مي كند در راس امور بماند اين حاشيه ها را هم براي دولت مي سازد كه نشان بدهد در راس امور است اما واقعيت چيز ديگري است. واقعيت اين است كه قانون اساسي اين را نمي گويد بلكه قانون اساسي براي هر يك از قوا ماموريتي تعريف كرده است و همه وظايفي دارند و بايد طبق قانون رفتار كنند. در هيچ كجاي قانون اساسي ننوشته است كه مجلس در راس امور است، قوه ديگر نيست. قوا وظايف شان در قانون اساسي تعريف مي شود اما متاسفانه مجلس بر اشتباه خود پافشاري مي كند سوال من از مجلس اين است كه چرا به جاي حمايت و هموار كردن راه حاشيه درست مي كند؟
    
    يعني معتقديد مجلس مسبب قانون گريزي دولت است؟
    من مي گويم قانوني كه مجلس مصوب مي كند دولت اجرا مي كند پس چرا اين همه حاشيه وجود دارد. قانون هدفمندي ها را مجلس تصويب كرد دولت طوري آن را اجرا كرد كه همه از آن تعريف كردند.
    همه دنيا اين كار دولت ايران را تحسين كرد. دولت كاري كرد كه دولت هاي پيشين از فكر كردن درباره آن مي ترسيدند. به خوبي هم اين قانون اجرا شد اما مجلس در پي ايراد گرفتن و حاشيه ساختن است. اين درست نيست. قوا بايد حامي يكديگر باشند. من معتقدم پشت اين حركت ها منويات سياسي خاصي وجود دارد كه بايد توضيح داده شود.
    
    مجلس توضيح بدهد؟
    هر كسي اين حواشي را دنيال مي كند بايد توضيح بدهد بيشتر از اين نمي توانم مساله را باز كنم.
نظرات بینندگان