arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

دستور دولت برای پخش رایگان برخی برنامه ها از صداوسیما + سند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشرق نوشت: در حالی که طبق ماده 4 قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی «هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید»، این موضوع پس از مصوبه اخیر دولت درباره لزوم درج منبع اخبار بار دیگر دغدغه مهم اهالی رسانه برای تداوم فعالیت خود شده است.

اگرچه این مصوبه با واکنش گسترده رسانه ها همراه شد و حتی احمد توکلی از لغو این مصوبه توسط رییس مجلس خبر داد اما به نظر می رسد با مصوبه مورخ اخیر دولت که به شماره 47811 ه ت/23552 توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در تاریخ 12 اردیبهشت ابلاغ شده، گام دیگری برای اجبار رسانه ها این بار در مورد صدا و سیما برای درج اخبار مد نظر قوه مجریه برداشته شد.



بر اساس این مصوبه دولت، صدا و سیما موظف است با درخواست کارگروه حفظ محیط زیست که توسط هیئت دولت تشکیل شده، برنامه های آموزشی را در قالب های مختلف بدون دریافت وجه تهیه و پخش کند. این دستور عام که نوع، میزان و محتوای برنامه های مذکور را در خود جای نداده است می تواند تبدیل به تولید رپرتاژ آگهی از اقدامات دستگاههای دولتی و پخش از رسانه ملی شود.

اگرچه حفظ محیط زیست مقوله ای مورد تاکید همگان است اما این نوع دستورات دولتی و اجرای آن توسط رسانه ملی و خبرگزاری و مطبوعات دولتی (مواد 8 و 9 این مصوبه دولت) شاید در آینده تبدیل به رویه ای شود که حد آن مشخص نبوده و روزی دیگر، دولت مصوبه ای برای اجبار صداوسیما به پخش دستاوردهای اقتصادی، روزی دیگر آموزش های حقوقی برای شناخت وظایف مجلس و کمیته تطبیق مصوبات دولت با قانون و ... ابلاغ کند.
نظرات بینندگان