arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

طرح انتقال آب شمال به تهران كليد خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه طرح انتقال آب خزر به مركز ايران از روزهاي آخر فروردين‌ماه كليد خورده است تا آب درياي خزر را به مقاصد تشنه خود برساند، همزمان پروژه ديگري براي انتقال آب از سرچشمه‌هاي شمال كشور به تهران و شهرهاي اطراف درحال پيگيري است.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، براساس طرح جديدي كه شركت آب منطقه‌اي تهران آن را دنبال مي‌كند، آب سرچشمه‌هاي شمال كوهستان البرز و منطقه خزر به تهران منتقل خواهد شد. به اين صورت كه آب از ارتفاع‌هاي 2000 و 3000 البرز شمالي و منابع آبي سردآب‌رود و چالوس براي مصرف در استان‌هاي تهران، البرز و قزوين (مناطق جنوبي كوهستان البرز) منتقل خواهد شد.
 
در شرايطي كه انتظار مي‌رود با اجراي اين طرح كمبود آب در استان‌هاي تهران، البرز و بخش‌هايي از استان قزوين از طريق طرح انتقال آب بين حوزه‌اي از سرچشمه‌هاي البرز شمالي برطرف شود، مقاصد اصلي آب انتقال يافته توسط اين طرح، استان تهران، استان البرز و شهرهاي جديد پرند و هشتگرد هستند كه جمعيت زيادي به واسطه ساخت مسكن مهر در آن‌ها ساكن شده است. همچنين بخش‌هايي از استان قزوين نيز از اين آب بهره‌مند خواهند شد.
 
در اين زمينه معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه‌اي تهران به انجام مراحل اوليه شناسايي و مطالعه طرح انتقال آب از مناطق شمالي البرز به مناطق جنوبي البرز يا سامانه انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 تنكابن، اشاره و اظهار كرد: يكي از نيازهاي مناطق جنوبي البرز تامين بيش از 600 ميليون مترمكعب آب براي مصارف شرب و كشاورزي است كه در سال‌هاي آينده با آن روبرو خواهد شد.
 
محمدرضا بختياري مطالعه و طراحي پروژه انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 را مهم و حياتي توصيف كرد و گفت:‌ اين طرح از ميزان آب مازاد در مناطق شمالي البرز و با در نظر گرفتن حقابه‌هاي زيست محيطي در حال طرح ريزي است تا علاوه بر تامين آب مورد نياز استان‌هاي تهران، البرز و قزوين به انتقال و تامين آب مورد نياز استان مازندران نيز كمك كند.
 
وي همچنين تاكيد كرد: يكي از ويژگي‌هاي اساسي اين طرح آبي، انتقال ثقلي و بدون پمپاژ آب از مناطق شمالي و به جنوبي البرز است كه در مقايسه با ديگر طرح‌هاي آبي در حال اجرا در سطح كشور از هزينه‌هاي تامين آب كمتري برخوردار خواهد بود.
 
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه‌اي تهران درباره طرح انتقال آب از شمال به جنوب البرز تصريح كرد: افزايش جمعيت در مناطق جنوب البرز و آب مازاد موجود در شمال آن يكي از دلايل شكل‌گيري طرح است كه اميد مي‌رود با نكات مثبت موجود در آن بتواند به تامين نياز آبي كمك شاياني كند.
 


ماجراي كامل انتقال آب شمال به تهران
 

نخستين بار در آبان ماه گذشته بود كه مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران از انجام مطالعات براي طرحي خبر داد كه با هدف تامين نياز روزافزون تامين آب پايتخت و حومه، انتقال آب بين حوزه‌اي از شمال البرز به جنوب البرز را در دستور كار داشت.
 
خسرو ارتقايي در آن زمان گفت: در حال انجام مطالعات طرح انتقال آب "البرز شمالي" هستيم و اميدواريم كه تا يك ماه آينده بتوانيم اين مطالعات را به نتيجه برسانيم و درصورت نهايي ظرف دو تا سه سال اين طرح را عملياتي كنيم.
 
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران كه اين پروژه چه حجمي از آب را از سرچشمه‌هاي شمال كشور به مركز انتقال خواهد داد؟ گفت: مطالعات فعلي و بررسي ‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه بين 200 تا 300 ميليون متر مكعب در سال پتانسيل وجود دارد كه منتقل شود كه معادل هشت متر مكعب در ثانيه خواهد بود.
 
اين درحالي است كه طرح انتقال آب از سرچشمه‌هاي دز به شهر قم و كوير مركزي كه يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي انتقال آب حوزه به حوزه تاكنون بوده است، سالانه 180 ميليون متر مكعب (معادل شش متر مكعب برثانيه) آب را انتقال مي‌دهد.
 
وي در آن زمان در پاسخ به اين سوال كه اجراي اين طرح براي چه زماني در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: اين طرح اكنون در مرحله مطالعات شناختي است و اگر مطالعات اوليه در كميته تخصيص وزارت نيرو به تصويب برسد مي‌توانيم باتوجه به گستردگي طرح مي‌توانيم از روش‌هاي طرح و اجرا جلو برويم و هم‌زمان با تكميل مطالعات مي‌توانيم عمليات اجرايي حفاري، زمين‌شناسي و ... را انجام دهيم كه پروژه تا سه‌سال آينده عملياتي و اجرايي شود.
 
البته براساس اين مطالعه، اين طرح حق‌آبه مناطق شمالي كشور يعني استان مازندران چه در بخش تنكابن و چه در بخش چالوس و ديگر مناطقي كه از آب اين سرچشمه‌ها استفاده مي‌شود را نيز در خود ديده و با اجراي اين طرح انتقال آب به مناطق شمالي كشور نيز افزايش پيدا مي‌كند.
 
به گفته مسئولين وزارت نيرو، اجراي طرح به‌گونه‌اي نخواهد بود كه با انتقال آب از حوزه خزر به جنوب البرز، اين مناطق دچار كمبود شوند و براساس اين طرح مناطق 2000، 3000، تنكابن و چالوس با اجراي اين طرح از منابع آبي بيشتري برخوردار خواهند شد.
 


بحران كمبود آب تهران جدي است
 

 پيشتر مسئولان تامين آب تهران با مطرح كردن اين هشدار كه در سال‌هاي آينده پايتخت با مشكلات جدي براي تامين آب مواجه خواهد شد، از برنامه‌هايي براي مواجهه با اين بحران خبر داده بودند كه به نظر مي‌رسد طرح انتقال آب از شمال به تهران يكي از مهم‌ترين استراتژي‌ها باشد.
 
تهران در حالي که تنها دو درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده، 19 درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده و اين در حالي است که سرانه مصرف آب تهراني‌ها سالانه 375 متر مکعب است که 20 درصد سرانه مصرف آب کل کشور را شامل مي‌شود.
 
بر اين اساس، کسري 300 ميليون متر مکعبي آب در افق 1410 درحالي است كه با توجه به تراکم جمعيت در شهرهاي تهران و البرز، در سال هاي آتي با کمبود شديد آب مواجه خواهيم شد و در همين راستا شرکت آب منطقه اي تهران طرحي را به منظور انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 تنکابن به کرج و سپس انتقال آن توسط تونل به تهران در دست مطالعه و اجرا دارد.
 
براساس اين گزارش، در افق 1405 ميزان آب مورد نياز در سطح استان تهران بالغ بر پنج ميليارد متر مکعب خواهد بود که از اين ميزان حدود دو ميليارد متر مکعب براي مصرف شرب شهروندان، نيم ميليارد متر مکعب به منظور استفاده در صنعت و دو و نيم ميليارد آن نيز براي مصارف کشاورزي استفاده خواهد شد که براي حل اين مشکل بايد از طريق صرفه‌جويي در مصرف آب، استفاده از پساب و بازچرخاني آب چاره‌انديشي شود.
 
همچنين تهراني‌ها با بهره برداري از تونل انتقال آب كرج ـ تهران، قادر خواهند بود آب را از طالقان و کرج هم زمان به تهران انتقال دهند و اين در شرايط خاص براي شرکت آب منطقه اي تهران حائز اهميت خواهد بود.
 

نظرات بینندگان