arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

قارچ سیاه فقط افراد فاقد ایمنی را درگیر می‌کند

عضو علمی کمیته کشوری کرونا گفت: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می‌شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می‌کنند و یا سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو علمی کمیته کشوری کرونا گفت: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می‌شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می‌کنند و یا سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی کمیته کشوری کرونا، اظهار کرد: برای اینکه درگیری ریه بیماران مبتلا به کرونا را کاهش دهیم، در فاز ریوی بیماری، اقدام به تجویز کورتون و دگزامتازون می‌کنیم و گاهی حتی دُزش را بالا می‌بریم. این دارو‌ها باعث بهبودی میزان مرگ و میر و افزایش کارایی اکسیژن رسانی به ریه می‌شود.


او افزود: اما مصرف بیش از حد این داروها در افرادی مثل بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های بدخیم که نقص ایمنی دارند، می‌تواند احتمال ابتلا به نوعی قارچ را افزایش دهد.


مردانی ادامه داد: این عارضه به دلیل تغییراتی که در سیستم تنفسی، بینی و حتی چشم فرد به شکل لکه‌های سیاه خودش را نشان می‌دهد، قارچ سیاه نامیده می‌شود.


این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: البته قارچ سیاه بیماری نادری است که افراد فاقد ایمنی را درگیر می‌کند. این نوع بیماری از گذشته وجود داشته است و ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.


او ادامه داد: سه ماه پیش یک بیمار در بیمارستان لقمان حکیم داشتیم که به دلیل کرونای خیلی شدید بستری شده بود و دُز بالای دگزامتازون دریافت کرده بود. وقتی دوره درمانش تمام شد و می‌خواستیم بیمار را ترخیص کنیم، متوجه ابتلای او به قارچ سیاه شده و مجبور شدیم بیمار را جراحی کنیم؛ پس از انجام جراحی و نمونه برداری، تشخیص قارچ سیاه تایید شد.


عضو علمی کمیته کشوری کرونا بیان کرد: برای بیمار، درمان بسیار موثر ضدقارچ انجام شد و حدود ۶ هفته هم علاوه بر زمانی که برای کرونا بستری بود، در بیمارستان بستری و سپس با حال خوب ترخیص شد.


مردانی تصریح کرد: اما همه بیمارانی که به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند، بهبود پیدا نمی‌کنند و افرادی که دیر بیماری شان تشخیص داده می‌شود و دیر درمان ضد قارچ را دریافت می‌کنند، دچار مرگ و میر ناشی از ابتلا به قارچ سیاه می‌شوند.
او افزود: به منظور جلوگیری از ابتلا و شیوع این قارچ خطرناک، توصیه ما به افراد و به ویژه بیماران کرونایی این است که تحت هیچ شرایطی، کورتون و دگزامتازون را خودسر مصرف نکنند.


این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در مورد بیمارانی که بستری هستند و طبق تجویز پزشک تزریق دگزامتاون برایشان صورت می‌گیرد، پزشک معالجشان باید حتما دقت داشته باشد که در طول دوره درمان، بیمار مبتلا به عفونت قارچی قارچ سیاه نشود و اگر هم ابتلا رخ داد، سریعا باید مراحل درمانی انجام شود تا جلوی مرگ و میر افراد به دلیل ابتلا به این عفونت قارچی گرفته شود.


عضو علمی کمیته کشوری کرونا تاکید کرد: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می‌شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می‌کنند، نقص ایمنی دارند و یا به علت شیمی درمانی، سطح ایمنی بدنشان کاهش پیدا کرده است.


 باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان