arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
اظهارات کاندیداها پیش از مناظره دوم؛

رییسی: به من ۵ دقیقه وقت داده شده، اما از آن استفاده نمی‌کنم؛ قضاوت را به مردم می‌سپارم / قاضی زاده هاشمی: برخی به جاده خاکی رفته بودند / زاکانی: به افراد جویای کار ماهیانه ۱.۲ میلیون می‌دهم / همتی: بداخلاقی در مناظره قبلی را من شروع نکردم؛ دوستان شروع کردند و من پاسخ دادم

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از آغاز مناظره دوم خود به برخی سوالات پاسخ دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از آغاز مناظره دوم خود به برخی سوالات پاسخ دادند.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی پیش از شروع دومین مناظره درباره اینکه آیا روش شما برای مناظره دوم تفاوتی با مناظره اول دارد؟ گفت: من در سوالی که قبلا مطرح شد و پرسیدید رقیب خود را چه کسی می دانید گفتم فساد و ناکارامدی است و الان می گویم که رقیبم را هم فساد و ناکارامدی و هم وضع موجود و بداخلاقی های سیاسی می دانم.

وی افزود: مردم انتظار دارند برنامه و کارنامه بیان شود و وضعیت اینده تغییر کند؛ ان شاءالله با اراده مردم و اقدام خدمتگذاران امید هست که وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر کند ، اگر رای مردم به این حقیر تعلق بگیرد.

رییسی تصریح کرد: در جلسه قبل بداخلاقی هایی شد و تهمت و افتراهایی به بنده زده شد من گفتم اگر با تهمت معیشت حل می شود اشکال ندارد، ناسزا بگویید و اگر حل شدنی بود که تاکنون حل شده بود. این سالن چند سال گذشته هم شاهد مناظرات بوده و بدون متلک گویی و ناسزا گفتن هم مشکلات حل می شود.

رییسی ادامه داد: به من ۵ دقیقه وقت داده شد اما من از این وقت استفاده نمی کنم و قضاوت را به مردم می سپارم.

وی گفت: باید آنچه انجام می شود با رعایت اخلاق و شئونات انتخاباتی باشد.

 

جلیلی: یک سوال هم در مورد روستاییان از من نشده 

سعید جلیلی در بدو ورود به صداوسیما برای دور دوم مناظره کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم مناظره‌ها مبتنی بر اخلاق و محل تلاقی نظرات مختلف درباره موضوعات مورد انتظار مردم باشد. امیدوارم در مناظره امروز فرصت شود تا موضوعاتی که تاکنون رسیدگی نشده است، مطرح شود.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد جمعیت کشور روستاییان هستند، اما در هیچ کدام از برنامه‌های صداوسیما یک سوال هم در این زمینه از من نشده است. همچنین باید به موضوعاتی مثل جمعیت زنان و جوانان و ورزش هم پرداخته شود.

جلیلی در پایان گفت: امیدوارم در مناظره امروز به مسائل اساسی کشور و پاسخ به این مسائل و چگونگی اجرای راه حل‌ها در محیطی دوستانه و اخلاقی پرداخته شود و ما بتوانیم از نظرات خود دفاع کنیم و مردم هم قضاوت کنند.

 

قاضی زاده هاشمی:  دوستانی که به جاده خاکی رفته بودند، حاشیه را ول کنند

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بدو ورود به صدا و سیما برای انجام مناظره های تلویزیونی در گفت وگوی کوتاهی اظهار کرد: من با هدف اصلاح وارد انتخابات ریاست جمهوری شدم. شعار ما دولت سلام است. ما به همه سلام می گوییم، انسان برای سلام گفتن افراد را انتخاب نمی کند، از طرف دیگر جواب سلام هم واجب دینی است، حتی از طرف دشمن، در پس این سلام هم یک والسلام وجود دارد آن هم به اختلافات، قبیله گرایی و حزب گرایی.

وی افزود: سلام ما به ایران جدید پر از وحدت و محبت است که همه احزاب، پیر و جوان و زن و مرد در آن نقش آفرین هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: تلاش من این بود که رویکردهای اصلاحی دولت سلام را بگویم. دوستانی که یک ذره از خط خارج شده بودند و به جاده خاکی رفته بودند، حاشیه را ول کنند و به متن بیایند، زیرا کسی که حاشیه پردازی می کند معلوم است دستش خالی است. به خصوص که زمان کوتاه است و حیف است ما این زمان را تلف کنیم. این ظلم به مردم است.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: من همت خواهم کرد که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که موضوع مناظره است، حتی الامکان بر اساس وقتی که دارم سیاست ها را تبیین کنم و مردم را امیدوار کنم که با همین شرایط سخت هم کارهای خوبی می شود کرد، اگر بخواهیم محقق می شود.

 

رضایی: امیدوارم دردهای اصلی مطرح شود

محسن رضایی در بدو ورود به محل مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری افزود: امیدوارم بحث ها و دردهای اصلی در این مناظره مطرح و راهکار بدهیم و همه ما از بحث های حاشیه ای پرهیز کنیم.

رضایی گفت: آمادگی دارم مردم را امیدواری حقیقی دهم چون امید گفتنی نیست، دیدنی است و ان شاءالله دولت ما امید را به مردم هدیه می‌دهد.

 

زاکانی: به افراد جویای کار ماهیانه 1.2 میلیون می دهم

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پیش از آغاز مناظره دوم در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی در روشش نسبت به مناظره اول وجود دارد، اظهار کرد: در مناظره اول فکر می‌کردیم که باید ناظر به برنامه‌ها صحبت کنیم و موارد دقیقی ذکر شود، اما متوجه شدیم که برخی از دوستان بنا دارند که از ابتدا با حرف‌های نادرست اصل مناظره را به سمت بی‌راهه سوق دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که امروز شاهد چنین شرایطی نباشیم و یک وضعیت مطلوب در بررسی موضوعات و برنامه‌ها و توجه به نیازهای جامعه را مشاهده کنیم.

زاکانی با بیان این‌که امروز موضوعات مربوط به فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست در مناظره مطرح می‌شود، گفت: به مردم قول می‌دهم در سال اول دولت "اقدام و اصلاح" ریشه فقر مطلق را در کشور کنده و در دو سال اول و بعد از آن کسی در کشور غیر از درد و بیماری، درد بی‌پولی نکشد. قول می‌دهم در این ایام مسیری را دنبال کنم که ماحصل آن ساخت یک میلیون و 200 هزار خانه حمایتی برای محرومان و زوج‌های جوان است که این علاوه بر ساخت یک میلیون مسکن در سال خواهد بود، شرایطی را به وجود آورده که مسکن در سبد زندگی افراد به عنوان کالایی باشد که بتوانند مردم خریداری کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: به کسانی که جویای کار هستند آموزش داده و نهایت اگر برای آنها کاری پیدا نشد، ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان می دهم، همچنین شرایط را به سمتی برده که ماحصل آن ایجاد اطمینان خاطر در کشور است، از جنگ و جدل مشکلات پرهیز کرده و در عرصه‌ی سیاسی این وعده را به مردم می‌دهیم که بتوانند علیه پلشتی‌ها و زشتی‌ها اعتراض کنند، قول می‌دهم که شاهد اجرایی شدن اصول 8، 10، 21، 27، 28، 29، 31 و 43 قانون اساسی باشیم. ان‌شاءالله دست به دست هم داده و تحولی را در کشور ایجاد کنیم مشکل ما عدم عمل به قانون اساسی است که ان‌شاء الله آن را محقق خواهیم کرد.

 

همتی: بداخلاقی در مناظره قبلی را من شروع نکردم؛ دیگر دوستان شروع کردند 

عبدالناصر همتی در بدو ورود به سازمان صداوسیما برای حضور در دومین مناظره در پاسخ به این پرسش که آیا در این مناظره اخلاق را رعایت می‌کنید، تصریح کرد: من بداخلاقی را در مناظره قبلی شروع نکردم، دیگر دوستان شروع کردند و من مجبور شدم به برخی از آنان پاسخ دهم. خیلی خوب است که به برنامه بپردازیم. اسم من را ۲۹ بار بردند و افترا زدند، عوضش به رقیب اصلی من جایزه دادند که پنج دقیقه بیاید و صحبت کند.

وی با بیان اینکه من حتماً سعی می‌کنم که برنامه‌ام را ارائه دهم، گفت: من فکر می‌کنم انتخابات امروز، انتخاب بین بد و بدتر یا خوب و خوبتر نیست. انتخابات امروز باز گذاشتن درها برای کنشگری مردم و برای نفس‌کشیدن جامعه است.

همتی تأکید کرد: من آمده‌ام نگذارم این درها بسته شود. من آمده ام اجازه ندهم گروه‌هایی که بر اقتصاد، فرهنگ، رسانه و جامعه چنبره انداخته‌اند، مشت‌شان باز شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینها با مشت بسته سرمایه و اعتماد اجتماعی را پایین آورده‌اند. امیدوارم که بتوانم با صحبت‌هایم نشان دهم که دنبال دولت شفافیت ملی هستم.

وی تاکید کرد: باید اقداماتی کنیم که آن روستایی عزیز نگوید ما شما را واگذار می‌کنیم به خودتان و دولت‌تان و کشورتان. دولت و کشور مال مردم است و من می‌خواهم نشان دهم قدرت بی‌قدرتان یا همان آسیب‌پذیرترین مردم جامعه خواهم بود. امیدوارم مردم هم از این روند حمایت کنند تا جامعه بیشتر نفس بکشد.

 

مهرعلیزاده: روش من، روش مناظره قبل خواهد بود 

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پیش از آغاز دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات تاکید کرد: روش من در مناظره امروز، روش مناظره قبل خواهد بود که با رعایت همه شئون موارد را بررسی و نسبت به روشن شدن اذهان مردم اقدام کنیم.

وی همچنین گفت: بر اساس شایعاتی که شنیدم قرار است یک دوپینگ ۵ دقیقه‌ای به کاندیدای خاص بدهند که امیدوارم چنین اتفاقی نیفتاده باشد.

 

نظرات بینندگان