arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
العرب:

درخواست کمک الکاظمی از نخست وزیر سابق عراق برای یافتن راه صلح با حشد شعبی؟

منابع سیاسی عراقی در دیداری که نخست وزیر این کشور مصطفی الکاظمی با رئیس سابق دولت، حیدر العبادی داشت، نشانه‌هایی از تلاش برای ترمیم رابطه الکاظمی با شبه نظامیان حشد شعبی دیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی تنها با هدف اطلاع رسانی و اگاهی از تحلیل های آنان در «انتخاب» انجام می شود و به هیچ عنوان به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: منابع سیاسی عراقی در دیداری که نخست وزیر این کشور مصطفی الکاظمی با رئیس سابق دولت، حیدر العبادی داشت، نشانه‌هایی از تلاش برای ترمیم رابطه الکاظمی با شبه نظامیان حشد الشعبی دیدند، رابطه‌ای که اخیرا به مرحله بی سابقه‌ای از تنش رسیده است، بویژه با بازداشت قاسم مصلح، از رهبران حشد الشعبی توسط دستگاه‌های دولتی و به اتهام دست داشتن وی در پرونده‌های تروریسم و فساد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این منابع خاطر نشان کردند که دیدار مذکور پس از ارائه پیشنهاد العبادی در مورد حشد الشعبی مبنی بر ساماندهی رابطه آن با دولت، به رسمیت شناختن نقش این سازمان، درخواست حمایت از آن و منحل نشدنش صورت گرفت.

به گزارش منابع آگاه، دیدار الکاظمی با عبادی، اشاره‌ای است برای آمادگی نخست وزیر عراق در جهت تعامل با پیشنهاد عبادی، که البته بیشتر جناح‌های عراقی آن را نادیده گرفتند، به این دلیل که معتقدند حشد الشعبی نیازی به تایید از سوی هیچ طرفی ندارد و در حال حاضر هم در دولت نفوذ داشته و می‌تواند از منابع مالی آن در سایه قانون استفاده کند.

منابع دولتی عراق تصریح کردند که نخست وزیر فعلی به همراه العبادی که در رأس ائتلاف نصر هم قرار دارد، آخرین تحولات اوضاع عراق را مورد بررسی قرار دادند، تا راه حل‌هایی برای چالش‌ها بیابند و محیط امنی را برای انتخابات فراهم کنند.

الکاظمی تلاش می‌کند طی زمان باقی مانده تا انتخابات پارلمانی که در اکتبر اینده برگزار می‌شود، آرامش بیشتری را ایجاد کند، اما پیچیدگی‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی، که فشار‌های احزاب و نظامیان شیعه هم یکی از آنهاست، مأموریت الکاظمی را دشوار می‌کند.

از این زاویه، نخست وزیر که چتر حمایتی حزبی ندارد و از سوی احزاب و شبه نظامیان شیعه متهم به «کارگزاری» برای ایالات متحده و همدستی با آن می‌شود، چاره‌ای نمی‌بیند جز نزدیکی به شخصیت‌هایی که در بین نیروهای مذکور از پذیرش برخوردار هستند، تا به این شکل از برخورد با آن‌ها جلوگیری کند.

بنابراین، نزدیکی الکاظمی به شخصیت‌هایی نظیر العبادی بعنوان یکی از رهبران جناح معتدل در ضمن حزب دعوت اسلامی که از نفوذ زیادی در عراق برخوردار است، حمایت خوبی برای نخست وزیر فراهم می‌کند. با وجود اختلافاتی که العبادی با نوری مالکی دارد، روابط او با رهبران حشد الشعبی و از مهمترین آنها، هادی العامری، رهبر شبه نظامیان بدر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رئیس حزب سرایا السلام، خوب است.

به دنبال هرج و مرجی که به دلیل بازداشت مصلح توسط نیرو‌های دولتی در عراق ایجاد شد، العبادی طرحی را تحت عنوان «الحشد الوطنی» ارائه کرد که در مقدمه آن آمده: «با افزایش برخورد‌ها و با نزدیکی انتخابات، با توجه به مسئولیت ملی، حیدر العبادی طرح حشد الوطنی را در خصوص حشد الشعبی ارائه می‌دهد و خواستار بررسی آن است، تا مشکلات حل شده و در مورد قواعد تعامل با این پرونده، توافق شود».

العبادی بقای حشد الشعبی را ضروری دانسته و آن را یک قدرت استراتژیک برای دولت و ملت عراق می‌خواند و با تلاش‌های مربوط به انحلال حشد الشعبی مخالف است. این در حالی است که العبادی در دوره نخست وزیری خود در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ از نفوذ زیاد حشد الشعبی و درگیری آن با صلاحیت‌های مربوط به اتخاذ تصمیمات سیاسی و نظامی در رنج بود، اما در نهایت مجبور به همزیستی با حشد الشعبی شد و راه را برای آن باز گذاشت تا در نهادهای امنیتی و نظامی نفوذ کند و به نظر نمی‌رسد نخست وزیر فعلی در صدد کناره گیری از این خط مشی العبادی باشد، بویژه آنکه برای او مشخص شده ظرفیت زیادی برای مقابله با شبه نظامیان ندارد.

نظرات بینندگان