arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

روسیه اتمام حجت کرد: از تجدیدنظر در خروج از معاهده آسمان باز خبری نیست

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش در خروج از معاهده آسمان باز با ناتو تجدید نظر نخواهد کرد. ریابکوف متذکر شد روسیه بر روی حفظ این معاهده که موضوع آن آزادی پروازهای تجسسی در مناطق پرتنش مرز روسیه و اروپا بود تمرکز داشت «و در تمام مدتی که واشنگتن اعلام کرد از آن خارج می‌شود و تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا آن را به قانون تبدیل کرد، تلاش کرد آن را حفظ کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش در خروج از معاهده آسمان باز با ناتو تجدید نظر نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف متذکر شد روسیه بر روی حفظ این معاهده که موضوع آن آزادی پروازهای تجسسی در مناطق پرتنش مرز روسیه و اروپا بود تمرکز داشت «و در تمام مدتی که واشنگتن اعلام کرد از آن خارج می‌شود و تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا آن را به قانون تبدیل کرد، تلاش کرد آن را حفظ کند».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ایالات متحده به جای آنکه مسئولانه رفتار کند و برای عدم نابود شدن عناصر باقی‌مانده از امنیت اروپا اعلام آمادگی کند، به ما گفت که تصمیم قاطع گرفته و به معاهده آسمان باز برنمی‌گردد. دیگر هیچ دلیلی نمی‌بینیم در باره این مسئله با آمریکا صحبتی داشته باشیم».

ریابکوف در ادامه گفت: «هنگامی که مشاهده کردیم تقریباً دو روز پیش از امضای لغو معاهده آسمان باز توسط رئیس جمهور آمریکا، دومین هواپیمای آمریکایی مربوط به این معاهده از منطقه خارج شد، حتی کسانی که به قصه و افسانه باور داشتند نیز همه چیز را فهمیدند. هیچ بازگشتی وجود ندارد و مشارکت روسیه در معاهده آسمان باز برای همیشه به اتمام رسیده است».

در ادامه از ریابکوف پرسیده شد آیا عدم اعلام خروج از این معاهده به کانادا و مجارستان به امید دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا ظرف روزهای آتی و امیدواری نسبت به احیای این معاهده مرتبط است؟

این دیپلمات روس در پاسخ ضمن توضیح درباره اجرایی شدن قانون خروج از این معاهده ظرف ده روز آینده گفت: «ما تحت هیچ شرایطی تعلل نمی‌کنیم اما به طور دقیق، از قانون‌گذاری در روسیه پیروی می‌کنیم. زمان‌بندی نامه خروج از این معاهده بحثی فنی است اما در آینده نزدیک و در پی تصویب قانون مربوط به آن، مورد اجرا قرار خواهد گرفت».

ریابکوف همچنین متذکر شد، طبق مفاد این معاهده، اعلام خروج از آن نیازمند تشکیل کنفرانسی با حضور کشورهای عضو خواهد بود که در این خصوص نیز تعللی صورت نخواهد گرفت.

نظرات بینندگان