arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

روسیه: تنها در صورت رفع تحریم ها، با ناسا همکاری می کنیم

رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد که طرف روسی تنها در صورت لغو تحریم ها علیه شرکت های وابسته به این نهاد فضایی روس، آماده همکاری با ناسا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد که طرف روسی تنها در صورت لغو تحریم ها علیه شرکت های وابسته به این نهاد فضایی روس، آماده همکاری با ناسا است.

دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه در کاتال تلگرامی خود نوشت: ما مخالف همکاری نیستیم اما تنها راه آن رفع لغو تحریمها علیه شرکتهای روسکاسموس است."

پیش از این ، بیل نلسون ، رئیس ناسا در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که همکاری بین ایالات متحده و روسیه در فضا منحصر به فرد است و نباید متوقف شود.

اما روگوزین گفت که روسکاسموس به دلیل تحریم های ایالات متحده در زمینه تأمین میکروالکترونیک ، نمی تواند چندین ماهواره را به مدار بفرستد.

در پایان سال گذشته ، ایالات متحده چندین شرکت خارجی از جمله شرکت روسکاسموس ، مرکز پیشرفت موشکی و فضایی و رئیس انستیتوی علمی شرکت دولتی روسیه را تحریم کرد.

پس از اعمال محدودیت ها ، مدیر کل روسکاسموس برای لغو این تحریم ها به دلیل "یک هدف مشترک" در فضا از دولت ایالات متحده درخواست کرده بود

هفته گذشته (4 ژوئن )، دیمیتری روگوزین رئیس روسکاموس با بیل نلسون رئیس ناسا ، مکالمات تلفنی انجام داد. موضوع اصلی گفت و گو ادامه همکاری روسیه و آمریکا در زمینه فضا ، در درجه اول در چارچوب برنامه ایستگاه فضایی بین المللی بود.

رئیس روسکاسموس تحریمهای اعمال شده توسط دولت آمریکا علیه بنگاههای صنعت فضایی روسیه را برای رئیس ناسا توضیح داد که این موضوع تعامل بین دو طرف را به میزان قابل توجهی پیچیده می کند.

روسیه هفته گذشته پس از امضای لایحه خروج از پیمان آسمان های باز تهدید کرده بود که در صورت عدم لغو تحریم ها از سوی واشنگتن، مسکو از ایستگاه فضایی بین المللی نیز خارج می شود.

رییس آژانس فضایی روسیه که مسکو در سال ۲۰۲۵ از ایستگاه فضایی بین المللی خارج می شود مگر اینکه واشنگتن تحریم های بخش فضایی که مانع پرتاب ماهواره از جانب روسیه شده را لغو کند.

دیمیتری روگوزین رییس آژانس فضایی روسیه گفت که مسکو به علت تحریم های واشنگتن در پرتاب بعضی از ماهواره ها دچار مشکل است به این علت که نمی تواند برخی از ریزتراشه های لازم در برنامه فضایی خود را وارد کند.

وی اعلام کرد که روسیه بیش از اندازه کافی راکت دارد اما هیچ چیزی برای پرتاب آنها ندارد.

نظرات بینندگان