arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

واشنگتن پست: روسیه به ایران ماهواره پیشرفته می فروشد / توانایی های ماهواره «کاناپوس وی» چیست؟

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست پنجشنبه ۲۰ خرداد به نقل از مقا‌م‌ها و منابع مطلع آمریکایی نوشته است، روسیه در تدارک ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران است که تهران را قادر می‌کند اهداف نظامی بالقوه را در خاورمیانه ردیابی کند. واشنگتن پست می‌گوید، روسیه قرار است یک ماهواره «کاناپوس وی» ساخت این کشور که به دوربین با کیفیت بالا مجهز است به ایران بدهد که می‌تواند ظرف چند ماه از روسیه به مدار زمین پرتاب شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست پنجشنبه ۲۰ خرداد به نقل از مقا‌م‌ها و منابع مطلع آمریکایی نوشته است، روسیه در تدارک ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران است که تهران را قادر می‌کند اهداف نظامی بالقوه را در خاورمیانه ردیابی کند.

واشنگتن پست می‌گوید، روسیه قرار است یک ماهواره «کاناپوس وی» ساخت این کشور که به دوربین با کیفیت بالا مجهز است به ایران بدهد که می‌تواند ظرف چند ماه از روسیه به مدار زمین پرتاب شود.

این گزارش اضافه کرده است، این ماهواره پیشرفته می‌تواند توانایی رصد ایران در منطقه خاورمیانه را بسیار افزایش دهد.

واشنگتن پست به نقل از این مقامات که نام آنها فاش نشده،ادعا کرده ماهواره «کاناپوس وی» امکان نظارت مستمر ایران بر امکانات و تاسیسات مختلف از جمله پالایشگاه‌های نفت در حوزه خلیج فارس، پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پادگان‌های عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند٬ را فراهم می‌کند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع مطلع مدعی شده است: به رغم این که ماهواره «کاناپوس وی» به عنوان محصولی غیر نظامی در بازار عرضه شده است، اما مقام‌های نظامی ایران به شدت به دنبال آن بوده‌اند و از سال ۲۰۱۸ سفرهای متعددی به روسیه انجام دادند تا بتوانند در مذاکرات در این‌باره به توافقی دست یابند.

این منابع اضافه کرده‌اند، کارشناسان روسی بهار امسال به ایران سفر کردند تا نیروهای ایرانی را برای هدایت این ماهواره  آموزش دهند.

این خبر در آستانه نخستین دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده است.

واشنگتن پست نوشته است، پرتاب قریب الوقوع ماهواره ساخت روسیه برای ایران، مورد دیگری است که به فهرست طولانی موارد اختلافات و مناقشه در روابط بین مسکو و واشنگتن اضافه خواهد شد.

طبق این گزارش، مخالفان و منتقدان بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام هم احتمالا از ارائه این ماهواره به ایران استفاده کرده و این موضوع را طرح خواهند.

مقام‌های مطلع به واشنیگتن پست گفته‌اند، طبق توافق انجام شده با مسکو ، ماهواره جدید ایران در روسیه پرتاب می‌شود و دارای سخت افزار روسی، از جمله یک دوربین با قابلیت تصویر برداری با کیفیت ۱.۲ متر است که پیشرفت قابل توجهی برای توانایی‌های فعلی ایران محسوب می‌شود. هرچند قابلیت این ماهواره هنوز به پای کیفیت ماهواره‌های جاسوسی آمریکا یا ماهواره‌های تجاری نمی‌رسد.

نظرات بینندگان