arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

اردوغان: به بایدن گفتم نظر ما درباره اس ۴۰۰ همانند سابق است

رئیس جمهور ترکیه دیدار با همتای آمریکایی خود را مفید و صمیمانه توصیف و تصریح کرد: نظر ما در مورد اس ۴۰۰ همانند سابق است، این موضوع را به جناب بایدن نیز اعلام کردم، همچنین رویکرد خود در مورد جنگنده‌های اف ۳۵ را نیز بیان کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس جمهور ترکیه دیدار با همتای آمریکایی خود را مفید و صمیمانه توصیف و تصریح کرد: نظر ما در مورد اس ۴۰۰ همانند سابق است، این موضوع را به جناب بایدن نیز اعلام کردم، همچنین رویکرد خود در مورد جنگنده‌های اف ۳۵ را نیز بیان کردم.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی پس از پایان دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سران ناتو در مقر این سازمان در بروکسل پایتخت بلژیک گفت: دیداری بسیار مفید و صمیمی با بایدن داشتیم، اراده قوی برای آغاز همکاری‌های پربار بر پایه احترام و منافع دو جانبه را مشاهده کردیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در این دیدار تبادل نظر جامعی هم درباره موضوعاتی که اختلاف نظر داریم و هم فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مشترک کردیم، افزود: از نظر ما مشکلی در روابط ترکیه و آمریکا نیست که قابل حل نباشد و بسترهای همکاری ما گسترده تر و غنی تر از مشکلات است.

اردوغان ادامه داد: نظر ما در مورد اس 400 همانند سابق است، این موضوع را به جناب بایدن نیز اعلام کردم، همچنین رویکرد خود در مورد جنگنده‌های اف-35 را نیز بیان کردم.

دیدار روسای جمهور ترکیه و آمریکا پس از 140 روز در حالی در حاشیه نشست ناتو برگزار شد که تنها تماس تلفنی آنها از سوی بایدن و به منظور اطلاع رسانی درباره نسل کشی ارامنه از سوی عثمانی انجام گرفت.

طرف ترک در حالی محور مذاکرات را روابط دو جانبه و موضوعات سامانه موشکی اس 400 و جنگنده اف 35 عنوان کرده بود که طرف آمریکایی، مدیترانه شرقی، قره باغ، افغانستان و ایران را جزو محورهای این مذاکرات نیم ساعته اعلام کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با گفتگو با بایدن پیرامون خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: اگر نمی‌خواهند که از افغانستان خارج شویم، حمایت آمریکا از ما در امور دیپلماتیک، لجستیک و مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. ایده خود برای همکاری با پاکستان و مجارستان در تامین امنیت فرودگاه کابل را با بایدن در میان گذاشتم.

نظرات بینندگان