arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

احتمال تشکیل دولت لبنان در ۴۸ ساعت آینده

منابع مطلع لبنانی می‌گویند که سعد الحریری طی روزهای آتی لیست وزرای خود را به رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: پس از مخالفت صریح حزب «حرکة أمل» و حزب‌الله لبنان با استعفا و کنار کشیدن «سعد الحریری»، منابع لبنانی از برداشته شدن گام‌های مثبتی در راستای تشکیل دولت خبر می‌دهند.

به نوشته وبگاه النشره، در این میان «دار الفتوای» لبنان و شخصیت‌های پیشین دولت الحریری نیز مخالف کناره‌گیری وی از تشکیل کابینه و معرفی فرد دیگری شده و خواستار آغاز دور جدید گفت‌وگوها و رایزنی‌ها شده‌اند.

در این میان «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز رایزنی‌های پشت پرده خود با طرف‌های داخلی و خارجی از جمله رئیس‌جمهور لبنان و فرانسه را پیش می‌برد و به نظر می‌رسد که فضای داخلی و خارجی همراستا با تشکیل دولت از سوی سعد الحریری و نه بالعکس پیش می‌رود.

منابع سیاسی در لبنان گفته‌اند که «علی حسن خلیل» معاون سیاسی «نبیه بری» دیدارهایی با شخصیت‌های لبنانی در راستای هماهنگی مواضع برای تشکیل دولت سعد الحریری انجام داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که با «جبران باسیل» نیز امروز یا فردا دیدار کنند.

در این میان به گفته منابع نزدیک به سعد الحریری به وبگاه النشره، الحریری در صدد ارائه لیست جدید کابینه خود متشکل از ۲۴ وزیر به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در روزهای چهارشنبه تا جمعه همین هفته است.

در تمامی این تحولات که امیدها برای تشکیل دولت لبنان پس از هشت ماه از معرفی «سعد الحریری» برای تشکیل کابینه را افزایش داده، جنبش امل و حزب‌الله نقش کانونی دارند و اصرار آن‌ها به تشکیل کابینه سعد الحریری و ممانعت از کناره‌گیری وی، سهم به سزایی داشته است.

روز یکشنبه برخی منابع لبنانی گفته بودند که «سعد الحریری» نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید لبنان قصد دارد استعفا کند.

نظرات بینندگان