arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

کرملین: ایران از محورهای گفت‌وگوهای پوتین و بایدن است

دستیار کرملین تصریح کرد که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در دیدار آتی خود در ژنو قصد دارند به طیف وسیعی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران بپردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس:  «یوری یوشاکف» دستیار کرملین امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص محور گفت‌وگوهای آتی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دو طرف قصد دارند در نشست ۱۶ ژوئن (۲۶ خردادماه) خود در شهر «ژنو» سوئیس در خصوص تمامی مسائل مهم از جمله مسائل دوجانبه حل نشده، ثبات راهبردی و درگیری‌های منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد، وی در این خصوص توضیح داد: «تقریباً تمامی موضوعاتی که هم ایالات متحده و هم ما را نگران می‌کند در نسخه نهایی دستورکار (نشست پوتین و بایدن) قرار داده شده است. این موضوعات به ویژه شامل وضعیت فعلی روابط روسیه و آمریکا و چم‌انداز آتی آن‌ها، ثبات مهم راهبردی و موضوعات مربوط به امنیت سایبری می‌شوند. موضوعات دوجانبه خاص که نیازمند راه‌حل‌هایی هستند نیز مورد بحث قرار می‌گیرند».

این دیپلمات روس همچنین ادامه داد: «موضوعات مربوط به همکاری اقتصادی، اقلیمی، قطب شمال و مبارزه با همه‌گیری کرونا نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد».

یوشاکف همچنین اشاره کرد که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا قصد دارند به مسائل منطقه‌ای از جمله ایران بپردازند و در این خصوص توضیح داد: «موضوعات منطقه‌ای چون اوضاع خاورمیانه (غرب آسیا)، سوریه، لیبی، افغانستان، ناگورنو-قره باغ، شبه‌جزیره کره و موضوع هسته‌ای ایران و اوکراین نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت که البته ممکن است موضوعات دیگری نیز مطرح شود».

دستیار کرملین در ارتباط با تیم روس که قرار است در سفر به ژنو، پوتین را همراهی کنند، توضیح داد که هیأت روس شامل «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور مربوط به سوریه و «دیمیتری کوژاک» معاون رئیس ستاد دفتر اجرایی رئیس‌جمهور روسیه می‌شوند.

یوشاکف سپس با اشاره به افرادی که در سفر به ژنو همراه پوتین هستند، ادامه داد: «این نشان می‌دهد که اوکراین و سوریه در میان موضوعاتی قرار دارند که رؤسای جمهور به آن‌ها خواهند پرداخت».

از زمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تنش‌ها میان واشنگتن و روسیه در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی واشنگتن به مسکو در خصوص تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین حمله سایبری به نهادهای دولتی و امنیتی آمریکا تشدید شده است.

دولت بایدن همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به بهانه نقش این کشور در حمله سایبری به نهادها و سازمان‌های دولتی و امنیتی آمریکا وضع کرده است و مدعی است که دولت روسیه در مسموم کردن «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌های مخالف «ولادیمیر پوتین» نقش داشته است که البته دولت روسیه تمامی این اتهامات را بی‌اساس خوانده است

نظرات بینندگان