arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ خرداد ۱۳۷۷: بنیاد مستضعفان گنجینه عظیمی از اسناد مهم قبل از انقلاب را دارد

خاطرات آیت الله هاشمی: به مركز اسناد بنياد مستضعفان رفتيم. از كتابخانه، مخزن اسناد، برنامه انتشارات تاريخ معاصر، بانك اطلاعات و بخشى از اسناد بازديدكردم. گنجينه عظيمى از اسناد مهم جمع شده؛ عمدتاً از خانه طاغوتى‌ها، همراه با مصادره اموال آنها به‌دست‌آمده است. حدود پنج ميليون سند شده و منبع‌خوبى براى تحريرتاريخ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [عبدالله] نظرى، از علماى مازندران، آمد. از اوضاع‌كشور اظهارنگرانى‌شديد نمود و انتقاداتى از دفتر رهبرى و وضع دادگاه و رفتار با بعضى از ائمه‌جمعه و دخالت در انتخابات داشت. از من خواست كه براى اصلاح دفتر و نيز حمايت از دولت دخالت‌كنم. در ملاقات‌هاى گذشته، بيشتر براى امور منطقه درخواست داشت.

آقاى [سیدمهدی] يثربى، امام‌جمعه كاشان آمد. ايشان هم از من خواست‌كه دخالت‌كنم و جلوی خطرناك‌شدن اوضاع را بگيرم و استناد به گفته خودم كردكه قبلاً گفته بودم، هروقت به من نياز بود، برمى‌گردم. گفت، امروز در مجلس بوده و جمعى از نمايندگان، تأكيد داشته‌اندكه اصلاح امور، فقط كار من است. نمونه‌هايى از مشكلات اقتصادى و ركود و بى‌تصميمى دولت را مثال زد و خواست از [خواهرزاده‌شان]، آقاى [حسین] محلوجى، حمايت‌كنم‌كه اذيتش نكنند.

عصر آقاى [محمد] باقريان، معاون ریيس‌جمهور [و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی] آمد. تحليلى ارایه داد و پيشنهادهایی براى اصلاح امور داشت. با رهبرى و ریيس‌جمهور هم صحبت‌كرده است. خواست‌كه براى پيداكردن راه‌حل‌هاى درست كمك‌كنم. قرارشد، راهكار مشخص ارایه دهند. تذكراتى دربارة نواقص تحليلش دادم.

دكتر [علیرضا] مرندى، [پزشک معتمد رهبری] آمد. وضع حال آيت‌الله خامنه‌اى را گفت‌كه همان كسالت قلبى است و ضعف را معلول قطع استفاده از مُسكّن نيرومندى  مى‌داند كه به خاطر درد دست استفاده مى‌كرده‌اند. از من خواست، براى‌كم‌كردن مسئوليت‌ها و بار سنگين‌كارهاى ايشان و نيز اصلاح دفتر ايشان، دخالت‌كنم.

به مركز اسناد بنياد مستضعفان رفتيم. از كتابخانه، مخزن اسناد، برنامه انتشارات تاريخ معاصر، بانك اطلاعات و بخشى از اسناد بازديدكردم. گنجينه عظيمى از اسناد مهم جمع شده؛ عمدتاً از خانه طاغوتى‌ها، همراه با مصادره اموال آنها به‌دست‌آمده است. حدود پنج ميليون سند شده و منبع‌خوبى براى تحريرتاريخ است. در جمع‌كاركنان، آقاى [محسن] رفيق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان]، خوش‌آمد گفت و من در اهميت و ارزش كار مركز صحبت‌كردم.

شب در منزل، جمعى از همسران وزراى دولتم، میهمان عفت بودند. [خانم خیرالنساء عسکریان]، همسرآقاى كرباسچى، از رفتار با شوهرش گله دارد.

نظرات بینندگان