arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

وقتی که آمریکا شهروندانش را زنده در آتش سوزاند + عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مشرق نوشت: واقعه واکو یکی از بحث برانگیزترین وقایع تاریخ ایالات متحده است که برخی معتقدند لکه ننگی در تاریخ حقوق بشر آمریکا محسوب می شود.

شاخه داویدیان یکی از شاخه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این شاخه در سال ۱۸۳۰ در آمریکا توسط فردی بنام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد؛ او تحصيلات رسمى نداشت، اما كليه نوشته‌هايى كه به آنها دسترسى داشته را خوانده ‌بود و با مطالعات مشتاقانه ‏اى كه روى كتاب مقدس به ويژه كتاب دانيال و مكاشفه انجام داده بود به بازگشت حتمى مسيح قانع شده بود. ويليام ميلر، بازگشت مسيح را طبق فرازهايى از كتاب مقدس مانند رساله دوم پطروس و دانيال، سال 1843 ميلادي پيش ‏بينى كرد و در سال 1841 ميلادي اين نظريه خود را منتشر كرد.

شاخه داویديان تا سال ۱۹۵۵ همچنان بعنوان یک شاخه ادونتیست شناخته می‌شد. شاخه داوودیه هم به ظهور منجی باور دارد و برای آن تاریخ ۱۸۴۳ را نیز تعیین کرد كه با محقق نشدن اين پيش ­بيني، این شاخه کم‌کم به فرق گوناگونی تقسیم گردید. ادونتیست‌های تبشیری، کلیسای مسیحی ادونت، کلیسای خدا و عیسی مسیح از مهمترین فرق منشعب از شاخه داوودیه‌ است. ورنن وین هوول رهبر شاخه داویدیان که بعدها نام خود را به دیوید کورش (David Koresh) تغییر داد، از مهمترین رهبران این شاخه ‌است.



دیوید کورش، رهبر شاخه داویدیان



شاخه داویدیان

شاخه داویدیان یک شاخه پروتستان است که در سال 1955 توسط گروهی از اعضای این شاخه که جدا شده بودند، تاسیس شد. با پیوستن اعضای بیشتری به این گروه، رهبر گروه کلیسا را به تپه ه­ای چند مایل دورتر منتقل کرد و نام آن محل را مونت کارمل نهاد.






تصاویر سایت مونت کارمل


چند سال بعد، این گروه دوباره نقل مکان کرد و این بار به محل بزرگتری در شرق شهر منتقل شد. در سال 1959 فلورنس هاتف (همسر ویکتور هاتف) اعلام کرد که مسیح برای بار دوم ظهور خواهد کرد و از اعضای گروه خواست در آنجا جمع شوند و منتظر ظهور ناجی باشند. بسیاری از آنها شروع به ساخت خانه کردند، برخی در چادرها و برخی دیگر در اتوبوس­ها ساکن شدند و اغلب آنها مایملک خود را فروختند. با عدم تحقق ظهور ناجی کنترل مونت کارمل به بنجامین رودن سپرده شد و با مرگ وی به همسرش لوییس رسید. لوییس پسرش جرج را برای مقام رهبری مناسب نمی­دانست و از این رو ورنون هاول، که بعدها به دیوید کورش مشهور شد، را جانشین خود معرفی کرد. در سال 1984 جلسه­ ای برگزار شد که در نهایت منجر به انشعاب گروه شد. دو گروه تشکیل شدند که گروه اول به رهبری ورنون هاول خود را شاخه داویدیان معرفی کردند و رهبری گروه دوم را نیز جرج رودن سپرده شد. بعد از این جدایی جرج رودن، هاول و پیروانش را از مونت کارمل بیرون کرد و آنها به ایالت تگزاس رفتند.

پس از مرگ لوییس و تصدیق صحت وصیتنامه وی در ژانویه 1987، هاول اقدام به بازپس ­گیری کنترل مونت کارمل کرد. برای تحقق این هدف هاول به پلیس مراجعه کرد و ادعا کرد رودن به علت سواستفاده از اجساد گناهکار است. تا 31 اکتبر 1987 ماموران دولتی از پیگیری اتهامات بدون وجود مدرک امتناع کردند. در نهایت 3 نوامبر 1987 هاول و 7 تن از همراهانش به صورت مسلح به مونت کارمل حمله کردند تا از اجساد موجود در آنجا عکسبرداری کنند. جرج رودن به آنها تذکر داد که از آنجا بیرون بروند و برای این کار از اسلحه یوزی استفاده کرد. دپارتمان پلیس پس از 20 دقیقه مداخله کرد. کلانتر با هاول تماس تلفنی برقرار کرد و از او خواست به درگیری خاتمه دهد.

در 21 مارس 1988 جرج رودن به دلیل اظهارات تهدیدآمیزش در دادگاه مبنی بر آلوده کردن اعضای دادگاه تگزاس به ویروس ایدز در صورت صدور رای به نفع هاول، بازداشت شد. فردای آنروز پری جونز، هاول و برخی پیروانش به مونت کارمل نقل مکان کردند.

چرا به مونت کارمل حمله شد؟

  • جف لیتل و وین مارتین، دو تن از اعضای شاخه داویدیان بودند که با رایانه­ های موجود در سایت مونت کارمل به بررسی ATF و فعالیت­ها آن می ­پرداختند. به نظر می­رسد آنها به اطلاعاتی محرمانه دست یافته بودند که ATF را نگران کرده و آنها را مجاب کرده بود که برای جلوگیری از انتشار این اطلاعات به مونت کارمل حمله کنند.
    موضوع از این قرار است که در آوریل 1991، کشتی­ های نیروی دریایی در حالی در ساحل پهلو گرفتند که بار آنها هلیکوپترهایی مملو از سلاح بود. این سلاح­ ها که از سربازان عراقی گرفته شده بودند، به صورت غیرقانونی و به گونه ­ای وارد شده بودند که قابل ردگیری نبودند. سپس هلیکوپترها به اوکلاهاما فرستاده شدند، تا در  آنجا در بین تبهکاران خیابانی این منطقه توزیع شوند. همانطور که اشاره شد، این سلاح­ها قابل ردیابی نبودند و این تبهکاران که با ای تی اف
    داد و ستدهای پنهانی داشتند، به راحتی می­ توانستند از این سلاح ­ها استفاده کنند. به نظر می ­رسد که جف و وین به این اطلاعات دست یافته بودند و قصد داشتند آن را منتشر کنند.

  • کورش و پیروانش به انبار کردن اسلحه های غیرمجاز متهم شده بودند. مقامات با بررسی این اتهامات تصمیم به گرفتن حکم تفتیش کمپ گرفتند. مارک برالت، یکی از اعضای پیشین شاخه داویدیان ادعا کرده بود که کورش با ترکیب اجزای دو سلاح ام-16 و آی آر-15 نوعی تیربار درست کرده است. بر اساس اظهارات دیوید آگویلیرا، مامور اداره نظارت بر الكل، دخانيات، سلاحهاي گرم و مواد منفجره در 25 فوریه 1993 در پیشگاه دنیس گرین، رئیس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده شاخه داویدیان، اعضای این شاخه سلاح­ های متعددی را به صورت قانونی از فروشندگان قانونی خریداری کرده بودند. با اینکه هیچکدام از این سلاح ­ها نه غیرقانونی بودند و نه از مراجع غیرقانونی خریداری شده بودند، آگویلیرا در برابر قاضی اظهار کرد که بنا به تجربه شخصی وی، خریدهای اینچنینی با هدف ساخت سلاح­های غیرقانونی شکل گرفته است.

  • اف بی آی ادعا می­کرد که افراد داخل مونت کارمل توسط دیوید کورش زندانی شده بودند و وی به آنها اجازه خروج از کمپ را نمی­داد. اما شیلا مارتین یکی از بازماندگان شاخه داویدیان زندگی در مونت کارمل و دیوید کورش را این گونه تشریح می­کند: "کورش می­ دانست حق با اوست و در راه عقیده­ اش مبارزه کرد. وی هیچگاه ادعا نکرد مسیح است. همه ما همچون دوران مسیح با برادران و خواهران دینی خود در کنار هم زندگی می­کردیم. ما از وی پیروی می­کردیم، زیرا وی در تدریس کتاب مقدس بی­ همتا بود و چشم ما را به روی جهان می­ گشود. وی فردی بسیار مطلع بود و تمامی استدلالاتش بر پایه برهان­ های عقلی و منطقی بیان می ­شدند. او نیز همچون ما زندگی عادی داشت. بر خلاف مطالب عنوان شده تنها یک همسر داشت و صاحب یک فرزند بود. او نیز همچون دیگر افراد به کارهای روزمره می ­پرداخت، گیتار می­نواخت، کار می­کرد و با دیگران ارتباط برقرار می­ کرد.


    فیلم1 : یکی از جلسات درس دیوید کورش (لینک دانلود)


  • کورش به فساد اخلاقی و آسیب رسانی به زنان و کودکان متهم شده بود. پرونده اتهامات مربوط به فساد اخلاقی کورش در سال 1992 بسته شد و پلیس نتوانست هیچ مدرکی دال بر تایید این اتهامات پیدا کند. جوی اسپارکز، یکی از مسئولین پیگیری این اتهامات پس از بسته شدن پرونده کورش گفت: "ما از اینکه نتوانستیم هیچ مدرکی دال بر گناهکار بودن کورش پیدا کنیم، بسیار عصبانی بودیم، اما کاری از دستمان بر نمی ­آمد."


    دیوید کورش به همراه همسر و دو فرزندش


50 روز محاصره

محاصره واکو در 28 فوریه 1993 آغاز شد و 50 سال بعد در 19 آوریل با خشونتی کم نظیر به پایان رسید. محاصره زمانی آغاز شد که اداره نظارت بر الكل، دخانيات، سلاحهاي گرم و مواد منفجره اقدام به اجرای حکم تفتیش در محدوده شاخه داویدیان در مرکز مونت کارمل کرد. این منطقه در فاصله 14 کیلومتری شمال شرق واکو در تگزاس واقع شده است. در 28 فوریه و کمی پس از تلاش برای اجرای حکم تفتیش، درگیری مسلحانه شدیدی شروع شد و حدود 2 ساعت به طول انجامید. در جریان این درگیری­ ها 4 مامور و 6 نفر از اعضای شاخه داویدیان کشته شدند. به دلیل ناکامی اداره نظارت بر الكل، دخانيات، سلاحهاي گرم و مواد منفجره در اجرای حکم تفتیش، اف بی آی منطقه را محاصره کرد. محاصره 50 روز بعد یعنی هنگامی که حمله دوم صورت گرفت و آتش کمپ اعضای شاخه داویدیان را فراگرفت، به پایان رسید. 76 نفر در جریان این آتش سوزی کشته شدند که 24 نفر از آنها جزو اتباع بریتانیا بودند. در بین کشته­ شدگان 20 نفر کودک و دو خانم باردار نیز حضور داشتند و دیوید کورش، رهبر شاخه نیز در جریان آتش­ سوزی کشته شد.


تصویر یکی از کودکان که در جریان آتش سوزی کشته شدند


فیلم 2: صحنه هایی تکان دهنده و غم انگیز از واقعه واکو (لینک دانلود)


نکات بحث برانگیز:

  • علت رسمی حمله به مونت کارمل جستجو به دنبال سلاح ­های غیرقانونی اعلام شده بود. همه سلا­ح­ های خریداری شده توسط شاخه داویدیان توسط فردی به نام پل راتا خریداری شده بودند. وی و کورش به صورت قانونی در فروشگاه­ های اسلحه به خرید و فروش سلاح می ­پرداختند. آنها از این فروشگاه­ ها به عنوان فرصتی برای برقراری رابطه با مردم و دعوت آنها به پیوستن به گروه خود، استفاده می ­کردند.

  • ای تی اف هفته­ ها پیش از حمله به مونت کارمل، خانه­ ای در نزدیکی محل اسکان شاخه داویدیان را مجهز کرده بود و با تجهیزاتی کاملا پیشرفته کمپ مونت کارمل را تحت نظر گرفته بود. ای تی اف پس از آنکه نتوانست سلاح­ های ادعا شده را در مونت کارمل پیدا کند، ادعا کرد که راتا در روز حمله به نمایشگاه سلاح رفته بود و سلاح­ ها را برای فروش با خود به آنجا برده بود. حال این سوال مطرح می­شود که ای تی اف چگونه نتوانسته بود با توجه به هفته­ ها عملیات مخفی و استفاده از دستگاه­های پیشرفته، متوجه شود که پل راتا آن روز صبح مونت کارمل را ترک کرده بود. با توجه به این که ادعا می­شد حجم زیادی سلاح در مونت کارمل وجود دارد و راتا آنها را صبح روز حمله به نمایشگاه سلاح برده است، وی می­ بایست از کامیون یا یک ون استفاده می­کرد تا بتواند این سلاح­ ها را جابجا کند و مشاهده یک کامیون یا ون نباید برای ای تی اف کار چندان دشواری باشد.

  • استفاده از حجم زیادی از نیروها و ماشین­ های جنگی برای موضوع کم اهمیتی نظیر شاخه داویدیان، در تاریخ ایالات متحده بی­ سابقه بوده است. ادعای ای تی اف این بود که شاخه داویدیان می ­بایست به دلیل نگهداری و داد و ستد سلاح، 200 دلار مالیات پرداخت کند و این گروه به صورت غیرقانونی از پرداخت آن سر باز زده است. جالب این است که ای تی اف و اف بی آی در جریان 50 روز محاصره چندین میلیارد دلار خرج کردد تا 200 دلار به بودجه دولت باز گردد!

  • چه کسی ابتدا شلیک کرد؟ رولند بالستور، یکی از اعضای تیم ای تی اف که مسئولیت محافظت از درب جلویی را بر عهده داشت، به ماموران پلیس و نیروهای ویژه واکو گفت فکر می­کند که اولین شلیک از سوی یکی از اعضای تیم ای تی اف که مسئول مقابله با سگ­های شاخه داویدیان بود، بوده است، اما بعدها و در جریان بررسی­های صورت گرفته وی اصرار داشت که اولین شلیک از سوی اعضای شاخه داویدیان صورت گرفته است. بالستور در جلسات بعدی دادگاه از سوی دولت فراخوانده نشد. اعضای شاخه داویدیان ادعا می­کنند که پس از اولین شلیک اعضای تیم درب جلویی شلیک کردند و اعضای این شاخه برای محافظت از خود اقدام به شلیک کردند.


    فیلم  3 (لینک دانلود)

    در این فیلم مشاهده می‌کنیم که ماموران پلیس در پشت ماشین‌ها سنگر گرفته‌اند و از جلو به خانه حمله می‌کنند. دو تیم چهار نفره نیز از کنار ساختمان و از طریق نردبان با بالای سقف می‌روند.
    همانطور که مشاهده می‌شود تیری به زمین خاکی اطراف ماشین‌ها برخورد نمی‌کند، چراکه در اینصورت می‌بایست شاهد بلند شدن خاک از روی زمین باشیم. به ماشین‌ها نیز گلوله‌ای اصابت نمی‌کند و ماشین‌ها کاملا سالم‌اند و حتی یک شیشه هم نشکسته است. صدای سلاح‌های خودکار که در این فیلم شنیده می‌شوند، مربوط به سلاح‌های ام.پی-5 و ام-16 است که توسط مامورین ای تی اف مورد استفاده قرار گرفته است.


    فیلم 4 (لینک دانلود)

    در این صحنه دو تیم چهار نفره از مامورین ای تی اف ماموریت دارند ظرف مدت 30 ثانیه به سقف ساختمان برسند و آنجا را تخلیه کنند. همانطور که مشاهده می‌شود هیچکس به این مامورین که در حال بالا رفتن از ساختمان هستند، شلیک نمی‌کند و آنها با خیال راحت در حال بالا رفتن از نردبان هستند. چند نفر از مامورین نیز سلاح‌های کاملا خودکار با خود حمل می‌کنند که در فیلم مشخص شده‌اند.

    با این بهانه که در مونت کارمل آزمایشگاه ­های مواد وجود دارد، بالگردهایی از گارد ملی تگزاس و آلاباما قرض گرفته شد. با این وجود در بین اتهاماتی که مبنای حکم بازداشت قرار گرفتند، هیچ موردی مبنی بر وجود این آزمایشگاه ­ها وجود نداشت. گزارش­های منتشر شده از سوی دولت ادعا می­ کنند که این بالگردها تنها برای منحرف کردن فکر اعضای کمپ استفاده شدند و همه خدمه پرواز تنها به سلاح کمری 9 میلیمتری مسلح بودند و هیچ شلیکی از سوی آنها انجام نگرفته است. اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند از بالگردها به سوی ساختمان مونت کارمل شلیک شده است. نخست آنکه بر روی سقف ساختمان مونت کارمل سوراخ هایی وجود دارند که توسط گلوله به وجود آمده اند و تنها هلیکوپترها بودند که می توانستند از بالا به ساختمان شلیک کنند. همچنین در بین کشته شدگان افرادی وجود داشتند که از ناحیه بالای سر تحت اصابت گلوله قرار گرفته بودند. وینستون بلیک یکی از قربانیانی بود که پس از مرگ جسدش مورد کالبدشکافی قرار گرفت و اثر گلوله در قسمت بالایی جمجمه حاکی از آن بود که از بالای سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

    در مقاله هفته ­نامه آستین کرونیکل آمده است: "قبل از آنکه آتش ­سوزی نهایی اتفاق بیفتند، اعضای شاخه داویدیان در مورد شواهد موجود بر روی در ورودی بحث می­ کردند. استیو اشنایدار، یکی از مردان مورد اطمینان دیوید کورش در جریان تماس تلفنی با اف بی آی، به ماموران اف بی آی گفت: "شواهد موجود بر روی درب ورودی، بیانگر آن است که چند گلوله شلیک شده است و چه اتفاقی افتاده است." دیک دیگوئرین، دادستان هوستون، که در طول محاصره اجازه ورود به کمپ را پیدا کرد، در جریان بررسی­ ها شهادت داد که برآمدگی­های ایجاد شده بر روی درب فلزی حاکی از آن است که از گلوله­ ها از بیرون شلیک شده­ اند. دیگوئرین همچنین شهادت داد که تنها لنگه راست در ورودی دارای برآمدگی­های حاصل از شلیک گلوله ­ها بود و لنگه چپ در سالم بود.



  • تصویر در ورودی: محل اصابت گلوله ها در لنگه راست در کاملا مشهود است

    دولت با ادعای اینکه لنگه راست در در جریان آتش­ سوزی گم شده است، از لنگه چپ به عنوان مدرک در دادگاه استفاده کرد. سروان دیوید کیز، از اعضای نیروهای پلیس تگزاس شهادت داد شاهد آن بوده است که دو نفر بلافاصله پس از پایان محاصره، شیئی را وارد یک ون می­کردند که به نظر می­رسد همان لنگه در گمشده است."
  • آخرین شلیک روز اول در ساعت 7 بعد از ظهر رخ داد. مامورین اف بی آی ادعا می‌کردند که این شلیک‌ها از سوی افراد شاخه داویدیان بوده است که در جریان آن یک مامور کشته و یک مامور دیگر نیز اسیر شده‌اند.اما شواهد موجود خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. مایک شرودر 29 ساله که مامور پست بود و طبق معمول برای انجام کارهایش از کمپ بیرون رفته بود، وقتی خبر شروع درگیری را از طریق رسانه‌ها شنید، فورا تصمیم گرفت به خانه برگردد، زیرا همسر و فرزندش در کمپ بودند. مایک به همراه وودی کندریکنر و نورمن آلیسون قصد داشتند با عبور از فنس به خانه بازگردند که درل درایر یکی از مامورین عملیاتی ای تی اف آنها را مشاهده کرد و به سمتشان شلیک کرد. مایک 7 بار تیر خورد. یک تیر به چشم، تیر دیگر به قلب و 5 تیر دیگر به پشتش اصابت کردند. نورمن آلیسون نیز هنگامی که می‌خواست از حصارها بالا رود، دستگیر شد.


    فیلم 5 (لینک دانلود)


    در این فیلم شاهد آن هستیم که 3 نفر از ماموران قصد دارند، از پنجره وارد ساختمان شوند و یک مامور نیز مسئولیت پشتیبانی از آنها را بر عهده دارد. همانطور که مشاهده می‌کنیم، هیچکس به این ماموران شلیک نمی‌کند و آنها با راحتی پنجره را شکسته و وارد خانه می‌شوند. مشاهده می‌کنیم که مامور سوم دو نارنجک به کمربند خود بسته و یک نارنجک دودزا نیز در دستش دارد. پس از اینکه این 3 مامور از پنجره وارد اتاق می‌شوند، مشاهده می‌کنیم که مامور چهارم یک نارنجک دودزا به درون اتاق پرت می‌کند و بدون آنکه نگاه کند، دو بار به صورت رگبار شلیک می‌کند. چرا وی در حالیکه 3 نفر از همکارنش در داخل اتاق هستند، چنین کاری باید انجام دهد؟ همچنین مشاهده می‌کنیم گلوله‌هایی از داخل به بیرون شلیک می‌شوند و همزمان به یک منطقه از دیوار برخورد می‌کنند. اگر این شلیک‌ها از سوی افراد شاخه داویدیان بود، می‌بایست تا زمانی که مطمئن شوند فرد بیرونی مرده است، ادامه پیدا می‌کرد. متوقف شدن شلیک حاکی از آن است که شلیک از سوی مامورین ای تی اف بوده است. هر سه ماموری که داخل ساختمان رفته بودند، از محافظان شخصی بیل کلینتون در جریان مبارزات انتخاباتی وی بودند و هر سه مردند.
  • آتش ­سوزی: در جریان حمله نهایی گاز اشک آور به گونه­ ای خطرناک توسط تانک ها وارد ساختمان شد، که اف بی آی ادعا می کند وجود این گاز با غلظت بالا آغاز کننده آتش ­سوزی بوده است.
    با اینکه دو مورد از سه مورد آتش ­سوزی صورت گرفته در داخل ساختمان رخ دادند، دور از مکان­هایی بودند که گاز از آنجا وارد شده بود، دیوید تیبودئو در مصاحبه خود با مجله سیزن در سال 1999 ادعا کرد که صدمه ­های وارده به ساختمان باعث گسترش گاز شد، به نحوی که "آنها دیوارها و پنجره ­ها را خراب می­کردند تا گاز از ساختمان خارج شود."

    بین سال­های 1993 تا 1999 اف بی آی استفاده از هرگونه ماده آتش ­زا را انکار می ­کرد، اما به دلیل شواهد مستحکم مبنی بر استفاده از این مواد، در نهایت سخنگوی اف بی آی استفاده از این مواد را تایید کرد، اما ادعا کرد که این نارنجک­ها که باعث توزیع گاز سی اس شده ­اند، در ساعت­های اولیه صبح و برای نفوذ به تانکر آب مورد استفاده قرار گرفته ­اند.

    زمانی که در سال 1994 مدارک اف بی آی برای بررسی به کنگره فرستاده شد، صفحه ­ای که مربوط به استفاده از دستگاه ­های آتش­زا بود، گم شد. یکی از اعضای ارشد اف بی آی عنوان کرد در مصاحبه ­اش با مجله نیوزویک اظهار کرد با اینکه بیش از 100 نفر از اعضای اف بی آی از استفاده از این دستگاه ­ها آگاهند، هیچکدام تا سال 1999 صحبتی درباره این موضوع نکردند.
    ماموران اف بی آی چندین دستگاه شنود بر روی دیوارهای ساختمان قرار دارند که در متهم کردن اعضای شاخه داویدیان به شروع درگیری به آنها استناد می­ کنند. اما کیفیت مکالمات به دست آمده از این دستگاه ­ها بسیار پایین و غیرقابل فهم ­اند. علاوه بر این متن مکالمات چندین بار نوشته شده است که هر دفعه با دفعات قبل متفاوت است.
    در 12 می و کمتر از یک ماه پس از وقوع حادثه، مقامات دولتی واکو دستور خاک­برداری و صاف کردن منطقه درگیری را صادر کردند و بدین ترتیب از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ شانسی برای پیدا کردن مدارک بیشتر وجود نداشت.
    دو تن از اعضای دپارتمان مهندسی حفاظت در برابر آتش در دانشگاه مریلند، در بررسی­ هایی مستقل به این نتیجه رسیدند که اعضای کمپ زمان کافی برای فرار در اختیار داشته ­اند و در صورت تمایل می ­توانستند بدون آنکه گرفتار شعله ­های آتش شوند، از ساختمان خارج شوند. در گزارشی دیگر که به نام گزارش آرسون مشهور است عنوان شده است که خرابه­ های ناشی از عملیات قبل ممکن است معابر خروجی احتمالی در غرب ساختمان را مسدود کرده باشد.
    ادعا می‌شد سوراخ‌های ایجاد شده بوسیله تانک‌ها برای فرستادن گاز اشک‌آور به داخل ساختمان بود، اما همانطور که در فیلم مشاهده می‌شود، ابزاری که بر روی این تانک‌ها نصب شده بودند، بسیار بزرگتر از آن بودند که سوراخ ایجاد کنند و به نظر می‌رسد بیشتر برای تخریب بخش‌های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند، تا افراد شاخه داویدیان نتوانند از ساختمان خارج شوند. همچنین در فیلم کاملا مشهود است که با خارج شدن تانک‌ها آتش‌سوزی آغاز می‌شود. توجه کنید که پس از مشاهده شعله‌ها هیچ تلاشی برای خاموش کردن آتش صورت نمی‌گیرد و تانک دوباره وارد ساختمان می‌شود.


    فیلم 6 (لینک دانلود)




  • در 27 مارس روزنامه لندن تایمز از استفاده از تجهیزات فوق پیشرفته استراق سمع توسط اف بی آی خبر داد. نیروی هوایی استراتژیک بریتانیا هواپیمایی مخصوص به آمریکا فرستاد تا بتوانند عکس‌هایی از درون خانه‌ها بگیرند. این کار توسط دوربین‌های حرارتی انجام می‌شدند. این دوربین‌ها که از سقف ساختمان مونت کارمل وارد ساختمان شده بودند، به اف بی آی کمک می‌کردند تا در هر لحظه از چگونگی استقرار افراد شاخه داویدیان آگاه باشد و بتواند عملیات خود را هدایت کند. به همین دلیل نیروهای اف بی آی کاملا آگاه بودند که در هنگام شروع آتش‌سوزی افراد شاخه داویدیان کجا بودند و می‌توانستند به راحتی با خراب کردن بخش‌هایی از ساختمان راه را برای خروج آنها باز کنند. اما به نظر می‌رسد این آگاهی به نیروهای اف بی آِ کمک کرد تا بهتر راه خروج افراد شاخه داویدیان را سد کنند.
  • شواهد به دست آمده از کالبدشکافی
    مدارک کالبدشکافی حاکی از آن است که بیش از 20 نفر از اعضای شاخه داویدیان مورد اصابت گلوله قرار گرفته ­اند که 5 مورد از بین آنها کودکان زیر 14 سال بودند. بازپرس ­های پزشکی که کالبدشکافی را انجام داده ­اند، بر این باورند که برخی از این کودکان نظیر دایلند گنت، کودک 3 ساله ­ای که از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، از طرف اعضای خود شاخه کشته شده ­اند تا مرگ آسانتری داشته باشند و در شعله ­های آتش نسوزند.



    کاترین آندرید پیش از آتش سوزی
    جسد کاترین آندرید پس از سوختن در شعله های آتش


    شاری دویل پیش از آتش سوزی
    جسد شاری دویل پس از سوختن در شعله های آتش



بازتاب حمله به مونت کارمل:
دو تن از اعضای پیشین ای تی اف که در این عملیات شرکت داشتند، اقدامات اف بی آی و ای تی اف در این عملیات را اینگونه توصیف می­کنند: "اقدامات ای تی اف تنفرانگیزند. در این عملیات اصول اولیه اخلاقی و انسانی رعایت نشد. به افرادی که در زندان هستند، احترام بیشتری گذارده می­شود. طبق قانون اساسی ایالات متحده استفاده از تسلیحات نظامی علیه شهروندان آمریکایی غیرقانونی است، اما در این عملیات برای محاصره کمپ مونت کارمل از تانک استفاده شد."


تصویر تانک های استفاده شده توسط ماموران اف بی آی


بازتاب این حمله در درون ایالات متحده بسیار شدید بود. رای انجلمن در برنامه رادیویی KGBS تلویحا اشاره کرد که مقامات دولتی دروغ می ­گویند. وی عنوان کرد که حتی به مصدومان جنگی هم در دوران جنگ رسیدگی پزشکی می­شود، اما هیچ­کس به مجروحان و مصدومان محاصره شده در مونت کارمل رسیدگی نکرد. وی در مکان­های دیگری نیز مکررا دولت و پلیس را دروغگو خواند و از اینکه ای تی اف نتوانست سلاح­های ادعا شده را پیدا کند، انتقاد کرد.

رسانه­ ها نیز از همان روزهای اول تحت سایه سنگین دولت به جوسازی علیه کورش پرداختند و وی را فردی دیوانه، جنایتکار و متجاوز معرفی کردند. اما حقیقت به قدری واضح بود که مجبور شدند به آن اشاره کنند. نکته جالب در پوشش تلویزیونی این ماجرا این است که اف بی آی با این بهانه که نگران جان خبرنگاران است، آنها را از منطقه مونت کارمل بیرون کرد و به 5 مایل دورتر منتقل کرد. رای انجلمن در این باره می­گوید: "اف بی آی کاری کرد که از این به بعد مردم تنها شاهد چیزی باشند که آنها می­ خواهند و می­توانند به هر نحوی که دوست دارند، ماجرا را نشان دهند. این اقدام کاملا مشابه اقدام دولت کمونیستی چین پیش از قتل عام میدان تیانانمن است."



بازتاب حمله به مونت کارمل در درون آمریکا بسیار شدید بود



بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه 88/3/29 و اشاره ایشان به واقعه واکو:
آن چیزى که در این بین از همه بدتر و زشت‌تر به چشم من آمد، این حرفهائى بود که به عنوان دلسوزى از حقوق بشر و سختگیرى به مردم، از زبان این دولتمردان آمریکائى صادر شد که: ما از اینکه با مردم چنین رفتار بشود، مخالفیم؛ ما نگرانیم! شما نگران مردمید؟! شما چیزى به نام حقوق انسان را اصلاً قبول دارید؟! افغانستان را کى‌ به خاک و خون کشید و هنوز هم دارد میکشد؟ عراق را کى‌ زیر چکمه‌ى نظامیان خودش تحقیر کرد؟ در فلسطین چه کسى به دولت صهیونیست ظالم این همه کمک سیاسى و مادى کرد؟ در خود آمریکا – انسان واقعاً تعجب میکند – در زمان دولت همین حزب دموکرات، در زمان ریاست جمهورى شوهر همین بانوئى که حالا اظهار نظر میکند، هشتاد و چند نفر از وابستگان فرقه‌ى داوودى را زنده زنده در آتش سوزاندند. این که دیگر جاى انکار نیست. همین حضرات، همین دموکراتها این کار را کردند. فرقه‌ى داوودى‌ها به قول خودشان دیویدى‌ها – به دلیلى مورد غضب دولت آمریکا قرار گرفتند و به منزلى رفتند و در آنجا متحصن شدند. هر چه کردند، بیرون نیامدند. اینها خانه را آتش زدند و هشتاد تا مرد، زن، بچه تو این خانه، زنده زنده سوختند. شما حقوق بشر میفهمید یعنى چه؟! به نظر من این مسئولان و سیاستمداران اروپائى و آمریکائى قدرى بایستى شرم و حیا را هم براى خودشان وظیفه بدانند. جمهورى اسلامى، پرچم‌دار حقوق انسان است. دفاع ما از مردم مظلوم در فلسطین، در لبنان، در عراق، در افغانستان، در هر نقطه‌اى که مردم مظلوم واقع شدند، نشانه‌ى همین است. نشانه‌ى این است که پرچم حقوق بشر به وسیله‌ى اعتقاد به اسلام، ایمان به اسلام در این کشور برافراشته شده است. ما احتیاج نداریم که براى حقوق بشر کسى ما را نصیحت کند
.


منابع و مآخذ


Justin Sturken and Mary Dore (2007-02-28). "Remembering the Waco Siege". ABC News. Retrieved 2008-06-23.

Marc Breault and Martin King, Inside the Cult, Signet, 1st Printing June 1993, ISBN 978-0-451-18029-2. (Australian edition entitled Preacher of Death).

Ten years after Waco, People Weekly, 2003-04-28

Rep Hughes, William J. (1986). "H.AMDT.777 to H.R.4332". Library of Congress THOMAS. Retrieved August 3, 2010

Neil Rawles (February 2, 2007). Inside Waco (Television documentary). Channel 4/HBO.

Darlene McCormick, "Sheriff says he did not curb probe," Waco Tribune-Herald, October 10, 1993.

"A Believer Says Cult in Texas Is Peaceful, Despite Shootout". New York TImes. 1993-03-06. Retrieved May 27, 2010

Thomas R. Lujan, "Legal Aspects of Domestic Employment of the Army", Parameters US Army War College Quarterly, Autumn 1997, Vol. XXVII, No. 3

Theodore H. Fiddleman, David B. Kopel (1993-06-28). "TF's basis for the assault on Waco is shot full of holes - Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms fatal attack on the article, Showtime At Waco, by Albert K. Bates, Communities Magazine, Summer 1995Branch Davidian complex in Waco, Texas - Column". Insight on the News. Retrieved 2008-04-03

article, Showtime At Waco, by Albert K. Bates, Communities Magazine, Summer 1995

William Gazecki (2003). Waco - The Rules of Engagement (Film documentary). New Yorker Video.

FBI. "Report to the Deputy Attorney General on the Events at Waco, Texas/Child Abuse". Retrieved 2009-01-08.

"U.S. ignores religion's fringes". USA Today. 2001-10-04. Retrieved May 27, 2010

Lee Hancock, "No Easy Answers: Law Authorities Puzzle over Methods to End Branch Davidians Siege", Dallas Morning News, Apr 15, 1993

Bill Clinton, My Life, Alfred A. Knopf, Vintage Books (Random House), ISBN 1-4000-3003-X, 2005. Pages 497-499.

"Tanks, chemicals couldn't break resolve of cultists," Associated Press, Washington Times, April 23, 1993.

Waco: The Rules of Engagement, 1997 film directed by William Gazecki, produced by Michael McNulty. Congressional testimony and interviews of Davidian survivors David

Thibodeau, Clive Doyle and Derek Lovelock.

Daniel Klaidman & Michael Isikoff (1999-07-20), A fire that won't die, Newsweek

Newport, Kenneth G. C.The Branch Davidians of Waco: The History and Beliefs of an Apocalyptic Sect, 294-301

Brady Campaign "Selling High Powered Military Weapons in the Suburbs"

Office of Special Investigations, U.S. General Accounting Office, Briefing Paper: Criminal Activity Associated with .50 Caliber Semiautomatic Rifles, Number, presented to GAO/OSI-99-15R of the U.S. House Committee on Government Reform, July 15, 1999 p. 5 [4]

Whitcomb, Christopher. Cold Zero: Inside the FBI Hostage Rescue Team

'The British Waco survivors'- The Sunday Times 14.12.08

House of Representatives report, Activities of Federal Law Enforcement Agencies Toward the Branch Davidians, Section 5, note 168: "ATF did not mention a drug lab or possession of illegal drugs as suspected crimes in its search warrant."

Katherine Ramsland. "David Koresh: Millennial Violence"

Vidal, Gore (2001). "The Meaning of Timothy McVeigh"

.
نظرات بینندگان