arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

تيموشنكو اجلاس اتحاديه اروپا را به هم ريخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي تحريم نشست سران اروپاي شرقي و مركزي از سوي چند كشور اروپايي در اعتراض به نحوه رفتار با رهبر زنداني مخالفان دولت اوكراين، اين كشور اين نشست را لغو كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، روساي جمهور آلمان، ايتاليا، روماني، اتريش و چند كشور ديگر در اعتراض به سوءرفتار با يوليا تيموشنكو، رهبر مخالفان و نخست وزير سابق اوكراين كه در زندان به سر مي برد، گفته بودند كه اين نشست را تحريم مي كنند.

 بنا بر گزارش ها، الكساندر ديكوساروف، وزير امور خارجه اوكراين گفته است كه اين نشست در تاريخ ديگري برگزار خواهد شد. ديكوساروف گفته است: «با توجه به اينكه تعدادي از رهبران كشورهاي اروپايي نمي توانند در هجدمين نشست كشورهاي اروپاي مركزي شركت كنند، اوكراين ضرورتي براي برگزاري اين نشست در روزهاي 11 و 12 ماه مه در شهر يالتا نمي بيند.»

 اين در حالي است كه چند كشور اروپايي تهديد كرده اند در صورتي كه اوكراين رفتارش را با يوليا تيموشنكو تغيير ندهد، مسابقات فوتبال يورو 2012 (جام ملت هاي اروپا) به ميزباني اوكراين را هم تحريم خواهند كر: مسابقات فوتبالي كه قرار است ماه آينده به طور مشترك در دو كشور اوكراين و لهستان برگزار شود. گفتني است يوليا تيموشنكو، نخست وزير سابق اوكراين كه به جرم سوءاستفاده از قدرت در زندان به سر مي برد، چندي است به دليل سوءرفتار ماموران دست به اعتصاب غذا زده است.

دو هفته پيش تصاويري از او منتشر شد كه در آن زخم هايي بر تنش ديده مي شد. او گفته است حدود دو هفته پيش در زندان مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است. مخالفان دولت اوكراين مي گويند كه سه مرد با حمله به يوليا تيموشنكو، با مشت به شكم او زده اند، ولي مقامات رسمي اوكراين اين ادعا را رد مي كنند.

 اختلاف در اوكراين بين تيموشنكو و حكومت فعلي سال ها است كه ادامه دارد و به همين سبب حكومت نگرا ن از بسيج شدن طرفداران تيموشنكو به خاطر گفته هايش او را به محاكمه كشيد و به زندان محكوم كرد. اختلافات داخلي اوكراين به خاطر مواضع دوگانه حكومت و تيموشنكو اكنون از داخل كشور فراتر رفته و به كشورهاي اروپايي نيز كشيده شده است كه از تيموشنكو پشتيباني مي كنند.
نظرات بینندگان