arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

برادر مقیم خارج مه آفرید آریا سکوتش را شکست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که با زحمات دستگاه قضایی و پیگیری های لازم، دادگاه رسیدگی به فساد عظیم بانکی به جلسه نهم رسیده است، مهرگان، برادر مه آفرید خسروی که در خارج از کشور به سر می برد، سرانجام سکوتش را شکست و به برخی موارد مطرح شده در دادگاه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، مهرگان امیر خسروی رئیس هیات مدیره گروه های آریا بوده که ظاهرا به محض اطلاع از احتمال برخورد با این گروه در خارج از کشور ساکن شده و از معرکه گریخته و جالب آن که هرچند به نظر می رسد وی شریک جرم اصلی برادرش بوده، نام وی حتی ده درصد خاوری، رئیس فراری بانک ملی در رسانه ها نیست و وی که ظاهرا 7 ماه قبل همراه با همسر و وکیلش برای دادن  درخواست‌ مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری وارد اتاق شماره 320 در ساختمان 360 خیابان سن‌ژاک غربی در مونترال شد، اکنون در واکنش به برخی مسایل مطرح شده در دادگاه، به دفاع از خود پرداخته است.

لازم به یادآوری است خانواده‌ مهرگان امیرخسروی از سال گذشته ساکن مونترال کانادا هستند و خود وی نیز بعد از دستگیری برادرش در مرداد ماه 1390، به کانادا رفته است.

مهرگان خسروی البته در این دفاعیات، صرفا خود و برادرش را در قالب یک گروه اقتصادی سالم و فعال معرفی کرده و هیچ گونه اشاره ای به رانت های دریافتی احتمالی یا ارائه "هدایا!" به مدیران دولتی و... نکرده، در حالی که اگر واقعا آنها فعالان اقتصادی کاملا سالم بودند، می توانست به این موارد اشاره و از خود دفاع کند.

به غیر از شرح فعالیتهای اقتصادی گروه امیرمنصور، نکته جالب مورد ادعای مهرگان امیرخسروی این است که می گوید: «قبل از دستگیری برادرم و دیگر دوستان، برادرم با بانک صادرات با حضور شخص جهرمی به توافق رسیدند که در مدت ۹ ماه با ۱۰% پیش پرداخت پول بانک صادرات رو تسویه نمایند .ولی‌ یک مرتبه جهرمی زیر تمام قول و قرار زده و این موضوع را رسانه‌ای می‌کند.»
 

حرفهای رئیس دادگاه در جلسه ۹ مرا واداشت که پاسخ ایشان رو به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت امیر منصور آریا بدهم:


۱ : ایشان گفتند با ۵۰ میلیون تومان ما کار رو شروع کردیم. من از ایشان میخواهم به سایت بانک مرکزی مراجعه کنند و ارزش این مبلغ پول را در سال ۱۳۷۰ بررسی‌ نمایند.


۲ : من از بر آشفته شدن ایشان در خصوص حضور بخش خصوصی فعال و موفق در بخش‌های مختلف اقتصادی متعجب گردیدم. آیا با این تفکر میخواهیم اقتصاد موفقی داشته باشیم؟


۳ : در خصوص صحبتهای رئیس دادگاه در جلسه ۹ دادگاه  باید عرض کنم که در روسیه دفتر خریداری شده جهت خرید چوب برای شرکت نمونه منصور گیلان (تولید کننده mdf) بوده که مصرف چوب برای تولید روزانه ۱۲۰۰ تن بوده که امکان تامین آن در کشور وجود نداشت. (سالانه ۴۳۲۰۰۰ تن)


۴ : در برزیل هم با توجه به تجربیات تولید گوشت در داخل کشور و امکانات تولید  گوشت در برزیل قصد تولید گوشت در آنجا را داشتیم. مثل اینکه آقای  رئیس دادگاه فراموش کرده‌اند که گوشت مصرفی کشور از برزیل تامین میشود. با توجه به قرارداد گوشت با وزارت جهاد کشاورزی گوشت وارداتی‌ از طرف مجموعه ما هر کیلو ۲۰۰۰ تومان ارزانتر از دیگران بود.


۵ : در خصوص جنگل هم باید عرض کنم،‌ واگذاری جنگل به شرکت ستاره درخشان درفک بعد از ۳.۵ سال برای اجرای طرح گردشگری بود که تمام مجوزات به صورت کاملا قانونی اخذ شده بود.

توجه شما رو به این نکته مهم جلب می‌کنم که ما برای اولین بار استفاده از جنگل رو غیر تولیدی نمودیم. طبق قرارداد با سازمان جنگل‌های کشور نگهداری ۱۲۸۰۰ هکتار جنگل با شرکت ما بود.



وی در بخش دیگری از توضیحات خود آورده است:


سلام
من مهرگان امیرخسروی رئیس هیأت مدیره شرکت امیر منصور آریا هستم. مطالب زیر را جهت روشن نمودن افکار عمومی به اطلاع میرسانم.


۱ : پدرم از افراد سر شناس شهرستان رودبار بودند که با داشتن ده‌ها هکتار زمین کشاورزی در منطقه خورگام رودبار در وضیعت مناسب اقتصادی قرار داشتند که در سال ۱۳۶۷ فوت نمودند.


۲ : من و برادرم از سال ۱۳۷۲ کار مشترک اقتصادی را با ایجاد یک واحد گاوداری به ظرفیت ۲۰۰ راس گوساله شروع نمودیم که قبل از این کار در خرید و فروش محصولات کشاورزی فعالیت میکردیم و همزمان با کار گاوداری اقدام به احداث شرکت راسخ چوب جهت تولید پالت و باکس پالت در سال ۱۳۷۵ در شهرک صنعتی سیا هکل نمودیم و با شرکت پتروشیمی اراک و بندر امام قرار داد منعقد کردیم .(که در برف سال ۱۳۸۳ گیلان به کلی‌ خراب گردید)


در زمان تولید گوشت، با سازمان گوشت کشور قرارداد گوشت داشتیم ،و اینکار رو گسترش دادیم. با جداسازی سازمان گوشت در استانها ما در گیلان با امور پشتیبانی دام استان گیلان صدها تن قرارداد پیش خرید گوشت امضأ نمودیم که برای اجرای این کار شرکت میثاق گیلان رو ابتدا اجاره و سپس خریداری نمودیم.همچنین مرکز دام جها د  و  شالیزار آن رو اجاره نمودیم(سالهای ۷۹ ۸۰ ۸۱)


۳ : در سال ۸۰ ما شرکت داماش رو جهت تولید آب معدنی تاسیس نمودیم و بعد از دریافت مجوز در اواخر ۸۱ شروع به ساخت نمودیم (با دریافت وام از بانک رفاه ) .که این کارخانه در منطقه محروم رودبار در کمتر از  ۱۰ ماه به بهره برداری رساندیم که تمام پرسنل از همان منطقه بودند (۱۵۰ نفر).
بعد از تولید آب معدنی اقدم به تاسیس شرکت پخش داماش نمودیم و با خرید ۵۰ دستگاه کامیونت (به مرور زمان)این شرکت رو فعال نمودیم.


۴ : شرکت پی‌ سنگ گستر که تولید شن و ماسه می‌کرد و غیر فعال بود فعال کردیم که هم اکنون کار میکند


۵ : در سال ۱۳۸۱ شرکتهای  آهن و فولاد لوشان جهت تولید سوله‌های  صنعتی و نمونه منصور گیلان جهت تولید mdf را تاسیس نموده و از شرکت شهرک صنعتی گیلان به میزان (۲۴.۵ هکتار) زمین خریداری کردیم [به دلیل نداشتن امکانات زیربنایی در شهرک مانند برق فشار قوی و آب مورد نیاز تولیدات مجموعه شرکت‌های ما این مسئولیت را قبول کردند]. در سال( ۸۵_۸۶) تولید را در آهن و فولاد شروع و در سال ۸۸ با خرید تجهیزات مدرن صنعتی از اطریش آن را گسترش دادیم (با ۲۷۰ نفر پرسنل) و بعد از ۷ سال دوندگی توانستیم مصوبهٔ mdf بگیریم(از بانک صادرات). ۷۰ درصد کار رو انجام دادیم بدون اینکه ریالی‌ بانک صادرات به ما پرداخت کند و هر بار به دلیل واهی از پرداخت جلوگیری می‌کرد. (با توجه به اینکه تکنولوژی ما از بهترین تکنولوژی آلمانی‌ بود و شامل ۵ کارخانه‌‌ میشد -{۱:تولید ام دی اف خام ۲:تولید laminaite از کاغذ دکوراتیو ۳:تولید چسب ۴:تولید پارکت ۵:نصب لمینیت بر روی /mdf}

 

ساخت این کارخانه‌‌ باعث میشد دست کسانی‌ که وامهای میلیاردی در مازندران که با سفارش افرادی در مجلس گرفته بودند رو شود که با آوردن تجهیزات از رده خارج اروپایی تا کنون نتوانستند به بهره برداری برسند. حتی بانک صادرات تا کنون واحد جنوب کشور خود رو از ساله ۱۳۷۸ نتوانسته راه اندازی کند. بنا بر این مشخص است چرا با مجموعه ما مخالفت میشود چرا که با راه اندازی این واحد دست افراد زیادی رو میشد.


۶ : کارخانه‌‌ شفاف شیمی را در سال(۸۵-۸۶) که غیر فعال بود خریداری ، و اکنون بزرگترین کارخانه‌‌ تولید درب بطری و پیرفرم در گیلان  و تولید نایلون میباشد.


۷ : من قبل از اینکه به تشریح فعالیت شرکت‌های زیر مجموعه امیر منصور آریا بپردازم لازم است مورد زیر را بیان کنم:


با توجه به گسترش تولیدات ما و برنامه احداث واحدهای جدید تولید به یک مدیریت یک پارچه و هماهنگ نیاز داشتیم که از تداخل در کارها جلو گیری گردد بنا بر این با تعدادی از افراد متخصص صحبت نمودیم و آنان هم این نظر را تأیید نمودند که یک شرکت سرمایه گذاری با هدف اولویت تولید در سال ۱۳۸۵ تاسیس کردیم و با همین دیدگاه شرکت‌های قبل از تاسیس آریا را به مرور زمان به زیر مجموعه آریا منتقل و شرکتهای بعد از تاسیس آریا، خود آریا سهامدار اصلی‌ گردید.

سیاست گذاری انجام شده به این صورت بود که هیچ مدیری حق ندارد گرایش سیاسی خود را در مجموعه اعمال نماید. مدیران باید برای انتخاب تجهیزات صنعتی از بهترین‌های موجود در بازار جهانی استفاده نمایند(اروپایی). مدیران حق نداشتند در زمان انتخابات نقطه نظرات خود را به پرسنل منتقل و از آنان استفاده ابزاری کنند. همان گونه که من و برادرم عمل میکردیم. به مدیران میگفتیم از بهترینها برای مجموعه استفاده گردد (که در سال ۸۹ با صنعتی شریف توافق نامه داشتیم برای استفاده از افرادی که تمایل دارند در صنعت کار نمایند)


ما به کمک مدیران و کارشناسان مجموعه قصد ایجاد یک زنجیره  تولید داشتیم که هر تولید بتواند مواد اولیه برای یک واحد تولید دیگر باشد (مثلاً شرکت معدن شکافان  برای شرکت شیشه مارلیک تولید سیلیس  و کارخانه شیشه برای شرکت آب معدنی گهر تولید بطری نماید و این چرخه ادامه دار گردد)


۸ : با توجه به تجربه تولید آب معدنی من و برادرم، (مه‌ آفرید)  تصمیم گرفتیم بزرگترین آب معدنی جهان رو در گیلان در روستای نوده  فاراب در شهرستان رودبار احداث نماییم که متاسفانه با مخالفت افراد کم بین و بی‌‌ ظرفیت با گرایش خاص سیاسی روبرو شدیم با توجه به هزینه‌های انجام شده آنجا رو رها کردیم و به درود لرستان رفتیم و آنجا از ما استقبال کردند و  شرکت آب معدنی دریا چه گهر لرستان را تاسیس و مجوز تولید آب معدنی به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه گرفتیم که خیلی‌ بیشتر از وام دریافتی آنجا هزینه نمودیم.

 

در حال حاضر سوله‌ها آماده و چندین خط تولید در کارخانه‌‌ موجود میباشد (تولیدات آن شامل ،آب معدنی،آب گاز دار، آبهای طعم دار، دوغ، نوشابه در ظرف‌های یک بار مصرف و بطری شیشه‌ای که قرار بود این بطری‌ها توسط شرکت  شیشه مارلیک گیلان در شهرک صنعتی خصوصی منجیل تولید گردد که این شهرک توسط ما در حال انجام بود که این زمین از مسکن و شهر سازی استان گیلان با قیمت کارشناسی خریداری گردید).

زمین مورد نظر شرکت گهر از اهالی خریداری گردید.(به میزان ۴۰ هکتار).در جوار آن زمینی‌ به مساحت ۵۰ هکتار از اهالی جهت احداث شهرک صنعتی خصوصی برای تولیدات مواد غذای خریداری گردید .از زمان دستگیری تمام کارها قفل گردیده و پرسنل به دستور دادستانی تا تعیین و تکلیف اخراج شده اند.


۹ : تاسیس شرکت معدن شکافان در سال ۱۳۸۵ جهت تولید مواد معدنی که با داشتن چندین معدن فعال میباشد. که یکی‌ از کارهای مهم این شرکت شناسائی و استخراج قیر طبیعی از کوه‌های لرستان بوده که در منطقه اشتغال زایی فراوانی‌ ایجاد نمود.


۱۰ : با توجه به نقطه نظرات مدیریت آریا در خصوص اینکه یک مجموعه اقتصادی باید مسئولیت اجتماعی را هم قبول کند اقدام به تاسیس شرکت داماش ورزشی نمودیم .و از یکی‌ از مدیران برجسته ورزشی تقاضا کردیم که این مسئولیت را بپذیرند و خوشبختانه قبول کردند .که هم اکنون یکی‌ از باشگاه های مطرح با داشتن چندین تیم ورزشی میباشد.


۱۱ : با توجه به اهمیت گردشگری در کشور ما اقدام به تاسیس شرکت ستاره درخشان درفک در سال ۱۳۸۶ نمودیم که دارای دو طرح بزرگ در گیلان بود.

{۱:طرح لنگرود- که زمینی‌ به مساحت ۱۳۰(صد و سی‌)هکتار از سازمان مسکن گیلان با قیمت کارشناسی خریداری و از یک تیم مجرب خارجی‌ برای طراحی استفاده کردیم در این طرح تله کابین - هتل ۵ ستاره - شهر بازی -  بازی‌های ابی برای خانمها و آقایان به طور جداگانه و هم زمان- سورتمه سوار‌ی در ارتفاع و.....چندین هکتار زمین نیز برای اجرایی این طرح از اهالی خریدیم .قسمتی از تله کابین در داخل کشور موجود است .در ضمن کار توسط دادستانی تعطیل و نیروها  بنا به دستور اخراج شده اند. 2: طرح بزرگ درفک با احداث ۱۳ کیلومتر تله  کابین در ۱۳۰۰۰ هکتار از جنگلهای درفک بدون قطع درخت با تکنولوژی پیشرفته اتریشی - ساخت هتل ۷ ستاره در قله درفک و........ما برای اولین بار در کشور استفاده از جنگل را غیر تولید‌ای کردیم}اما مدت زمانی‌ که ما توانستیم مجوز برای لنگرود بگیریم ۲ سال و برای درفک  ۳.۵(سه و نیم)  سال بود. حل با این مدت که صرف دریافت مجوز شده این سوال پیش میاید که ما چگونه از رانت استفاده میکردیم؟


13 : خرید شرکت سبک سازان لوشان (۸۷-۸۸) جهت تولید سلول‌های خورشیدی در خرم آباد لرستان. که فاز اول آن در حال اجرا بود که این طرح هم متوقف و پرسنل اخراج شدند.


14 : شرکت بازرگانی ما کار خرید مواد اولیه برای مجموعه و فروش محصولات تولید را به عهده داشت .اینجا این نکته را عرض نمایم که تمام واردات ما برگ سبز گمرکی داشت


15:شرکتهای خدماتی مجموعه که به سایر شرکتها خدمات میدادند شامل {۱ : شرکت تدبیر منصور(تاسیس ۱۳۸۵) کار پرسنلی انجام میداد . ۲ : شرکت ترچین طبخ (۱۳۸۸) غذای پرسنل را تامین می‌کرد . ۳ : شرکت کیمه (۱۳۸۸)طراحی شرکتها را انجام میداد . ۴ : شرکت کرانه خریداری گردید در سال(۸۸- ۸۹). که کار it و پیاده نمودن سیستم‌های هوشمند را به عهده داشتند . ۵ :شرکتهای داماش ترابر (۱۳۸۸) و ایمن ترابر (۱۳۸۸) کارهای حمل و نقل را برای مجموعه انجام میدادند .}


16 : شرکت مروارید درخشان در سال ۱۳۸۷ جهت تولید بزرگترین کارخانه تولید نان صنعتی  تاسیس شد. در شهرک صنعتی استان همدان زمین خریداری و به دلیل وجود مافیا در آرد کشور بعد از ۲ سال از دادن وام خود داری نمودند (تکنولوژی ما از کشور آلمان انتخاب شده بود).


17 : شرکت سیمان فراب شمال در سال ۱۳۸۶ جهت تولید سیمان به ظرفیت (۵۰۰۰) تن در روز تاسیس شد. بعد از شناسائی معدن آهک و بررسی آن توسط کارشناسان مربوطه مجوز تاسیس دریافت شد ولی‌ به دلیل عدم موافقت محیط زیست متوقف شد . حال این سوال در ذهن ایجاد میشود که چگونه ما از رانت و مافیا قدرت استفاده میکردیم؟؟


18 : شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم را در سال ۱۳۸۷ جهت تولید لامپ‌های کم مصرف  خریداری کردیم و هم اکنون فعال میباشد.


19 : بعد از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۰ شرکتهای زیر مجموعه آریا ۴ شرکت از خصوصی سازی خریداری کردند.


من قبل از اینکه این موضوع را توضیح دهم توجه شما را به این نکته جلب مینمایم .


 :: با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص است هیچ کدام از شرکت‌های ما کاغذی نبودند


::  برادرم مه‌ آفرید از سال ۱۳۸۵ در خرید و فروش مقاطع فولادی شامل میله گرد و آهن بوده و کاملا به بازار مسلط بودند و با مطالعاتی که در خصوص تولید میله گرد و آهن واحد طرح و برنامه آریا انجام داده بود ایشان به خرید دو واحد فولادی با تأیید هیأت مدیره آریا اقدم نمودند (۱: گروه ملی‌ فولاد اهواز - ۲:فولاد اکسین).


:: شرکت آهن و فولاد لوشان قبل از خرید خط و ابنیه فنی‌ مهندسی‌ به مدت دو سال پیمان کار این شرکت برای تولید تراورس بتنی‌ بوده و خریداری این شرکت با مطاالعه بود.


۱ : شرکت فولاد ملی‌ در زمان خرید یک شرکت کاملا ورشکسته بود که توانائی پرداخت حقوق پرسنل خود را نداشت که بعد از شرکت در مزایده و برنده شدن ما تمام بدهی این شرکت به بانکها و موسسات مالی و  و اداره دارایی تعیین و تکلف گردید حقوق معوق پرسنل پرداخت و مواد اولیه (شمش) برای شروع فعالیت خریداری گردید .


۲ : شرکت ماشین سازی  لرستان که وضعیت مشابه شرکت فولاد ملی‌ داشت و تمام بدهی این شرکت نیز تعیین و تکلیف گردید و با کارخانه آهن و فولاد لوشان در ساخت سازه‌های فلزی فعال گردید.(به دلیل اینکه کسی‌ در مزایده شرکت نکرده بود با مذاکره به ما واگذار شد)


۳ : ما در مزایدهٔ  شرکت فولاد اکسین که تولید کننده ورق‌های فولادی بود برنده شدیم .البته ما در مدیریت آنجا نقشی‌ ندشتیم .به دلیل اینکه حداکثر سهام نبودیم.(۴۰% به ما واگذار شد)


۴ : ما در مزایدهٔ خط ابنیه فنی‌ مهندسی‌ در شرایطی برنده شدیم که این شرکت توانائی پرداخت حق و حقوق پرسنل خود را نداشت .و ما توانستیم مشکلات شرکت را حل بدون کم کردن یک نفر نیرو.
با شرکت مجموعه آریا در خصوصی سازی حدود ۹۰ (نود)میلیارد تومان به نفع خصوصی سازی تمام شد.


با توجه به مطالبی که به استحضار رسید کاملا مشخص میباشد که تمام فعالیت مجموعه در راستای تولید و اشتغال بوده و هیچ گونه سوء استفاده از منابع مالی صورت نگرفته است.


در این مجموعه حدود ۱۷۰۰۰ نفر مشغول به کار بودند (مدیر ،کارشناس ،کارمند ،کارگر) . به نظر اینجانب کسانی‌ منابع مالی را هدر داده‌اند که از تجهیزات دست دوم و چندم استفاده کرده‌اند در صورتی‌ که پول دستگاه نو را دریافت کرده‌اند.

کسانی‌ منابع را هدر داده‌اند که چندین برابر قیمت واقعی تجهیزات صنعتی از منابع بانکی‌ استفاده کرده‌اند. کسانی‌ منابع را هدر داده‌اند که پول پورسانت خرید در خارج از کشور به حساب‌هایشان واریز شده است. کسانی‌ منابع را هدر داده‌اند که پول تولید را از کشور خارج و کازینو ساخته اند.


در پایان اعلام می‌کنم تا زمان دستگیری و قفل کردن مجموعه آریا هیچ گونه بدهی به پرسنل و بیمه و سازمان مالیاتی کشور و گمرک نداشتیم.


قبل از دستگیری برادرم و دیگر دوستان، برادرم با بانک صادرات با حضور شخص جهرمی به توافق رسیدند که در مدت ۹ ماه با ۱۰% پیش پرداخت پول بانک صادرات رو تسویه نمایند ولی‌ یک مرتبه جهرمی زیر تمام قول و قرار زده و این موضوع را رسانه‌ای می‌کند.
نظرات بینندگان