arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

عاملی ناشناخته اما بسیار موثر بر شدت سکته مغزی

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود عاملی ناشناخته اما موثر بر افزایش شدت سکته مغزی در افراد را کشف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود عاملی ناشناخته اما موثر بر افزایش شدت سکته مغزی در افراد را کشف کردند.

یافته‌های جدید محققان کلینیک کلیولند برای اولین بار نشان می‌دهد که میکروبیوم روده بر شدت سکته مغزی و اختلال عملکرد پس از سکته مغزی تاثیر می‌گذارد. این نتایج، زمینه را برای مداخلات بالقوه جدید با هدف کمک به درمان یا جلوگیری از سکته مغزی فراهم می‌کند.

این مطالعه بر اساس بیش از یک دهه تحقیق انجام شده توسط دکتر هازن و تیمش در رابطه با نقش میکروبیوم روده در سلامت قلب و عروق و بیماری‌ها از جمله اثرات سوء verse TMAO (تری متیل آمین N- اکسید)، یک محصول جانبی تولید شده هنگام هضم باکتری روده برای برخی مواد مغذی فراوان در گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی است.

دکتر هازن رئیس گروه علوم قلب و عروق و متابولیک و مدیر مرکز میکروبیوم و انسان کلینیک کلیولند گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که کولین و TMAO رژیم غذایی اندازه و شدت سکته مغزی و نتایج ضعیف‌تری را در مدل‌های حیوانی ایجاد می‌کنند. نکته قابل توجه، پیوند ساده میکروب‌های روده با قابلیت ساخت TMAO کافی بود تا بتواند تغییری عمیق در شدت سکته ایجاد کند.

پیش از این دکتر هازن و تیمش کشف کردند که افزایش سطح TMAO می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شود. در مطالعات بالینی با هزاران بیمار آن‌ها نشان دادند که سطح TMAO در خون، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را در آینده پیش بینی می‌کند.

دکتر هازن گفت: مطالعه جدید این یافته‌ها را گسترش داده و برای اولین بار اثبات می‌کند که میکروب‌های روده به طور کلی و از طریق TMAO به طور خاص، می‌توانند مستقیما بر شدت سکته مغزی یا اختلال عملکرد بعد از سکته مغزی تاثیر بگذارند.

محققان آسیب مغزی را در مدل‌های سکته مغزی پیش بالینی بین کسانی که سطح TMAO بالا یا کم دارند، مقایسه کردند. با گذشت زمان کسانی که سطح بالاتری از TMAO داشتند، آسیب مغزی گسترده‌تری داشته و درجه بیشتری از نقص عملکردی حرکتی و شناختی به دنبال سکته مغزی را تجربه کردند؛ محققان همچنین دریافتند تغییرات رژیم غذایی که باعث تغییر سطح TMAO می‌شوند، مانند خوردن گوشت قرمز و تخم مرغ کمتر بر شدت سکته مغزی تاثیر می‌گذارد.

دکتر هازن گفت: عملکرد پس از سکته هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون در مغز مسدود شود که یک نگرانی عمده برای بیماران است. ما برای درک اینکه آیا کولین و TMAO بر عملکرد پس از سکته مغزی تاثیر می‌گذارد علاوه بر شدت سکته مغزی، عملکردهای مختلف قبل از سکته مغزی و بعد از آن را در کوتاه مدت و طولانی مدت پس از سکته مغزی مقایسه کردیم.

این تیم دریافت که یک آنزیم میکروبی روده برای تولید TMAO مهم به نام CutC باعث افزایش شدت سکته مغزی و بدتر شدن نتایج می‌شود.

به گفته دکتر زو هدف قرار دادن این آنزیم میکروبی روده ممکن است یک روش امیدوار کننده برای جلوگیری از سکته مغزی باشد.

او گفت: وقتی ژن میکروب روده را که CutC را کد می‌کند، خاموش کردیم، شدت سکته به طور قابل توجهی کاهش یافت. تحقیقات در حال انجام این روش درمانی و همچنین پتانسیل مداخلات رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطح TMAO و خطر سکته مغزی است، زیرا رژیم‌های غذایی غنی از گوشت قرمز باعث افزایش سطح TMAO می‌شوند. منابع پروتئینی نیز به کاهش TMAO کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان