arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

هشدار درباره زلزله بزرگ در استانبول؛ تهران هم مراقب باشد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک دانشمند ترک بر اساس مطالعات خود پیش بینی کرده است که در سال 2014 زلزله ای به شدت بیش از 7 ریشتر شهر استانبول ترکیه و مناطق پیرامونی آن را خواهد لرزاند.

از نظر اين یك دانشمند، شهر استانبول روی گسلی است که منطقه جنوبی این گسل در 100 سال اخیر بدون هیچ گونه فعالیت بوده و همین مساله نگرانی را از شدت زلزله احتمالی بیشتر می کند.

عصر ایران نوشت: پروفسور " احمد مته ایشیکارا " مدیر سابق رصد خانه معروف " کاندیلی " استانبول در گفت‌وگو با روزنامه آکشام با هشدار نسبت به وقوع زمین لرزه ای بزرگ در حوزه دریای مرمره از تلفات گسترده این زمین لرزه در شهر استانبول ابراز نگرانی کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از زمان وقوع آخرین زمین لرزه در این حوزه بیش از 100 سال می گذرد گفت که وی زلزله ماه اوت سال 1996 استانبول را نیز پیش بینی کرده بود.

از نظر این دانشمند ترکیه ای شهر استانبول روی گسلی است که منطقه جنوبی این گسل در 100 سال اخیر بدون هیچ گونه فعالیت بوده و همین مساله نگرانی را از شدت زلزله احتمالی بیشتر می کند.

پروفسور ایشیکارا در سال های گذشته همواره تلاش کرده است تا به افکار عمومی و مسئولان ترکیه درباره زلزله احتمالی استانبول هشدار دهد . وی بدین منظور روزهای جمعه به مساجد می رود تا از حضور مردم در نماز جمعه استفاده کرده و به آنها درباره زلزله هشدار دهد.

گفتنی است بنا به نظر بسیاری از کارشناسان شهر تهران نیز همچون استانبول روی گسل های زلزله خیز است و ازدحام جمعیت و سازه های غیر ایمن این شهر را نیز همچون استانبول به لحاظ ریسک ناشی از آسیب های زلزله در معرض خطر قرار داده است.

می توان گفت شهرهای تهران و استانبول از این جهت هم داستان هستند و هر دو شهر بزرگ و عمده در منطقه زیر سایه تهدید دایمی وقوع زلزله مرگبار که تلفات آن ممکن است به صدها هزار نفر برسد ، زندگی می کنند.
نظرات بینندگان