arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

دلایل رایج تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی احساسی موقتی است و اگر با علایم جدی همراه نباشد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. حالت تهوع صبحگاهی ممکن است همراه با علایم دیگری مثل اسهال، تعریق، درد شکم یا گرفتگی عضلانی ‎‌باشد.در ادامه باعوامل ایجاد تهوع صبحگاهی (به جز بارداری) آشنا می‌شویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تهوع صبحگاهی احساسی موقتی است و اگر با علایم جدی همراه نباشد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. حالت تهوع صبحگاهی ممکن است همراه با علایم دیگری مثل اسهال، تعریق، درد شکم یا گرفتگی عضلانی ‎‌باشد.در ادامه باعوامل ایجاد تهوع صبحگاهی (به جز بارداری) آشنا می‌شویم.

خستگی یا مشکلات خواب

 پرواززدگی (Jet Lag) یا بی خوابی، الگوی خواب منظم و پاسخ نورواندوکرین (سلول‌هایی با ترکیبی از خصوصیات سلول‌های عصبی و سلول‌های ترشح‌کننده هورمون) را تغییر می‌دهد که می‌تواند حالت تهوع ‌ایجاد کند. گرسنگی یا قند خون پایینمیزان پایین گلوکز در خون (قند خون پایین) ممکن است شما را دچار احساس سرگیجه، لرز، گیجی، ضعف، حالت تهوع و حتی غش کند.صبحانه‌نخوردن، این علایم را بدتر می‌کند. افراد دیابتی می‌توانند بلافاصله بعد از بیداری غذا بخورند تا قند خون شان افت نکند.

ریفلاکس یا بازگشت اسید معده

بازگشت یا ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که ورودی معده بعد از خوردن یا نوشیدن به‌درستی بسته نمی‌شود و اجازه می‌دهد اسید معده به مری یا حلق برگردد که می‌تواند احساس حالت تهوع را در شما ایجاد کند.

کم هوشیاری

بعضی داروها از جمله داروهای غیرقانونی، داروهای تجویزی و حتی کافئین ممکن است علایم نیمه هوشیاری را ایجاد کند که حالت تهوع جزو یکی از شایع‌ترین علایم خماری است.

رژیم غذایی

حالت تهوع صبحگاهی ممکن است به‌دلیل غذاهایی باشد که در وعده صبحانه می‌خورید. حساسیت غذایی یا نداشتن تحمل غذایی ممکن است موجب حالت تهوع شود. در موارد دیگر، خوردن بیش از ‌اندازه هم ممکن است شما را دچار حالت تهوع کند.

بیماری گاستروپارزی (Gastroparesis)

در این بیماری، تخلیه معده بیش از حد معمول طول می‌کشد، چراکه حرکت عضلات دیواره معده آهسته یا متوقف می‌شود. در نتیجه، غذا از معده به‌سمت روده حرکت نمی‌کند.حالت تهوع، استفراغ و درد شکم از علایم شایع این بیماری است.

سنگ صفرا

سفت‌شدن موادی مثل کلسترول موجب تشکیل سنگ کیسه صفرا در آن می‌شود. حالت تهوع و استفراغ ناشی از این موضوع اغلب همراه با درد اتفاق می‌افتد.

شیمی‌درمانی

حالت تهوع و استفراغ عوارض جانبی نسبتا ثابت‌شده بعضی از داروهای شیمی درمانی است.این داروها روی بخشی از مغز اثر می‌گذارد که حالت تهوع و استفراغ را کنترل می‌کند. همچنین بعضی داروها روی سلول‌های پوششی معده اثر می‌گذارد که موجب حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

مسمومیت غذایی و گاستروانتریت (Gastroenteritis)

خوردن غذای آلوده هم یکی از عوامل تهوع است. گاستروانتریت یا التهاب معده‌ای ـ روده‌ای شبیه مسمومیت غذایی نیست، اما علایم مشابهی را ایجاد می‌کند.این عفونت را ویروس، باکتری یا انگل ایجاد می‌کند و از طریق مدفوع آلوده، غذا یا آب آشامیدنی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

زخم معده

زخم معده زخمی است که پوشش داخلی معده و روده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و گاهی باعث تهوع و استفراغ هم می‌شود.

یبوستیبوست

ممکن است موجب حالت تهوع شود. وقتی غذای هضم‌شده در روده بزرگ انباشته می‌شود، عملکرد کل دستگاه گوارشی را کُند می‌کند که موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود.

عفونت گوش داخلی

وقتی عفونتی در گوش داخلی داشته باشید، احساس بی‌تعادلی و گیجی می‌کنید که موجب حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

کمبود آب و درد عضلانی

تنش عضلانی در گردن و شانه که سردرد را ایجاد می‌کند، معمولا موجب حالت تهوع و گیجی می‌شود. درد عضلانی که موجب حالت تهوع شود ممکن است موقتی باشد.


 روزنامه خراسان 

نظرات بینندگان