arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پاسخ رئیسی به احتمال دیدارش با بایدن / تشکیل کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین / بزرگترین حمله در تاریخ بیت کوین / در انتظار نظر شورای نگهبان درباره انتخابات / تذکر احمد خاتمی به ۴ میلیون نفری که رای باطله دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پاسخ رئیسی به احتمال دیدارش با بایدن
ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ و اتهامات برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه وی گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم به حقوق بشر تعهد داشتم. ما امروز در جایگاه مدعی هستیم. تمام اقداماتی که انجام دادم مقابله با کسانی بوده که دست به اقدامات داعشی و ضدامنیت زدند. او همچنین امکان دیدار با رییس‌جمهور آمریکا پس از رفع تحریم‌ها را رد کرد و گفت درمورد منطقه با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.

روحانی: به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود
حسن روحانی گفت: ان شاءالله به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و سرمایه‌ها به سوی ایران سرازیر می‌شود و امیدوارم که در دولت سیزدهم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و مردم بتوانند از نفع و سود آن بهره‌مند شوند.

تشکیل کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تشکیل کمیته تطبیق در داخل کشور برای تطبیق متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با منافع ملی کشور با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف با تأیید این خبر گفت: اخبار مربوط به تشکیل کمیته مربوط به تطبیق متن نهایی توافق با منافع کشور و مردم تأیید می شود و اولین جلسه آن قبل از سفر آقای عراقچی به وین برگزار شد و بعد از اینکه آقای عراقچی به کشور برگردند جلسه بعدی آن برگزار خواهد شد.

بزرگترین حمله در تاریخ بیت کوین
پس از آن که بانک کشاورزی چین تأیید کرد امکان ارائه خدمات به کسب‌وکارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال و بیت کوین از طریق این بانک وجود ندارد، قیمت بیت کوین با سقوطی ۱,۰۰۰ دلاری همراه و ۳۳,۳۱۵ دلار معامله شد. چارلز ادواردز مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه کاپریول (Capriole)، در اظهارنظری گفت: بیت کوین بزرگترین حمله در تاریخ خود را تجربه کرد. بدترین سناریوی ممکن در مورد ممنوعیت استخراج حالا دیگر تأثیرش را گذاشته است.

در انتظار نظر شورای نگهبان درباره انتخابات
حاجی دلیگانی عضو هیات اجرایی مرکزی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان روز چهارشنبه نظر خود درباره آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور درباره آرا و میزان مشارکت مردم را اعلام می‌کند. او افزود: آمار ارائه شده دارای اشکالاتی بود بر این اساس قرار شد علاوه بر آمار وزارت کشور، سامانه انتخاباتی شورای نگهبان بررسی و در نهایت نسبت به اختلاف آمار جمع‌بندی شود. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: در صحبتی که با دو نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان داشتم تاکنون آمار وزارت کشور اختلاف جدی با آمار ثبت شده در سامانه شورای نگهبان نداشته است.

بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد، خاطرنشان کرد: این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.

رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی در روز شنبه
وزیر بهداشت گفت: روز سه‌شنبه واکسن انستیتو پاستور ایران اجازه مصرف اضطراری می‌گیرد. وی افزود: روز شنبه واکسن اسپوتنیک ایرانی را با حضور سفیر ایران، رونمایی می‌کنیم؛ روز یکشنبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله را آغاز می‌کنیم. واکسن رازی فاز اول را طی کرد و در حال اتمام فاز دوم است؛ واکسن سیناژن فاز دوم را طی می‌کند و ما حدود 7 پلتفرم را همزمان پیش می‌بریم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم معلمان و نیروهای نظامی و انتظامی و گروه های پرریسک را پس از تزریق واکسن کرونا به افراد بالای 60 سال و بیماران خاص صعب العلاج که 85 درصد مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند واکسینه کنیم و امیدواریم تا پایان پاییز کل جمعیت هدف را با واردات واکسن کرونا و تولید داخل واکسینه کنیم تا زنجیره انتقال قطع شود.

تذکر احمد خاتمی به ۴ میلیون نفری که رای باطله دادند
احمد خاتمی، در مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج استادان گفت: حداقل ۱۰ درصد عدم حضور مردم در انتخابات به دلیل کرونا بوده است. وی ادامه داد: نیامدن ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم در پای صندوق رای معمول است. او درباره کسانی که رای نداده اند گفت: گروهی از آنها افرادی هستند که آمدند و رای باطله دادند که حدود چهار میلیون نفر هستند ما به آنها تذکر می‌دهیم که شما در رقم‌زدن سرنوشت کشور فرصت سوزی کردید.

آخرین آمار کرونا در ایران
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰هزار و ۴۸۵ مبتلای جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۳۶ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

نظرات بینندگان