arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

جمهوری‌خواهان لایحه انتخاباتی دمکرات‌ها را مسدود کردند

جمهوری خواهان در آمریکا تلاش دمکرات ها برای اعمال مقررات سراسری برای برگزاری انتخابات که از اهداف مورد علاقه این حزب است را مسدود کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: جمهوری خواهان در آمریکا تلاش دمکرات ها برای اعمال مقررات سراسری برای برگزاری انتخابات که از اهداف مورد علاقه این حزب است را مسدود کرده اند.

این لایحه - که رای دادن به صورت پستی را آسان تر می کند - نتوانست در سنا بیش از ۵۰ رای به دست آورد چون همه ۵۰ عضو جمهوری خواه این مجلس علیه آن رای دادند.

بایدن گفته که این "مهم ترین نبرد ریاست جمهوری اوست" اما برخی دمکرات ها به او انتقاد می کنند که به اندازه کافی برای تصویب آن مبارزه نکرد.

حامیان این طرح می گویند که فراگیرترین لایحه انتخاباتی از زمان تصویب قانون مهم "حقوق رای دهنده" در سال ۱۹۶۵ است.

طرح تازه به نام "برای مردم" در ماه مارس در مجلس نمایندگان کنگره که دمکرات ها در آن اکثریت دارند تصویب شده بود. در آن رای گیری کلیه جمهوری خواهان به علاوه یک دمکرات به آن طرح نه گفتند.

تصویب بیشتر لوایح در مجلس سنا نیازمند ۶۰ رای است درحالی که صد کرسی این مجلس ۵۰-۵۰ میان دو حزب تقسیم شده است.

کامالا هریس، معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، که از طرف کاخ سفید مسئول تلاش برای تصویب طرح بود در این روز ریاست جلسه سنا را به عهده داشت.

او بعد از ناکام ماندن این طرح گفت که "این پایان نبرد نیست".

دمکرات ها گفتند که طرح آنها علاوه بر طولانی تر کردن بازه زمانی برای دادن رای پستی، از شفافیت بیشتر برخی کمک های مالی به مبارزات انتخاباتی نامزدها اطمینان حاصل می کرد و نفوذ احزاب در تعیین حوزه های نمایندگی کنگره را محدود می کند.

حزب رئیس جمهور آمریکا استدلال می کرد که این طرح تقریبا ۹۰۰ صفحه ای تلاشی برای محافظت از دسترسی رای دهندگان سیاهپوست به صندوق رای است.

اما جمهوری خواهان می گویند که این طرح تلاشی از سوی دولت فدرال برای کاهش اختیاراتی است که ایالات برای اطمینان از سلامت انتخابات دارند، تا انتخابات به نفع دمکرات ها تمام شود.

موانعی که این طرح با آنها روبروست باعث شده است دمکرات ها بیش از پیش خواستار حذف تاکتیک موسوم به "فیلیباستر" شوند که اجازه خواهد داد طرح ها با ۵۱ رای تصویب شود.

اما حداقل دو سناتور دمکرات - جو منشن از ویرجینیای غربی و کرستن سینِما از آریزونا - هستند که تاکنون با تلاش ها برای حذف فیلیباستر مخالفت کرده اند.

نظرات بینندگان