arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

سارکوزی دادگاهی می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با پایان دوره ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی مصونیت سیاسی وی نیز پایان می یابد و چندین پرونده مهم قضایی ممکن است به سراغ او بیاید و دردسرهای مهمی برایش ایجاد کند.

به گزارش انتخاب، مصونیت سیاسی سارکوزی در شانزدهم ژوئن آینده رسما پایان می یابد. به این ترتیب همه پرونده هایی که به دوران قبل از ریاست جمهوری وی مربوط می شود ممکن است مطرح شود. در چندین پرونده او ممکن است به عنوان شاهد به دادگاه احضار شود و چند پرونده دیگر ممکن است علیه شخص او باشد.

بیشتر این پرونده ها نیز به تامین مالی تبلیغات انتخاباتی مربوط می شود.
تهدید کننده ترین پرونده برای سارکوزی ماجرای لیلیان بتانکور وارث شرکت لورئال است. سارکوزی متهم شده که از زوج بتانکور برای تامین مالی تبلیغات انتخاباتی خود در سال دو هزار و هفت پول نقد گرفته است. قاضی این پرونده می خواهد سارکوزی را به دادگاه احضار کند. ادامه تحقیقات ممکن است به پیگرد قانونی سارکوزی منجر شود.

پرونده دیگر پرونده موسوم به کراچی است. در سال 1994، فروش سه فروند زیردریایی به پاکستان با پرداخت کمیسیون به پاکستان و بازگشت کمیسیونهایی به فرانسه صورت گرفته است. این پول در تبلیغات انتخاباتی ادوار بالادور سرمایه گذاری شده است. در تحقیقات سال 2010 پلیس لوکزامبورگ نام سارکوزی در این پرونده به عنوان مدیر تبلیغات بالادور ذکر شده است.
وی به تشکیل شرکتی در لوکزامبورگ برای دریافت پول مشکوک متهم شده است.
پرونده دیگر به ماجرای قذافی مربوط می شود.

سایت مدیاپارت با انتشار اسنادی می گوید که رژیم قذافی در سال دوهزار و شش پنجاه میلیون یوور پول نقد به سارکوزی برای تامین مالی هزینه انتخاباتی او سرمایه گذاری کرده بود. سارکوزی از سایت مدیاپارت شکایت کرده است.

سارکوزی در خصوص همه فعالیتهایش در پنج سال ریاست جمهوری اش مصونیت خواهد داشت.
نظرات بینندگان