arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

عبدالله: تصرف نظامی افغانستان توسط طالبان غیرممکن است

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان اظهار داشت که اگرچه طالبان پیشروی‌هایی داشته است اما تصرف نظامی افغانستان توسط این گروه امکانپذیر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر سقوط کابل 6 ماه پس از خروج کامل نیروهای خارجی، تصرف نظامی افغانستان توسط طالبان را «غیرممکن» دانست.

وی افزود: «طالبان ممکن است تلاش کنند و موفقیت‌های فوری یا میان مدت هم داشته باشند، ما ممکن است با عقب‌گردهایی مواجه شویم، اما اگر طالبان گزینه پیروزی نظامی را انتخاب کند این اشتباه بزرگ محاسباتی آن‌ها است».

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان پیش از این به واشنگتن پست گفته بود که اگر طالبان راه‌حل نظامی را انتخاب کند، این یک اشتباه محاسباتی بزرگ است و به ادامه جنگ منجر خواهد شد، نه به تصرف افغانستان توسط طالبان.

وی اظهارداشت که اگر آن‌ها خواستار تحمیل راه‌حل نظامی باشند، تاریخ افغانستان نشان داده است که این تنها به ادامه جنگ منجر خواهد شد.

عبدالله همچنین گفته بود که «رهایی پی در پی شهرستان‌ها توسط نیروهای امنیتی جزیی از برنامه‌ منظم نیست و ادعاها نیز بر اینکه شهرستان‌ها براساس یک طرح برنامه‌ریزی شده به طالبان واگذار می‌شود، نادرست است».

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان خاطرنشان کرد: عوامل متعددی باعث می‌شود که نیروهای امنیتی شهرستان‌ها و مناطق را رها کنند و اگرچه سقوط پی در پی شهرستان‌ها نگرانی‌های را در بین مردم ایجاد کرده است، اما مردم از نیروهای امنیتی حمایت می‌کنند.

نظرات بینندگان