arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

سودان با تحویل عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد

خبرگزاری ملی سودان (سونا) امروز (یکشنبه) به نقل از «بثینة دینار» وزیر دولت فدرال این کشور نوشت: شورای وزیران پس از نشست سه روزه خود تصمیم به تحویل متهمان به دادگاه بین المللی جنایی (لاهه) گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دولت سودان با تحویل « عمر البشیر» رئیس جمهور برکنار شده این کشور و سران رژیم وی به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد.

خبرگزاری ملی سودان (سونا) امروز (یکشنبه) به نقل از «بثینة دینار» وزیر دولت فدرال این کشور اضافه کرد: شورای وزیران پس از نشست سه روزه خود تصمیم به تحویل متهمان به دادگاه بین المللی جنایی (لاهه) گرفته است.

وی تاکید کرد که دولت سودان در انتظار تکمیل مراحل تحویل است که به پاسخ دادگاه بین المللی در خصوص نحوه روند تسلیم آن‌ها بستگی دارد.

دادگاه بین المللی لاهه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ حکم بازداشت «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنار شده سودان، «عبدالرحیم محمد حسین» وزیر دفاع وی و «احمد هارون» وزیر سابق کشور او را به همراه «علی کوشیب» از فرماندهان شبه‌نظامی جنجوید که ژوئن گذشته داوطلبانه خود را به دادگاه تسلیم و مراحل دادرسی وی آغاز شد را صادر کرد.

«فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین المللی جنایی به منظور تلاش برای تحویل دادن عمر البشیر به این دادگاه در ماه « می» گذشته از خارطوم پایتخت سودان دیدار کرد.

دولت فعلی سودان از طریق توافقنامه صلحی که سوم اکتبر با شورشیان «دارفور» امضا کرد متعهد شد که افراد تحت تعقیب را به دادگاه بین المللی جنایی معرفی کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنار شده سودان در جریان لشکر کشی به دارفو بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ که بر اثر آن حدود ۲۵۰ هزار نفر کشته شدند از سوی دادگاه بین المللی جنایی به پنج مورد جنایت علیه بشریت و دو مورد جنایت جنگی متهم شده است.

پیشتر دولت سودان در فوریه سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی تحویل داده خواهد شد اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.

دادگاه بین‌المللی لاهه در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۹ میلادی و در اقدامی بی‌سابقه حکم بازداشت «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در نزاع دارفور را صادر کرد و این برای اولین بار در تاریخ بود که دادگاه لاهه حکم بازداشت یک رهبر سیاسی در قدرت را صادر می‌کرد.

عمر البشیر در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹، پس از آن که ارتش کنترل کشور را به دست گرفت، از سوی ارتش سودان مجبور به استعفا و سپس دستگیر شد.

نظرات بینندگان