arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۱ - ۱۰ تير ۱۴۰۰

خراسان رضوی در وضعیت هشدار؛ کرونای دلتا در مشهد در حال گسترش است

گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا استان خراسان رضوی را در وضعیت هشدار و آستانه موج پنجم شیوع کرونا قرار داده است.رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر کرونای دلتا در مشهد گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا استان خراسان رضوی را در وضعیت هشدار و آستانه موج پنجم شیوع کرونا قرار داده است.

گونه هندی ویروس کرونا اکنون کشورهای مختلف را درگیر کرده و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در بسیاری از کشورها به ویژه قاره اروپاست.

مسوولان حوزه سلامت خراسان رضوی نیز می‌گویند، این ویروس در ایران و این استان نیز در حال چرخش است و به گفته مسوول آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر ۳۸ درصد از سویه های مورد آزمایش از نوع دلتا است.

نخستین موج شیوع کرونا در خراسان رضوی طی ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ رخ نمود، دومین موج آن تیر و مرداد پارسال و سومین موج آن نیز اواخر آبان و اوایل آذر پارسال خود را نشان داد.

موج چهارم شیوع کرونا در خراسان رضوی از نیمه دوم فروردین ماه امسال با سویه موسوم به کرونای انگلیسی آغاز شد و به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد این استان اکنون در دامنه موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد و موج پنجم آن در استان هنوز آغاز نشده است.

هم‌اینک مشهد و ۶ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت "نارنجی" شیوع کرونا قرار دارند و بقیه شهرستانهای استان در وضعیت "زرد کرونایی" هستند.

سرایت پذیری کرونای دلتا ۴۰ درصد بیشتر از کرونای انگلیسی است

رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گفت: سرعت انتقال کرونای دلتا ۴۰ درصد بیشتر از سویه انگلیسی کرونا گزارش شده است.

دکتر رزیتا خداشاهی با بیان اینکه علائم کرونای دلتا با سایر سویه های کرونا متفاوت است افزود: علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد شروع می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علائم آن بروز می‌کند.

این پزشک متخصص عفونی ادامه داد: این علائم سه تا چهار روز وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد.
وی گفت: آبریزش بینی و تب شایع ترین علائم کرونای دلتا است، این درحالی است که در این فصل این علائم بیشتر به استفاده از وسایل سرمایشی نسبت داده شده و جدی گرفته نمی شود.

رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد افزود: تعداد بیماران سرپایی با علائم مشکوک به کرونا طی یک هفته اخیر در مشهد افزایش داشته و تختهای بستری‌ این بیمارستان نیز تقریبا تکمیل است.

وی ادامه داد: حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر ابتلا به کرونای دلتا قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند؛ بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

کرونای دلتا در مشهد در حال گسترش است

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر کرونای دلتا در مشهد گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.

دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: شرایط مشهد بسیار شکننده است و تقاضای ما همکاری مردم برای پرهیز از سفرهای تابستانه به خصوص سفر به شهرهایی چون مشهد است و اقدامات بازدارنده در این زمینه ضروری است.

وی ادامه داد: تا زمانی که واکسیناسیون گسترده انجام نشده و دستکم ۸۰ درصد جامعه واکسینه نشده باشد، رعایت پروتکل‌ها به ویژه پرهیز از تجمعات چه در فضای بسته و چه روباز، مهم‌ترین اقدام برای کنترل بیماری است.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد تنها راه کنترل کرونا در همه سویه‌ها را واکسیناسیون گسترده و عمومی دانست و گفت: شرایط واکسیناسیون در کشور قابل‌ قبول نیست.

وی افزود: در شرایط کنونی مسوولان باید تمام توان خود را برای تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون همگانی به کار گیرند.

دکتر بیرجندی نژاد ادامه داد: مردم با طولانی شدن مدت شیوع کرونا خسته شده اند و ممکن است برخی افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بنابراین باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

۳۸ درصد نمونه‌ها در مشهد از نوع دلتا است

مسوول فنی آزمایشگاه مرجع کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از امکان شناسایی کرونای دلتا در این مرکز خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد حدود ۳۸ درصد نمونه ها از نوع دلتا است.

دکتر سعید عامل جامه دار افزود: برای تایید نهایی انواع ویروس‌های جهش‌ یافته لازم است، آزمایشگاه مرجع تهران نیز با روش‌هایی به بررسی این موضوع بپردازد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ویروس کرونای دلتا، نوع بسیار مسری این ویروس است که برای نخستین‌ بار در هند شناسایی شد و در حال انتشار در سراسر جهان است.

وی گفت: ویروس دلتا در مقایسه با ویروس اصلی کرونا حدود ۱۵ جهش پیدا کرده و قدرت سرایت بسیار دارد.

دکتر عامل جامه دار با بیان اینکه گونه هندی ویروس کرونا می‌تواند مسری‌تر از سایر انواع این ویروس باشد افزود: رعایت پروتکل های‌ بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از دورهمی‌ها برای پیشگیری از این ویروس مورد تاکید است.

کرونای دلتا در کشور در حال چرخش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استانها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

دکتر مهدی قلیان افزود: تاکنون چند مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در کلانشهر مشهد شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: نگرانی از انتقال این ویروس از طریق تردد مسافران ناقل یا دیگر راههای سرایت ویروس وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه موج پنجم شیوع کرونا در برخی استانهای کشور آغاز شده است گفت: خراسان رضوی هنوز در دامنه موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد.

وی افزود: روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در این استان طی روزهای اخیر متوقف شده است.

دکتر قلیان تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانهای خراسان رضوی را ۶۸۸ نفر عنوان کرد.

آماده باش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با موج پنجم شیوع کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از آماده باش بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه برای مقابله با وضعیت بحرانی شیوع کرونا خبر داد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: برای این منظور تخت‌های بیشتری برای بیماران کرونایی‌ فعال شده اما این امر به معنای فراموشی بیماران غیرکرونایی‌ نیست.

وی ادامه داد: در موج چهارم شیوع کرونا بیشترین آمار بهبودی و کم‌ترین تعداد فوتی را در بیمارستان‌های مشهد شاهد بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به رغم تعداد زیاد بیماران به‌ ویژه در موج‌های شیوع کرونا هیچ گونه کمبود تخت برای بیماران نداشتیم و مشکل کمبود نیروی انسانی نیز برطرف شد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان در ۱۷ شهرستان آن زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۶۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۴ هزار و ۳۸۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

نظرات بینندگان