arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

راهکاری ساده در کاهش فشارخون شبانه

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که غذاخوردن در زمان محدود ممکن است فشارخون بالای مرتبط با دیابت را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که غذاخوردن در زمان محدود ممکن است فشارخون بالای مرتبط با دیابت را کاهش دهد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه کنتاکی در آمریکا دریافتند که غذاخوردن با محدودیت زمانی می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند تا فشارخون شبانه (فشارخون بالا در شب) را کاهش دهند. این بررسی بر روی موش‌ها نشان داد که غذاخوردن در بازه زمانی خاص می‌تواند به پیشگیری و بهبود فشارخون شبانه مرتبط با دیابت در موش‌ها کمک کند.

به‌طور معمول، فشار خون در شب کاهش و پس از بیدار شدن، مطابق با ریتم شبانه‌روزی بدن افزایش می‌یابد. در برخی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کاهش معمول در شب اتفاق نمی‌افتد. این فشار خون «غیرطبیعی» در بیماران دیابتی نوع دو شایع و با افزایش عوارض بیماری‌های قلبی‌وعروقی همراه است و نتایج این بررسی نشان داد که تحمیل تغذیه با محدودیت زمانی باعث جلوگیری از فشار خون موش‌های دیابتی شده است.

محققان از نتایج این بررسی هیجان‌زده شدند، زیرا دریافتند که غذاخوردن با محدودیت زمانی علاوه بر تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش می‌تواند تاثیر سالم بر فرد مبتلا به دیابت نوع دو داشته باشد.

این تمرین به‌طور موثری باعث تاثیر در ریتم شبانه فشارخون در موش‌هایی شد که از قبل نیز سطح فشار خون مطلوبی نداشتند.

محققان دسترسی روزانه موش‌ها به غذا را به هشت ساعت محدود کردند. وقتی میزان دسترسی به غذا به ۱۲ ساعت افزایش یافت، این روش در پیشگیری و درمان فشار خون موثر نبود. نتایج بررسی نشان داد که این اثرات به علت زمان تغذیه و نه محدودیت کالری است.

نتایج این بررسی می‌تواند به دانشمندان در درک علل و مکانیسم‌های فشارخون غیرمستقیم بر دیابت که تاکنون ناشناخته بوده است، کمک کند.

در حال حاضر، بررسی‌های زیادی انجام شده است که فواید سلامتی مرتبط با غذاخوردن در محدودیت زمانی را نشان می‌دهد اما این اولین بررسی درباره تاثیر این مورد بر فشارخون بالای مرتبط با دیابت است که نشان می‌دهد زمان مصرف غذای روزانه ممکن است بر بدن تاثیر چشمگیری داشته باشد.

یافته‌های این بررسی در نشریه PNAS منتشر شده است.

ایسنا

نظرات بینندگان