arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

ویکی لیکس/سعد حریری به آمریکا: نمی دانم منتظر چه هستید؛ ایران در حال سیطره بر لبنان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بخشی از اسناد دیپلماتیک محرمانه آمریکا که موسسه ویکی لیکس اخیرا آن را منتشر کرده است، پرده از فعالیت های غیرقانونی حزب المستقبل لبنان و متحدانش به ویژه حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع آن بر می دارد.

به گزارش انتخاب، روزنامه السفیر لبنان دیدگاه مسئولان دیپلماتیک آمریکا در لبنان را درباره حوادث هفتم ماه مه و توافقنامه دوحه به نقل از اسناد ویکی لیکس منعکس کرد. در تلگراف سفارت آمریکا به تاریخ نهم ماه مه آمده است، سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی به شکلی غیرمنتظره از سفارت آمریکا در منطقه عوکر بیروت دیدار و پیشنهادی را با سفیر آمریکا در میان گذاشت. جعجع پیشنهاد کرد نیروهای پاسدار صلح عربی که شمار آنها پنج هزار نفر باشد در لبنان مستقر شوند. جعجع افزود از طرح عربستان در این زمینه حمایت می کند.

اما همین تلگراف نشان می دهد جعجع به دنبال ایجاد درگیری نظامی در لبنان بوده است. جعجع در سفارت آمریکا گفت: ما بین هفت تا ده هزار نیروی رزمی در اختیار داریم که آماده برای اقدام هستند ولی ما نیازمند حمایت آمریکا برای دریافت سلاح در عملیات آبی-خاکی هستیم.

در سند دیگری میشل سیسون سفیر آمریکا در بیروت اعلام کرد، جعجع به او گفته است که روز دوازدهم ماه مه با سرلشکر اشرف ریفی دیدار و از او برای تامین مهمات از دیگر کشورها درخواست کمک کرده است.

سیسون افزود، جعجع که به همراه جوزف سرکیس وزیر گردشگری لبنان به سفارت آمریکا آمده بود بر ضرورت تدوین راهبردی طولانی مدت برای مهار کردن حزب الله تاکید کرد. جعجع اعتراف کرد به همراه اشرف ریفی سرگرم خرید مهمات برای شبه نظامیان وابسته به خود و جنگجویان طرفدار ولید جنبلاط است.

سعد الحریری نیز در دیدار با سفیر آمریکا در لبنان درخواست هایی درباره سوریه مطرح کرد. وی در دیدار دوازدهم ماه مه خود با سیسون از آمریکا خواست یکی از هواپیماهای خود را صرفا برای ترساندن سوریه بر فراز دمشق به پرواز درآورد یا ناوگان ششم خود را در طول سواحل سوریه مستقر کند.

حریری در این دیدار از واکنش کاخ سفید به حوادث هفتم ماه مه انتقاد کرد و گفت: ابراز امیدواری موجب توقف اقدامات سوریه نخواهد شد، من نمی دانم شما منتظر چه هستید؟ ایران در حال سیطره بر لبنان است و جامعه بین المللی صرفا تماشا می کند.
نظرات بینندگان